חדשות

חתן פרס נובל ירצה בכנס מצוינות במחקר רפואי-גנטי ברמב"ם

פרופ' ברוס בויטלר, שזכה בנובל לרפואה ב-2011, ירצה בכנס שייערך ב-5 במארס כחלק מתוכנית המצוינות במחקר רפואי-גנטי על שם הוריו

פרופ' גידי רכבי (צילום: שיבא)

פרופ' גידי רכבי (צילום: שיבא)

המרכז הרפואי "רמב"ם" יארח ב-5 במארס את חתן פרס נובל לרפואה לשנת 2011, פרופסור ברוס בויטלר, שיישא את ההרצאה המרכזית בנושא חקר מוטציות ופנוטיפים במודלים ניסויים. ההרצאה תיערך במסגרת הכנס הראשון של תוכנית המצוינות במחקר בתחום הרפואי-גנטי. התוכנית נושאת את שמם של ארנסט ובוני בויטלר, הוריו של האורח, והיא הושקה בחודש מארס בשנה שעברה.

במסגרת הכנס ירצה גם פרופסור גידי רכבי מהמרכז הרפואי "שיבא" על בקרה אלגנטית – מודיפיקצית RNA על-ידי מתילציית m6A. כמו כן, תתקיים סדנא מדעית על הנושא "מנגנונים מולקולאריים באי-ספיקה כלייתית" שאותה ינהל פרופסור קרל סקורצקי, מארגן הכנס. לסדנא הוזמנו חוקרים מובילים בתחום הזה מרמב"ם, מהפקולטה לרפואה בטכניון, ממכון ויצמן וממוסדות אוניברסיטאיים נוספים בארץ ובחו"ל.

פרופ קרל סקורצקי (צילום: פיוטר פליטר / רמב"ם)

פרופ קרל סקורצקי (צילום: פיוטר פליטר / רמב"ם)

פרופסור ברוס בויטלר, יליד שיקאגו, מנהל את המרכז לגנטיקה של המערכת החיסונית במרכז האוניברסיטאי לרפואה סאות'ווסטרן, שבטקסס. ב-2011 זכה בפרס נובל לרפואה יחד עם פרופסור ז'ול הופמן בעבור תגלית החיסון המולד (מערכת קולטנים המאפשרת לגוף לבצע את התגובה המקדימה נגד מיקרואורגניזמים, בעיקר חיידקים). מחקריהם של בויטלר והופמן סללו את הדרך להבנת תפקודה וחשיבותה של המערכת החיסונית המולדת. הם היוון קפיצת מדרגה משמעותית ביכולת הרפואה להילחם בזיהומים קיימים ובזיהומים חדשים שאין נגדם כיום חיסון.

התוכנית למצוינות במחקר בתחום הרפואה והגנטיקה על-שם בויטלר תומכת בפרויקטים הנמצאים כיום בחזית המחקר הרפואי-גנומי, ומציעה מענק מחקר בסך 100,000 דולר לשנה, למשך חמש שנים, בכפוף לביקורת מדעית תקופתית, לחוקרים פעילים בישראל.

פרופ' רפי ביאר; ברקע: תמונתו של פרופ' ארנסט בויטלר ז"ל (צילום: פיוטר פליטר / רמב"ם)

פרופ' רפי ביאר; ברקע: תמונתו של פרופ' ארנסט בויטלר ז"ל (צילום: פיוטר פליטר / רמב"ם)

מטרת התוכנית לאתר עשרה מדענים וחוקרים מובילים במשך חמש שנים. פרופסור ארנסט בויטלר ז"ל (1928-2008), היה מהחוקרים המובילים בעולם בתחום ההמטולוגיה, הדריך רופאים וחוקרים רבים ביניהם גם מישראל.

הוועדה המדעית הבוחרת את הזוכים בפרס מונה שישה חברים: פרופסור רפי ביאר, מנהל רמב"ם (יו״ר); פרופסור יעקב רואו, מנהל המחלקה ההמטולוגית ב"שערי צדק" והמנהל הקודם של המכון ההמטולוגי ברמב"ם (אחד מתלמידיו הרבים של פרופסור ארנסט בויטלר); פרופסור יצחק אפלויג, לשעבר נשיא הטכניון; פרופסור דוד וולך ממכון ויצמן; פרופסור חיים סידר מהאוניברסיטה העברית בירושלים; ופרופסור ברוס בויטלר.

ראשוני הזוכים במענקי המחקר מהקרן הזאת הם: פרופסור קרל סקורצקי (רמב"ם) ופרופסור גדעון רכבי (שיבא).

לצפייה בהזמנת האירוע לחצו כאן 

נושאים קשורים:  חדשות,  גנטיקה,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  פרס נובל,  פרופ' ברוס בויטלר,  פרופסור ארנסט בויטלר ז"ל
תגובות