חדשות

מחקר: חלקיקי הסיליקון במפעלי האלקטרוניקה מהווים סיכון בריאותי

על-פי המחקר, שנערך ברמב"ם ובטכניון, חשיפה גבוהה לחלקיקי סיליקון מאיצה ב־400% את קצבת מות התאים והתפתחות מחלות לב וכלי דם

מחקר חדש, משותף למרכז הרפואי רמב"ם בחיפה והטכניון, העלה כי חלקיקי הננו של סיליקון המצויים באוויר במפעלים המייצרים רכיבים אלקטרוניים רבים, עלולים להעמיד את העובדים הנושמים חלקיקים אלו מדי יום, עד כדי סכנת חיים. על המחקר, שבוצע בידי ד"ר לורין פטריק (כעבודת פוסט-דוקטורט) בהנחיית פרופסור מיכאל אבירם, דיווח אתמול (יום ג') העיתון "כלכליסט".

על-פי המחקר, הננו-חלקיקים המצויים באוויר בקווי יצור והרכבה במפעלי האלקטרוניקה, מגדילים ב-400% את קצב תמותת התאים ברקמות הגוף, מאיצים התפתחות טרשת עורקים ומחלות קרדיו-וסקולריות.

החלקיקים הזעירים של הסיליקון (בממדים ננו-מטריים) מצויים גם במערכות רפואיות מתקדמות ביניהן המנגנונים להחדרת תרופות וגֶנים, מכשירים להדמיה ביולוגית ורפואית, ציוד אולטרסאונד ומערכות אבחון חדשניות המצויים בשימוש גדל והולך במערכת הבריאות. למעשה, טוען המחקר, לא רק מפעילי מכשור זה נחשפים לחלקיקי תחמוצת הצורן, גם האוכלוסייה בכללה. למעשה הם גם מגיעים למים, לאוויר ולאדמה – ובעצם לכל אדם החי בסביבה עירונית מפותחת.
עוד נתגלה במחקר כי החלקיקים הקטנים ביותר,שגודלם  כ־10 ננו־מטר, המיוצרים בתעשיית ההייטק מזיקים יותר מהחלקיקים הגדולים מאחר שהם חודרים דרך מערכת הנשימה,נספחים ונספגים בקלות רבה יחסית ברקמות הגוף.

נושאים קשורים:  חדשות,  ננו-חלקיקים,  ציוד הדמיה רפואית,  מערכות אולטרסאונד
תגובות