דעות

מדינת אנטי-אייג'ינג: צעירותה מביישת את זקנתה

הזקנה והעליבות חד הם בעיני רבים. התדמית ה"זקנה" של בתי החולים הגריאטריים אינה מושכת תורמים, ואילו המצוקה הכלכלית של הקופות פוגעת בהם בעקיפין ובמישרין

אם נודה באמת, הזקנה בישראל מכבידה על הזקן, לא רק בשל מגבלותיה הפיסיות אלא גם - ואולי בעיקר - בשל מגבלותיה החברתיות. הזקנה אצלנו אינה מוסיפה כבוד לבעליה, והמונח "גריאטרי" משמש לעתים לפגיעה בזולת. מבחינה רפואית, משמעות המונח "אנטי-אייג'ינג" היא חיובית, אך בהקשר התרבותי והחברתי, מדובר בתופעה ראויה לכל גנאי.

כשמאמן כדורגל מבוגר אך רב הישגים ממונה לתפקיד מאמן קבוצת פאר, עיתון עברי יוצא נגד "מינוי זקן" לתפקיד; ופוליטיקאי מוציא דיבה על עמיתו באומרו כי הלה ראוי להיות בבית אבות או במוסד גריאטרי. אכן, הזקנה והעליבות חד הם בעיני רבים. מרבית המבוגרים מודים כי אווירת אי האמון והזלזול מצד החברה מורידה את ביטחונם העצמי בצורה ניכרת.

טיפול סיעודי בקשיש: קריאה לחיזוק מעמד הזקנים והרפואה הגריאטרית (אילוסטרציה)

טיפול סיעודי בקשיש: קריאה לחיזוק מעמד הזקנים והרפואה הגריאטרית (אילוסטרציה)

אין ספק שהאירועים המדיניים, הביטחוניים והכלכליים המתרחשים באזורנו משנים את סדר העדיפות הלאומי, כך שנושא הזקנה וחשיבותו עלולים להידחק מהשיח הציבורי. הקריאה לחיזוק מעמד הזקן, כמו גם לחיזוק הרפואה הגריאטרית, עלולה להיבלע בשאון ההמולה ולהיעלם כתוצאה מיחס החברה והרפואה לקשיש.

המילה "גריאטרי" מבריחה תורמים
האם בוגר נמרץ ושאפתן של הפקולטה לרפואה יבחר במקצוע לא יוקרתי ולא כדאי מבחינה כלכלית וישים מבטחו בבית חולים גריאטרי ממשלתי שעתידו כה מעורפל? בתי חולים אלה, הגריאטריים הממשלתיים, רואים בעיניים כלות כיצד בעלי ממון תורמים לבתי החולים הגדולים הכלליים, כששמם מתנוסס עליהם בגאון.

המצוקה הכלכלית של הקופות גורמת בעקיפין ובמישרין לפגיעה בבתי החולים הגריאטריים הממשלתיים

האם יעלה בדעתו של תורם פוטנציאלי לתרום גם לבית חולים המיועד למבוגרים? רק לאחרונה פנו חברי אגודת ידידים של בית חולים גריאטרי שיקומי אל היו"ר שלהם בבקשה להסיר את המילה "גריאטרי" מלוגו האגודה, בטענה שהיא מבריחה תורמים פוטנציאליים.

בתי חולים אלה נאבקים תדיר לא רק בתדמית בעייתית, אלא גם בגורמי ממסד שונים, ובמפורש מתחננים להגיע להסדר מניח את הדעת עם קופות החולים למיניהן על תעריף יום אשפוז. כאן ניתן להתייחס לדבריו של רן סער, מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, שתיאר את מצוקתן הכלכלית של הקופות והלין על בתי חולים הכלליים ועל שכר הרופאים הבכירים.

מתברר כי בבתי חולים גריאטריים התמונה הפוכה: איש לא ילין כי בתי חולים אלה עושקים את הקופות ושרופאיהם נהנים משכר כפול מקרנות המחקרים. המצוקה הכלכלית של הקופות גורמת בעקיפין ובמישרין לפגיעה בבתי החולים הגריאטריים הממשלתיים, פגיעה שאינה תורמת לשיפור מעמד הקשיש או לחיזוק הרפואה הגריאטרית.

*המאמר פורסם לראשונה ב-TheMarker.

נושאים קשורים:  דעות,  בית חולים גריאטרי,  סיעודי,  זקנים,  זקן,  זקנה,  גראטריה,  גראטרי,  גריאטרי,  זיקנה,  סיעוד,  גריאטריה,  קשישים,  בתי חולים גריאטריים
תגובות
שאולי לב-רן
03.04.2012, 22:01

מאמר דעה חשוב ומעציב. אני פסיכיאטר השוהה בימים אלו בפלושיפ בטורונטו. בניגוד למה שהכרתי בישראל כסטודנט, כמתמחה וכמומחה, יש כאן נהירה לפסיכיאטרה גריאטרית כתחום פורח, מרתק, מלא עניין קליני ומחקרי ובמובנים מסוימים לא פחות מה"המקצוע של המחר". הדבר ודאי אינו מוגזם, נוכח התארכות תוחלת החיים הממוצעת וכו'. מחד, ניתן לדבר על "שווק" נכון יותר ומושך יותר של התחום, ומאידך, קשה שלא לחשוב שהדבר מהווה ראי לערכים חברתיים עמוקים יותר.

כך הדבר גם לגבי בריאות הנפש - אני רואה חדשות לבקרים כאן קמפיינים המיועדים להקטין סטיגמה נגד מחלות נפש והתמכרויות. חלקם חינוכיים, חלקם מחקריים, וחלקם הגדול כולל ידוענים אמיצים שמספרים על הצורך שלהם בטיפול נפשי. העיקר, מכירים בכך שהנושא מספיק חשוב על מנת להשקיע בו את הקמפיינים. כך צריך להיות גם בישראל, וגם בתחום הגריאטריה. שכן, אם נודה על האמת, בניגוד לתחומים רבים ברפואה שהיינו שמחים להמנע מלהזדקק לשירותיהם (למעט מיילדות), כולנו היינו שמחים להרבות בימים ולהגיע לגיל ה...גריאטרי.

משיכת מתמחים ורופאים צעירים לתחום, כמו גם לתחומים אחרים, צריכה להיעשות על ידי עבודה אקטיבית שמתחילה כבר בבתי הספר ברפואה, במחלקות האשפוזיות ובמרפאות. מבחינת המסר שמעבירים, האופן בו עושים את הביקור על החולה הדמנטי במחלקה הפנימית חשוב בהרבה מכל הרצאה שאותו סטודנט ישמע. זו כל אחריות של כולנו, כל אחד בתחומו, ובעיקר לאלו מביננו העוסקים בהוראה ברפואה - כיצד בודקים את החולים האלו ומדברים עם בני משפחותיהם, כיצד ובאילו מושגים מדברים על החולים עם סטודנטים ורופאים צעירים, ועוד.

תודה לפרופ' גילהר על העלאת המודעות לנושא זה.

דר' שאולי לב-רן