חדשות

הטיפול המוצדק בקרובי משפחות מנהיגי חמאס

העובדה שראשי החמאס שולחים לטיפול בישראל את הקרובים להם ביותר יכולה וצריכה לשמש ראש גשר של שלום

זכורים לי היטב ימי הלחימה על ירושלים ביוני 1967. הייתי אז סטודנט צעיר לרפואה ולמרות עשרות השנים שחלפו מאז, המראות מבית החולים "הדסה" שם למדתי, נחקקו היטב בזכרוני. אולם הכניסה לבית החולים הפך לחדר מיון גדול כשעל המיטות המאולתרות ועל הרצפה שכבו בצפיפות רבה עשרות פצועים. באפלולית שנכפתה על בית החולים לא ניתן היה לזהות בקלות את זהותם.

"בחיי המקצועיים למדתי, כי במשפחה פלשתינאית שאחד מבניה או בנותיה חייב את חייו לרופאים ישראלים יש הערכה וכבוד כלפינו, המחליפים את השנאה"

אני זוכר היטב את התדהמה שאחזה אותי כשראיתי כי בין הצנחנים הפצועים שוכבים ליגיונרים ירדניים פצועים גם הם. לכאב ולסבל אין שפה ואין לאום והמחוות ההדדיות האנושיות הקטנות בין הלוחמים הפצועים משני הצדדים, שעד לפני שעות אחדות ניסו להרוג האחד את השני, נראו לי כלקוחים מתוך מחזה סוריאליסטי.

זכור לי במיוחד דיון לו הייתי עד שהתקיים בין רופא לאחות אשר מיינו את הפצועים והיו אמורים לקבוע מי יהיה הבא בתור להכנס לחדר הניתוח - אחד "משלנו" או אחד "משלהם"? ההכרעה המוסרית היתה ברורה: לחדר המיון יכנס ראשון מי שמצבו הרפואי קשה יותר, מי שמצבו הרפואי אינו מאפשר לחכות, מי שחייו תלויים על בלימה, גם אם הוא ליגיונר ירדני.

השעור באתיקה רפואית שלמדתי אז נשאר אתי עד היום.

נזכרתי בימים רחוקים אלו בהקשר לעובדה כי אחותו של בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק (חולת סרטן בת כ-60 שהגיעה לטיפול בישראל לפני כשבועיים, מערכת ד.א.), כמו גם בתו של בכיר חמאס איסמעיל הנייה (שטופלה בבית החולים "איכילוב" ושוחררה), מגדולי אויביה הרצחניים של מדינת ישראל, התקבלו לטיפול רפואי בישראל.

"מה ההצדקה לעמוד מנגד, באפס מעשה, ולתת לאדם למות כשבידיך הידע והכלים להציל אותו ממחלה ממיתה?"

התגובה הרגשית הטבעית היא זו של דחייה מוחלטת: מה לעזאזל הם מחפשים אצלנו? מדוע הם שולחים אלינו את בנות משפחותיהם לקבל טיפול רפואי? הרי רק לפני שבועות ספורים בלבד הם הרגו בנו ללא רחם. הם קוראים מדי יום להשמדתנו ולו רק היו יכולים היו מביאים הרס ואבדון על כולנו.

אם כך נעשה לא נהיה טובים מהם. אם נשמר את התרבות השבטית של "דם תחת דם" נאבד את היתרון המוסרי שלנו על אוייבינו הרצחניים. במלחמה למרבה הצער יש צורך קיומי להרוג את אוייבך כדי לשמר את חייך, את חיי בני משפחתך ואת מולדתך. אך מה ההצדקה לעמוד מנגד, באפס מעשה, ולתת לאדם למות כשבידיך הידע והכלים להציל אותו ממחלה ממיתה?

העובדה שראשי החמאס מודים בעליונותנו הרפואית, בולעים את גאוותם ולמרות ביקורת ציבורית בצדם שולחים אלינו לטיפול את הקרובים להם ביותר יכולה וצריכה לשמש ראש גשר של שלום. בתי החולים בישראל חייבים להשאר "נמל מבטחים" לכל מי שמגיע אליו פצוע או חולה גם אם הוא אויב פלשתינאי.

בחיי המקצועיים למדתי, כי במשפחה פלשתינאית שאחד מבניה או בנותיה חייב את חייו לרופאים ישראלים יש הערכה וכבוד כלפינו, המחליפים את השנאה. מי יודע, אולי בכך תיסדק ולו במעט גם השנאה היוקדת נגדנו במשפחותיהם של אבו-מרזוק והנייה.

נושאים קשורים:  חדשות,  איסמעיל הנייה,  מוסא אבו-מרזוק,  חמאס,  טיפול רפואי,  יחסי רופא חולה,  סרטן,  שלום
תגובות
קיפסנאג
05.11.2014, 09:39

דעותיך כתמיד מעניינות ומתאגרות את המחשבה. אך בעיני הרפואה איננה אוטופיה שחיה במנותק מסביבתה. אנו צוות רפואי ישראלי, קרי מחוייבים לערכי הרפואה ולערכי מדינת ישראל ופועלים קודם כל להקלה והטבת מצב אזרחיה.
הרפואה בעידן המודרני היא משאב צר אותו צריך לנצל כהלכה. יש סדרי עדיפויות
ובעיני ראוי שראשית יטופלו אזרחי המדינה.
אין מקום לטיפול באזרחי אוייב (להבדיל מאזרחי מדינות עולם 3 המגיעים אלינו לטובת טיפול שאינם נמצאים במדינתם), האזרחים עצמם אינם אויב אך היישות ממנה הם באים חותרת להשמדת המדינה ואין כל סיבה לעזור להם שלא לצורך.
הרפואה היא חלק מסל השירותים שהמדינה מספקת לאזרחיה וכזו היא צריכה להשאר.

דר' אסתר שובל
05.11.2014, 14:01

פרופ' רכס הנכבד,
אני כותבת בחריפות ובשמי המלא, מכיוון שהסבריך מפחידים ממש..
"הבנת האחר" הפאתולוגית ותיסמונת דמויית תיסמונת" האשה המוכה":,"אולי אם אעשה כך לא יכה אותי,אני אשמה התגריתי בו ועוד."
החיילים הירדנים היו שבויים פצועים. חובה לטפל בהם.
הם לא המשיכו להילחם ולא רדפו את אזרחינו לרוצחם.
השטן מוסא אבו מרזק השמיע דברי הבלע שלו בעוד אחותו מאושפזת כאן, כנ"ל איש הדמים איסמעיל הנייה.
הרוצחים החמאסיים רק לועגים ליהודים האווילים המשרתים אותם.
אין המדובר באדם שהתמוטט ברחוב בשטח ישראל,או נפצע ומובהל לטיפול בבית חולים.
האישפוזים האלקטיביים האלה חייבים להיפסק!!

שם טוב
05.11.2014, 23:22

פרופ' רכס הנכבד,

דעותיך ברורות, אבל לצערי זה כבר לא תופס
כיום כשמגיע אלי מטופל ואני ממליץ לו על טיפול חדיש ויקר שאין בכוחו לממן ואינו נמצא גם בסל, אז מבחינתו מערכת הבריאות לא נותנת לו את הטיפול היקר הזה שקיים ויכול להציל לו איכות חיים או חיים ממש.
כשאתה נותן טיפול בחינם לשונא שלך אתה פעמים רבות משלם כסף שהיית יכול לתת לאנשים שאתה כן רוצה בבריאותם באמת.
אז מי מפסיד בסוף ?
חיי מי שווים יותר? השיעור שלמדת בהדסה לא רלבנטי...
תראה לאן הגענו עם החשמל-- אנחנו מספקים חשמל במיליארד וחצי שח לאנשים כשבחיר הזה היית יכול לעשות פלאים במערכת הבריאות למשל....ואני בטוח שגם חיי כמה אנשים היו ניצלים בודאי מכך....

אורי
06.11.2014, 10:40

הבהרת היטב מדוע במצב שבו אין משחק סכום אפס ואין מפסידים כתוצאה מהטיפול באויב, ראוי להעניק לו טיפול, ואולם כאן לפנינו מצב שלכאורה מתקיים בו מעין סכום אפס, שבו טיפול באויב, שאינו מתחייב כאן על פי דיני מלחמה, בא על חשבון טיפולים חשובים באזרחי המדינה, שמתחייבים מכוח חובתה של המדינה כלפי אזרחיה. לשאלתך "מה ההצדקה לעמוד מנגד" - ההצדקה היא המחויבות לבריאות אזרחיך, והפגיעה המשוערת בבריאותם בעקבות הטיפולים הניתנים למי שאינו אזרח (ובכלל זה בוודאי לאויב).
ניתן אמנם לבסס מערכת שיקולים אוניברסלית, שבה אדם הוא אדם, אלא שקו מחשבה זה עומד בסתירה חריפה למהלכי המדינה בכל סוגייה אחרת שבמדיניות, אם לא לעצם קיומה כמדינת לאום. אימוץ קו המחשבה האוניברסליסטי מוביל ממילא לשלילה גורפת של הרג בעזה האומללה על מנת להגן על תושבי שדרות, ומובן שאמור להוליך גם להתנהלות שונה בשדה הקרב, למשל הימנעות מפינוי חיילים פצועים כאשר הפינוי כרוך בפגיעה בחיילי אויב, קל וחומר באזרחיו. קו כזה גם מחייב הפניית משאבי המדינה המוקצים לחינוך או לרווחה לטובת מדינות נחשלות, שבהן המצב חמור בהרבה ודורש סיוע שבידינו הידע והכלים להעניק.
לסיכום, התוויית מדיניות מערכת הבריאות בעניין זה צריכה לעמוד בקנה אחד עם המדיניות הכללית, ולהיגזר ממנה, ואת הבירור האתי ראוי להפנות לרובד הזה.

Dr Yitschak Copperman
06.11.2014, 20:44

I think that you have confused 2 issues. Emergency treatment of Jordanian soldiers in time of war, is one thing. Accepting enemy murderer's families for non emergency treatment which they could get anywhere else, is quite another. They do give us a complimdnt by coming to our hospitals, thank you,but I can manage somehow to live without their compliments

אסף
06.11.2014, 22:52

למרבה הצער הקיצוניות מובילה חלק מהתגובות כאן. דעתו של פרופ' רכס ברורה ומציגה עמדה ערכית לפיה הרפואה עומדת מעל המלחמות והטיפול בחולים הוא ערך עליון, לא משנה מהיכן הם מגיעים. איני חושב שבתי החולים שלנו צריכים ויכולים לשמש מקום לריפוי של כל תושבי עזה. אך מקרים חריגים שבהם ניתן לסייע בטיפול רפואי ייחודי, גם לבני משפחות של אויבים מרים ואכזריים כאנשי החמאס יכולה להוביל אותנו למקומות אחרים של שבירת הדוגמות המחשבתיות ואפשרות לפתוח פתח לתקוה של שלום בינינו לבין הפלשתינאים מעזה.
במקום ששמים מגבלות על האוניברסליות של הטיפול הרפואי מגיעים למדרון חלקלק שבו אינך יכול להגדיר מי "מותר" ומי "אסור" לטיפול, והגבולות המוסריים מיטשטשים. לכן מוטב לא לשים מגבלות מסוג זה ולטפל בכל מי שזקוק לטיפול, ללא כל הבדל מהיכן הוא בא.

רופא משפחה
06.11.2014, 23:00

ולי יש תגובה פוליטית לחלוטין.
אקדים ואומר שאני בוגר שירות קרבי מלא בסיירת (זה אני נאלץ לכתוב, כנוגדן לכל הרופאים ה"היפר פטריוטים").

קצת שכחתם, אחי ואחיותי הרופאים הציונים, שעזה ופליטיה נמצאים תחת מצור שלנו, ולכן אחריותנו המוסרית היא לטפל במקרים בהם המערכת העזתית אינה יכולה לטפל.
להזכירכם- אין בעזה שדה תעופה, נמל או מעבר גבול פתוח כלשהו...אנחנו בית החולים השלישוני היחיד שלהם ולכן אין לנו ברירה אלא לטפל בהם, ואם כבר מטפלים בהם - חובתנו לטפל בהם טוב, כיוון שנשבענו כך בסוף הלימודים.

בברכת בריאות לנו ולבני דודנו החולים והבריאים.

אורי
07.11.2014, 00:34

לאסף, אפשר לנסח כללים ברורים ומחייבים של מותר ואסור גם מבלי להידרש לערכים הומניים-אוניברסליים, שעובדתית לא מנחים את המדינה ואת מערכותיה בכל תחום אחר. קביעה שעל הרפואה הציבורית להעניק קדימות לאזרחי המדינה מאפשרת ביסוס של מערכת כללים קשיחה וקלה להטמעה. אפשר כמובן לטעון שזו מערכת כללים לא מוסרית, אבל במקרה כזה הבעיה המוסרית היא בכלל מערכות המדינה ולא במערכת הבריאות. מתחייב הן מטעמי עקביות לוגית והן מטעמי יעילות לאמץ קוד אתי אחיד בכלל המערכות הציבוריות.

אפשר גם לטעון טענה אחרת, שיכולה להסביר ולהצדיק טיפול באויב: הקוד האתי של העדפת האינטרס הישראלי על פני ההומניות האוניברסלית הוא זה שמנחה את כל פעולותיה של המדינה, כאשר הטיפול המיוחצן בילדי האויב הוא למעשה תחבולה תדמיתית והסברתית, כלפי חוץ וכלפי החברה פנימה, שמטרתה להציג את הצד הישראלי כהומני ושוחר שלום וממילא כבעל יתרון מוסרי על האויב, בה בשעה שעל כל מחווה אנושית מינורית גורמות פעולותיה של ישראל לפגיעה לא מידתית (בראייה אוניברסלית) בחיי אדם, בזכויות אדם וכו' בצד השני, בשם מדיניות אינטרסנטית פרו-ישראלית.
מכל מקום לא תקין שרופאים (או כל גורם ציבורי אחר) יעשו דין לעצמם בכל הנוגע לשאלות של אתיקה פוליטית ואסטרטגיית חוץ וביטחון בשמשם כעובדי ציבור החבים נאמנות לציבור. את הכללים צריכה לקבוע מדיניות ממשלתית בכפוף להוראות המשפט הישראלי והבינ"ל, וערעור על הכללים הללו צריך להתקיים במסגרת כללי המשחק הפוליטי.

ד''ר שוק' קרן
07.11.2014, 07:26

כבוגר הדסה ויתרה מזאת כבוגר החינוך של בית הוריי גם אני מוקיר ומכבד את הערכים האוניברסליים לפיהם בני האדם נולדו שווים וכמובן את שבועת הרופא שהיא נר לרגליי וכרופא אינה מותירה בידיי את זכות הבחירה במי לטפל ובמי לא.
אבל....כל האמור לעיל נכון במצבי חירום או מלחמה ולא במצבי רגיעה. כאן חייבים לראות את התמונה הרחבה ולשקלל את מכלול השיקולים ולתעדף את בני עמנו הסובלים ממילא מהשמיכה הקצרה מדי שמספקת מערכת הבריאות הציבורית.
בפני ביתו של הנייה עמדו אופציות נוספות כמו מצרים או אנגליה הבחירה בנו אולי מפרגנת לנו כפי שנטען ע''י אחרים אך האם אנחנו זקוקים לזה . אני לא. לאורך ההיסטוריה שלנו טיפלנו באינספור אזרחים ערבים מעזה ואפילו לאחרונה מסוריה. מצפוני שקט. אני לחלוטין מסכים לדעה כי יש להפקיע את ההלטה מידיי הרופאים ולהקים ועדה של מומחים מתחומים שונים שתפסוק בשאלה.

דר' בני חן
07.11.2014, 07:55

אני מחזק את דבריו של אבינועם רכס
בשבועת הרופא של הרמב"ם אותה נישבעתי בסיום בית הספר לרפואה (שמשום מה לא אומץ על ידי בתי הספר לרפואה בארץ) יש התחיבות כרופא לטפל בכל אדם אם אויב אם ידיד.
אני איש ימני בדעותי אך ברפואה אין פוליטיקה. ואולי ה-א-פוליטיות ברפואה תהיה עוד נידבך בדרך להבנה בינם לבינינו.

דוד
07.11.2014, 10:29

ח חשיבה מעווטת לחלוטין- להשוות בין הטיפול בשדה קרב לבין
האשפוז האלקטיבי על חשבון החולים שלנו . מי שמרחם על אכזרים ...

יאיר
07.11.2014, 11:08

כמה נאה ונוח להיות יפה נפש ולהושיט את ידך למי שבגלוי מבקש את צווארך.
מאות אירנים טופלו בישראל (זוכר?), לפני שהפכנו להיות השטן הקטן. אלפי פלשתינים טופלו בישראל ולא הביאו קמצוץ של שלום. בא לי להקיא!
האמת היא שזאת חוצפה מצידם לבקש טיפול בישראל, אבל מצד שני ״הם לא שמים עלינו״.

ד"א יצחק ליפין
07.11.2014, 11:27

שלום רב
1- התגובות מעוררות בי מחשבות נוגות כיצד הזיהום הקטלני של השיח הציבורי הגזעני חדר ללב ליבו של מקצוע שכולו חמלה והושטת יד לחולה ולניזקק באשר הוא .
2-על מדינת ישראל חלה החובה והאחריות חוקית וגם מוסרית לבריאותם של כלל תושבי הגדה המערבית ורצועת עזה המשוללי יכולת תנועה חופשית בתוך השטחים שבשליטתה ומהם.לידיעת הרופאים הנכבדים- בכל הגדה ורצועת עזה אין אונקולוג אחד שלא לדבר עם מכשירי הקרנה משוכללים, תרופות אונקולוגיות מתקדמות ומערך השתלות .
3_כל שיטת מיון של חולים ןשל הזכות לקבל טיפול רפואי הממתבססת על קירבה, דעות , מעשים ואחר כך גם מחשבות, תביא לכך שבעתיד הקרוב גם לא נטפל בערביי ישראל, במשפחתו וקרוביו של יגאל עמיר(ובו עצמו) ,בשמאלנים שהביעו מחאה בצוק איתן וסוף הרשימה מי ישורנה.

שבת שלום

שבת שלום

דר' אסתר שובל
09.11.2014, 09:23

יצחק ליפין הנכבד,במקום לחצוב מנהרות לשם חטיפה ורצח של יהודים ,הכנת אלפי קסאמים וטילים ברי הכוונה כדי לחסלינו על פי אמנת החמאס:"חראכת מוקוואמה איסלאמיה",
יכלו לשלם כסף רב לאונקולגים טובים.מדינת ישראל היתה בודקת ומאשרת כניסתם!
ההזדהות שלך עם האויב האכזר ,כמובן,גם ובעיקר בסופו של דבריו כלפי נתיניו,מדהימה.

jewish d-r
16.11.2014, 15:34

גזעעעעעענות...אותם כלי זמר,אותה מנגינה מזוייפת.
אתם השמאלניים לא מתעייפים אף פעם.
הם חפרו מנהרות על מנת לחטוף ולהרוג את ילדנו -אתם בשלכם.אם הניה היה פונה עם בקשה לאפשר לקחת את בתו לחברים התורקיים הטובים אף אחד לא היה מתנגד.
הוא פנה אלינו וטיפלנו בה. וטוב שכך.למרות שאנחנו גזעעענים...
ליבי עם ד"ר שובל ולא איתך.
לגבי "מתנגדי צוק איתן ומלשינים ל"גולדסטון החדש" וישן...הייתי מטפל בהם כמיטב יכולתי בבבית חולים או במרפאה. למרות שבא לי לרוק להם בפרצוף...

חיים סילבר
08.11.2014, 08:45

ההשוואה לחילים שבויים אינה במקום ,ברור לחייל שבוי צריך לתת טיפול
לגבי טיפול אלקטיבי במשפחת הנייה
יש לתת טיפול כי זה טוב לאינטרסים של מדינת ישראל,
מבחינה אתית יש אלפי חולים בעזה הזקוקים לטיפול רפואי בישראל ואינם מקבלים , לטוב או לרע , העדפת משפחת הנייה היא שקול פוליטי
חיים סילבר

ע הדרי
09.11.2014, 09:09

ככל הניתן ,יש להפריד בין השיקול האתי-רפואי לבין השיקולים התועלתניים ,מה גם שהערכה וכבוד לא תמיד מפחיתים שנאה.לעתים הישגים מעוררי קנאה מעצימים שנאה ויש דוגמאות רבות לכך בהיסטוריה של העם היהודי.
בתור ישראלים (כידוע לא רק יהודים מטפלים בחולים בארץ) שחיים במזה"ת חשוב לא לעמוד מנגד ,לתת טיפול ברמה גבוהה ולהעניק תקווה , כפי שממליץ א. רכס.
במהלך השנים יצאו משלחות רפואיות מהארץ לרחבי הגלובוס לסייע באסונות הומניטריים שונים.לא זכור לי שקמה אז זעקה על גזל משאבי הרפואה הדלים בארצנו .האם בגלל שהזועקים היום חשבו אז שהניסיון שנרכש במרחקים ישמש אותנו בעת צרה?או שמא חשבו שיאהבו אותנו יותר בשל כך?
סוף דבר-הכל ענין של פרופורציות.לתפיסתי,הענקת מעט מן השפע שבידינו לאחרים תעניק להם ולנו.

אירית
09.11.2014, 15:05

נכון וצודק, מסכימה עם כל מילה.
הגיע העת לחשוב על האנושי והמשותף ,להקטין את נקודות החיכוך ולהנמיך הלהבות.
אנחנו צריכים לעשות הכל על מנת להרגיע, לנסות להגיע להסכם ולהשאיר תקווה לדורות הבאים.
כאן נחייה עם השכנים שלנו, עלינו להיפרד ולחיות זה לצד זה בשלום.

jewish d-r
16.11.2014, 13:13

צודקת : אנחנו חיים בהולנד (או בשוויץ) : זה באמת לא יפה לריב עם בלגים . צריך לחיות בשלום עם השכנים...

איזי
09.11.2014, 15:13

במערכת בריאות בעייתית כשלנו, לא שוויונית , שר"פ-ניקית, שמספר המיטות לאלף נפש מהנמוכים במערב, ובמקביל, נותנת שרות vip למנהיגי אויביה המרים הקשים האכזריים, ובעיקר כפויי הטובה. אין כאן לא הומניות ולא תבונה.
מה שכן ניתן להבין הוא, מתן שרות רפואי בסיסי, לדלת העם הפלסטיני, הנאנק תחת מנהיגיו האכזריים שנהנים מכל העולמות.
אין לערב רפואה בפוליטיקה.

jewish d-r
16.11.2014, 13:01

חברים אתם מגיבים כמו פוליטיקאים !

צריך להגיב כמו רופאים נטו: בלי דמאגוגיה שמאלנית ניצחית מטומטמת וחסרת ערך על "גשרים לשלום" (עם חמאס ??) . בלי שטויות על "התקרבות " ו"אחריות שלנו" (יצאנו מעזה ומה ??) .
יש חולים שפנו לעזרה ? מטפלים -כי אין לנו ברירה בתור רופאים...מטפלים כמו בחולה ישראלי כי זה חובתינו מקצועית ומוסרית.
לגבי הניה ואבו מרזוק השטניים -מקווה שיחסלו אותם כמו שחיסלו את מוחמד דף,יימח שמו...