דעות

פשעי הטייקונים של מערכת הבריאות

באמצעות כספי התורמים הנדיבים, כפו המנהלים הבכירים על המערכת הקמת "פילים לבנים" המהווים מחסום להעתקת מוקד הפעילות הרפואית לקהילה

"האיש החזק" של מערכת הבריאות בישראל הצליח, יש לומר בכישרון רב, לזרוע ספק בקרב הקוראים המשתאים אל מול מעלליו וכוחניותו. האם ההעדפה שלה זוכים אנשי ההון והשלטון במערכת הבריאות אינה פיצוי ראוי על הפנית משאבים גדולים לרווחת הציבור כולו - שאלו רבים לאחר קריאת התחקיר על "שיטת ברבש". עיון מעמיק יותר מראה כי הנזק המצטבר שגרמה שרשרת הניהול הבכירה של מערכת הבריאות בעשורים האחרונים גדול לאין שיעור מהשחיתות שנחשפה בתחקיר. פעילותם המתמשכת שינתה את פני הרפואה בישראל , יש שיטענו שבאופן בלתי הפיך.

החמור מכל - חבורת הניהול הבכירה הצליחה לשנות את מודל ההצלחה של הרופא הצעיר

קיימת אחידות דעים בקרב חוקרים, כי חלק מהפתרון למשבר המתמשך של מערכות הבריאות בעולם המערבי טמון בהעתקת רוב השירותים מבתי החולים לקהילה. בשלו התנאים הטכנולוגים והסביבתיים לצמצם עד למינימום את מתקני האשפוז ולהפנות את הטיפול והמעקב בחולה הכרוני - ליבת הפעילות הרפואית בימינו - לסביבה הטבעית של החולה.

מהלך כזה ישפר באופן משמעותי את רווחתם של החולים כולם, יצמצם באופן דרמטי את הוצאות הממשלה על שירותי בריאות ויאפשר הפניית משאבים להגדלת סל השירותים המוענק לחלשים בחברה. באמצעות כספי התורמים הנדיבים, כפו המנהלים הבכירים על המערכת הקמת מתקני אשפוז מפוארים, לכאורה כדי לשפר את תנאי האשפוז ולהגדיל את רווחתו של הפרט. אך בפועל, מגדלי האשפוז אינם אלא פילים לבנים - אשר עלולים להוות מחסום קריטי לתהליך החשוב של העתקת מוקד הפעילות הרפואית לקהילה.

מגדלי האשפוז אינם אלא פילים לבנים - אשר עלולים להוות מחסום קריטי לתהליך החשוב של העתקת מוקד הפעילות הרפואית לקהילה

לפני כ-20 שנה בלמו הטייקונים את המשך פעילותה של מערכת לניטור תוצאות פעילותם של מנתחים, מכוח הסכם שנחתם בין מנכ"ל משרד הבריאות דאז ויו"ר ההסתדרות הרפואית. הצעד הזה נעשה לאחר שהמנתחים הבכירים ופטרוניהם הגיעו למסקנה ששקיפות ובקרה במערכת הבריאות פועלות כנגדם. הסקר הראשון, המשווה בין פעילות של מנתחים בתחום רפואת הלב, הראה בניגוד לכל התחזיות, שעבור רוב החולים - למנתחים ה"כוכבים" לא היה כל יתרון על חבריהם ה"אפורים", שעיקר פעילותם במערכת הציבורית. הסכם זה, התקף עד היום, מאפשר למעשה את קיומה ושגשוגה של הרפואה הפרטית - המעצימה את כוחם של המנתחים הבכירים עד לממדים מפלצתיים, כפי שהסתבר מתחקירים ששודרו לאחרונה.

החמור מכל - חבורת הניהול הבכירה הצליחה לשנות את מודל ההצלחה של הרופא הצעיר. דמויות המפתח של הרפואה ההומנית, שהקדישו את רוב זמנם ומרצם לטיפול בחולים וללימוד אינטנסיבי, נעלמים והולכים. במקומם הופיעו "אנשי מופת" חדשים, שעיקר הישגיהם הוא צבירת נכסים חומריים ופוליטיים.

ייתכן כי הפשע הרביעי של הטייקונים של מערכת הבריאות – חטא היוהרה - הוא שיסדוק את החומה היצוקה שבנו כדי להעצים את כוחם

"כוכבים" אלה הם אנשי עסקים, הרואים במגע ישיר ואנושי עם החולה זמן אבוד ומתייחסים לחשיבה ביקורתית על רפואה ומדע כסוג של בטלנות. הרופא הצעיר המחשב את דרכו, רואה לנגד עיניו במקרים רבים את השורה התחתונה בחשבון הבנק, ומחמיץ את היתרונות הגדולים הטמונים במגע האנושי עם האדם הסובל, בהתחבטות הקשה עם השאלות הקיומיות החשובות ביותר.

"על שלושה פשעי דמשק ועל ארבעה לא אשיבנו", אמר ה' על פי הנביא עמוס. ייתכן כי הפשע הרביעי של הטייקונים של מערכת הבריאות – חטא היוהרה, כפי שבא לידי ביטוי בתחקיר "הארץ", הוא זה אשר יסדוק את החומה היצוקה שבנו כדי להעצים את כוחם. סדקים אלה יכולים להיות ראשיתו של תהליך אשר יביא בסופו לשינוי התודעה הציבורית, לחזרתה של הרפואה ההומנית, לשיקום מערכת האמון בין הציבור הרחב ובין הרופאים ולהעצמת רווחתו של האדם באשר הוא אדם.

נושאים קשורים:  דעות,  אתיקה רפואית,  רפואה פרטית,  בתי החולים הציבוריים,  תרומות,  פרופ' גבי ברבש,  רפואה בקהילה
תגובות
ד'רר מאירה גלסמן.
10.06.2014, 21:30

כל הכבוד.

ד''ר מאירה גלסמן.

עוד רופא מבולבל
11.06.2014, 07:57

אני מסכים אםהנאמר אך אם להיות אנוכי,כרופא בהתמחות לא כירורגית, כל הצרות של הרופאים המנתחים לא הכי מעניינים אותי.רוב הזמן בכל המאמרים ודיונים ישר מדברים על הרופאים המנתחים. מה עם רופאים פנימאים ובכל התחומים התת-פנימיים??
המצב התודעתי כל כך חמור שגם הכותב למרות היותו פנימאי בעצמו ממשיך לדון ברפואה המנתחת. עצוב !!

דליה קסנר
11.06.2014, 08:05

כל מילה בסלע ,התחושה בשטח היא שהכוחניות,האגו,היוהרה ובעיקר רופאים בכירים בבתי חולים דוחפים למודל רפואי אמריקאי שכולנו יודעים מה תוצאותיו. הפינה ,בין האחרונות, הייחודית של מדינת ישראל ,הרפואה הציבורית , הולכת ונשחקת ואיתה צוותים רפואיים המקדישים ימים כלילות למטופליהם. חבל ששרת הבריאות הנוכחית ממשיכה את קו השחיקה במינוי מנהלי בתי חולים ציבוריים וסגניהם לתפקידים בכירים במשרד כשרוב העשייה בקהילה.

כרמל אבשלום
11.06.2014, 08:58

דיברת נכוחה, מילים כדורבנות.

ד"ר סבירסקי בוריס
11.06.2014, 09:40

נותן תחושה שלא הכל אבוד

דר' רוטמן
11.06.2014, 11:38

התעוררתם סוף סוף? אני מתריע ומתריע זה 20 שנה. בנוירוכירורגיה מנתחים בינוניים הצליחו לרמות את כל המערכת ואת כל המדינה, בין היתר, בעזרת הקבלן הרפואי הכי גדול שאפילו קבל את פרס ישראל על פועלו.

דר סבר יונתן
12.06.2014, 08:05

יישר כוחך.
המודל הכלכלי האמריקאי מאומץ במערכת הבריאות שלנו בחיבוק גדול למרות תחלואיו.
רק בקלפי ניתן לשנות.

דר X
12.06.2014, 11:43

הבעיה העיקרית זה לא הכסף הגדול שעושים ה"כוכבים" הבודדים אלא ירידת קרנה של הרפואה הפרטית.
אפילו בקופות החולים מתייחסים למומחה ברפואה פנימית כאל רופא כללי , ללא הבדל בתנאי העסקה.