חדשות

בארה"ב מגבילים שימוש בסמארטפונים בזמן ביצוע הליכים רפואיים

זאת לאור ריבוי עדויות על אנשי צוות רפואי המדברים בטלפון, שולחים הודעות טקסט או גולשים באינטרנט תוך כדי ההליך

בתי חולים, מרפאות וכמובן הרופאים עצמם השקיעו הרבה מאד מאמצים ומשאבים ברכישת מחשבים חדישים, סמארטפונים, מחשבי-לוח והתקנים אלקטרוניים רבים אחרים, כדי שלצוותי הרפואה תהיה גישה מהירה למסדי-נתונים רפואיים הנוגעים למטופלים שלהם, למידע העדכני ביותר לגבי תרופות ולתוצאות מחקרים ומקרי-בוחן - וכל זאת על מנת לצמצם ככל שניתן בטעויות. אלא שמתברר כי למכשור המתוחכם יש תופעות-לוואי לא מכוונות: רופאים ואחיות עלולים להיות ממוקדים במסכים ולא במטופל, אפילו תוך כדי טיפול קריטי.

"ניו-יורק טיימס" דיווח בסוף השבוע כי בעקבות זאת החליטו בבתי חולים רבים בארה"ב להטיל על הרופאים ועל שאר חברי הצוות מגבלות שונות הקשורות לשימוש בסמארטפונים ובמחשבי-לוח תוך כדי טיפול רפואי. זאת לאחר שתצפית בהתנהגויות של רופאים העלתה כי כבר היו מקרים שבהם כירורגים ביצעו שיחות טלפון אישיות תוך כדי ניתוח, או שאחות בדקה תוך כדי ניתוח מחירים של כרטיסי טיסה לחופשה. משאל העלה כי כמעט מחצית מטכנאי חדרי ניתוח שהשתתפו בביצוע ניתוחי מעקפים, הודו שהם שלחו מסרון תוך כדי הניתוח.

תופעה זו עמדה באחרונה במרכז דיונים שקיימו בתי חולים ובתי ספר לרפואה בארה"ב בדבר הבעייתיות שכרוכה בה, מדווח העיתון. משתתפיהם הצביעו על כך שבהתנהגויות אלו יש כדי להסיח את דעתם של הרופאים מההליך הקריטי שהם מבצעים. בתגובה לכך החלו כמה בתי חולים ברחבי ארה"ב להטיל מגבלות על השימוש בהתקנים האלקטרוניים הניידים בעת שרופאים ושאר חברי הצוות המטפל עסוקים בטיפול, בעיקר בחדרי ניתוח. בבתי הספר לרפואה החלו להדגיש בהרצאות ובתרגול של סטודנטים את העובדה שעליהם להיות ממוקדים במטופלים במקום בגדג'טים, אפילו שיותר ויותר מכשירים כאלו נכנסים לשימוש ונמסרים לידי סטודנטים ורופאים.

ה"ניו-יורק טיימס" ציטט בדיווחו את ד"ר פיטר פאפאדאקוס, רופא-מרדים ומנהל יחידת טיפול נמרץ במרכז הרפואי של אוניברסיטת רוצ'סטר במדינת ני-יורק, שאמר: "אתה משוטט בבית חולים ומה שאתה רואה שם כלל וכלל איננו מרנין". הוא סיפר כי ראה רופאים, אחיות ועוד חברי צוות רפואי דבוקים למסך הטלפון הסלולארי שלהם, למחשבים ניידים ולאייפדים תוך כדי הליכים טיפוליים. עוד סיפר כי ראה אנשי צוות גולשים באינטרנט או פעילים ברשת הפייסבוק תוך כדי טיפול. הוא התריע מפני מה שכינה "הסחת-דעת אלקטרונית". ד"ר פאפאדקוס אף כתב על כך מאמר בכתב העת Anesthesiology News.

תוצאות סקר בקרב מדגם מייצג של 439 טכנאים בחדרי ניתוח של מחלקות קרדיולוגיות, מצא כי 55% מהם, שתפקידם לנטר מכונות שמעורבות בניתוחי מעקפים, קיימו שיחות פרטיות תוך כדי עבודתם, ממש באמצע ההליך הכירורגי, ו-50% שלחו מסרונים תוך כדי ניתוח הלב. עם זאת כ-40% הודו ששיחה בטלפון תוך כדי ניתוח היא תמיד "פעולה לא בטוחה" וכנ"ל לגבי שליחת מסרון.

לדיווח המלא ב"ניו-יורק טיימס"

נושאים קשורים:  חדשות,  ניתוח מעקפים,  הרדמה כללית,  אייפד,  סמארטפון
תגובות