חדשות

"הרפואה בעידן חכמת ההמונים תתרום לשיפור השירות לחולים"

כך אומר ליאור צורף, חוקר ומרצה בתחום חכמת ההמונים, שיציג נושא זה בכנס לרופאי המשפחה שיעסוק כולו בסוגיות העידן הדיגיטלי. הכנס יתקיים ב-28 בנובמבר. כל הפרטים בפנים

"העידן שבו יש לרופאים מונופול על כל הידע בנושאי הרפואה עבר. בעידן הדיגיטלי שבו אנו חיים כיום, הרופאים צריכים לגלות יתר פתיחות ולכוון נכון את המטופלים שלהם כיצד יוכלו לנצל את הידע הרב המצוי באינטרנט וברשתות החברתיות, ידע המבוסס על חכמת המונים, כדי שכל אלו יתרמו לשיפור איכות השירות הרפואי שהאחרונים מקבלים". את הדברים הללו אומר ליאור צורף, מרצה TED וחוקר בתחום חכמת ההמונים, שיציג נושא חדשני זה בכנס הראשון לרופאי משפחה בישראל שיעסוק כולו בסוגיות העידן הדיגיטלי. הכנס יתקיים ב-28 בנובמבר כמיזם משותף של האיגוד הישראלי לרפואת משפחה וחברת "פייזר".

להרשמה לכנס לחץ כאן

בשיחה עם מערכת "דוקטורס אונלי" שתסקר את הכנס, אמר ליאור צורף כי כשם שהאינטרנט והרשתות החברתיות (פייסבוק ודומיה) משפיעים כיום באופן משמעותי על תחומים רבים בחיינו, כך הם משפיעים רבות גם על עולם הרפואה. "חכמת ההמונים", עיקרון יסוד בכל הנוגע למידע הזורם ברשתות, באה לכלל ביטוי בתחום הזה.

- מהי חכמת המונים?
צורף: "על פי חכמת ההמונים, בתנאים מסוימים, כאשר נפנה לקהל גדול מאוד, גם כזה שאין בו מומחים לנושא ספציפי, ונציג לו שאלה הקשורה למשל לתחום רפואי – התובנה הקולקטיבית שתושג מהתשובות שיתקבלו מן ההמון, תהיה חכמה לא פחות מזו שיש בידי המומחה".

- ואיך זה מתקשר לרפואה?
"הרופאים נדרשים לקבל מדי יום החלטות בסוגיות מורכבות מאוד. מחקרים שונים הראו שכאשר ההחלטות מבוססות על התייעצות עם מספר גדול מאוד של יועצים ומומחים, הן טובות יותר מכל החלטה שמתקבלת על ידי רופא מומחה יחיד. גם זו מתכונת של חכמת המונים המופעלת על ידי הרופאים".

- אבל יש גם חכמת המונים בתחום הרפואי שמקורה בכלל בחולים?
"בהחלט. זה תהליך מרתק כשלעצמו. יש כיום באינטרנט קהילות של חולים במחלות שונות. יש למשל אתר פופולרי בשם Patientslikeme.com (חולים כמוני), וחולים מזרימים אליו באופן שוטף עדכונים לגבי תוצאות בדיקות רפואיות ובדיקות מעבדה שעברו. מחקרים הראו שכאשר חולה מצטרף לאתר ומציג למשל שאלה לכלל החולים באותה מחלה לגבי קבלת תרופות, התוצאה המתקבלת היא טובה יותר, לפעמים, גם מהצגת שאלה לגבי התרופה לרופא המטפל. מערכת המחשב משקללת את כל הנתונים העדכניים כל יום, ואם חולה מתלבט לגבי תרופה שיבקש מרופאו, הוא עשוי לקבל באתר תשובה המתאימה לצרכיו, על סמך הפרופיל הרפואי שיציג".

- האם המסקנה הזאת מבוססת על מחקר?
"מסקנות אלו מבוססות על מחקר מדעי. הן פורסמו במגזין Nature Biotechnology בשנת 2011. המחקר בחן קבלת החלטות של חולי ALS והראה שהחלטות המבוססות על תהליך ה-Crowd sourcing (מיקור המונים) בנושא תרופות היו טובות יותר מהחלטות המבוססות על המלצות של הצוות הרפואי."

- אתה מכיר מקרים ספציפיים?
" לפני כשנתיים דברה קוגן מניו-יורק הגיעה עם בנה בן הארבע לרופא. לילד היה חום גבוה ופריחה על הגוף. הרופא אמר לה כי מדובר בנגיף ואין הרבה מה לעשות. הוא שלח אותה לבצע בדיקות דם ולחזור אליו כשיתקבלו התוצאות. לאותה אם צעירה הייתה תחושת בטן שמשהו איננו כשורה. היא צילמה את פניו של הילד והפיצה את התמונה ברשת פייסבוק. עברה שעה אחת בלבד ושלושה אנשים שונים כתבו לה בפייסבוק שעל-פי הערכתם מדובר במחלת קוואסקי הנדירה יחסית, והמליצו שתחיש את הילד בדחיפות לבית חולים, מאחר שללא טיפול מהיר עלול להיגרם נזק בלתי הפיך ללבו של הילד. ואמנם בבדיקה בבית החולים אובחן כי מדובר בקוואסקי. הרופא המטפל היה כנראה עולה על האפשרות הזאת, אבל אחרי שישה ימים בממוצע, כשהיו מגיעות לידיו תוצאות מרצף בדיקות הדם. במקרה הזה האבחנה נעשתה במהירות וכך נחסך נזק גדול לילד. זו דוגמה לשימוש מעניין בחכמת ההמונים, ברשת חברתית, לשם התייעצות עם מספר גדול של אנשים שונים. זו אפשרות שניתנת כיום למעשה לכל מי שיש לו 'חברים' רבים בפייסבוק".

אחד מתפקידי הרופא המומחה בעידן חכמת ההמונים הוא ללמד את החולה לסנן מידע. הוא יישאר עבורו מקור סמכות מקצועי, אבל גם ידריך אותו בפתיחות לרכוש את המידע הנכון ולדעת מה לא נכון ולא מתאים

- מצב כזה יוצר לא מעט בעיות וקשיים לרופאים, לא?
"לדעתי, המצב החדש מייצר דווקא הזדמנות לרופאים. רשת חברתית לרופאים יכולה להיות כלי עבודה מקצועי. יש כבר רשתות כאלו בחו"ל. ברשת יכולים רופאים להתייעץ עם כמה שיותר עמיתים מומחים לקבלת מענה לבעיה ספציפית. האתגר הניצב לפני הרופאים יהיה, לכן, גם להציע לחולה המגיע אליהם להתייעץ לטובתו ברשת חברתית, אבל גם לכוון את החולה בדרך הנכונה. אחד מתפקידי הרופא המומחה בעידן חכמת ההמונים הוא ללמד את החולה לסנן מידע. הוא יישאר עבורו מקור סמכות מקצועי, אבל גם ידריך אותו בפתיחות לרכוש את המידע הנכון ולדעת מה לא נכון ולא מתאים".

- המסקנה עלולה להיות שהצדק תמיד עם חכמת ההמונים...
"כלל וכלל לא. אין זה אומר כי תובנה שמקורה בחכמת ההמונים היא הנכונה תמיד, כשם שאין זה נכון לקבוע שהרופא הבודד, יהיה מומחה ככל שיהיה, צודק תמיד. אנחנו בהחלט מדברים על כך שהדור החדש של הרופאים ישכיל להשתמש בחכמת ההמונים לשיפור איכות השירות שמסופק לחולים".

- ואגב: ספר קצת על הרצאתך ב TED?

"ארגון TED קיים מאז 1984. זאת ועידת הרעיונות הגדולה בעולם. כל הרצאה בה נמשכת עד 18 דקות. כרטיס כניסה לאירוע של TED עולה 7,500 דולר אבל כל ההרצאות מפורסמות בחינם באתר ted.com. התמזל מזלי להופיע בכנס TED לפני פחות משנה. הרצאתי נבנתה באמצעות חכמת ההמונים והיא הציגה את הרעיון של שימוש אישי בחכמת ההמונים ברשתות החברתיות".

להרשמה לכנס לחץ כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  רשתות חברתיות,  חכמת ההמונים,  ליאור צורף
תגובות
עינת
12.11.2012, 20:30

מאד מעניין, רעיון טוב בעידן הזה, שאנחנו מוצפים בכל כך הרבה מידע מהחולים. אני נרשמתי לכנס הזה

שלמה ברסניאק
12.11.2012, 23:38

יפה