משרד האוצר מתכנן קיצוץ רוחבי של 3% בתקציב הממשלתי בכל משרדי הממשלה, ייתכן שלהוציא את תקציב הביטחון, שיזכה להגנה. הקיצוץ נדרש עקב הגרעון הממשלתי שעלול השנה לתפוח לסכום שינוע בין 16 עד 20 מיליארד, בעיקר בשל הסכמים קואליציוניים. הפניות של שר האוצר משה כחלון בבקשה לדחות או לפרוס ביצוע הסכמים קואליציוניים ולהפחית את הגרעון – נדחו.
עוד בעניין דומה
הורדה של 3% בתקציב הכולל של משרד הבריאות היא מהלך קשה והייתי אפילו מקצין וקורא לו – מסכן חיים. תקציב משרד הבריאות הכולל לשנת 2014 עמד על 27.1 מיליארד שקל, כאשר תקציבם של בתי החולים הממשלתיים מסתכם בכ-9 מיליארד שקל בלבד.
כל אזרח שנזקק לסיוע המערכת, החל בחדרי המיון הקורסים ועבור למחלקות הפנימיות ולמחלקות אונקולוגיות או חזה וכירורגיה, מבין מיד שמערכת הבריאות בקושי מתפקדת. כוח האדם נשחק, איכות השירות נפגעת, זמן התור לבדיקת ואבחון רופא מומחה מתארך, ההמתנה ל-MRI או קולונוסקופיה לוקחת חודשיים והחולים נפגעים. חלקם, לצערי, מאבד אמון במערכת הבריאות הציבורית בגלל תחושה שהמערכת אינה עונה על הציפיות שלהם.
"אסור שלחולים תהיה הרגשה של אזרחים סוג ב' בגלל מקום המגורים"
בפריפריה המצב כידוע יותר קשה וההמתנה לבדיקות מורכבות לוקחת זמן ארוך אף יותר. כאשר החולים חוששים לבריאותם, כשישנם סימנים המעידים על חשש למחלה, הלחץ האישי כמובן גדל ועימו התחושה שהמדינה נוטשת את אזרחיה שהממון אינו מצוי בכיסם. אסור שלחולים תהיה הרגשה של אזרחים סוג ב' בגלל מקום המגורים.
מערכת הבריאות, הרבה לפני הקיצוץ הרוחבי המיועד, הייתה חייבת תוספת תקציב של כ-5 מיליארד שקל בפריסה לשנתיים שלוש. התוספת מיועדת לפתח במהירות את חדרי המיון המקום בו חולים פוגשים לראשונה את מערכת הבריאות וממתינים שעות ארוכות לאבחון. התוספת מיועדת גם לרכישת ציוד רפואי מתקדם למחלקות השונות, להעמקת הידע של הרופאים והאחיות, לרכישת תרופות במקום לבקש מבני משפחתו של החולה להביא מביתו את התרופות שאינן מצויות בבית החולים.
מטרת התוספת היא להפוך מחלקות מוזנחות לסבירות, למנוע שכיבה בפרוזדורים ולדאוג לטפל בציבור בסטנדרטים גבוהים. מבלי להיכנס לפירוט אינסופי חשוב לציין שהתוספת נדרשת גם לשפר את סל הבריאות ואת מספר התרופות מצילות החיים. בישראל 2015 אסור שאנשים ימותו בשל חוסר יכולתם לרכוש תרופות יקרות למחלת הסרטן לסוגיה. סל הבריאות אינו מכסה לפחות 30 התוויות של תרופות מצילות חיים ולרבים אין ביטוח רפואי פרטי.
לכל אלה נדרשת תוספת תקציב למערכת, אם אנו רוצים לקיים בריאות סבירה לציבור.
אסור להיות מדינת עולם שלישי בבריאות
מניסיוני ברור, שיקומו מומחים ויגידו שעוד טייסת F15 או מטוס חמקן עדיפה לדעתם. אחרים יטענו, בצדק מבחינתם, שיש אלטרנטיבות ברפואה פרטית או שאפשר לקצץ בפנסיות הממשלתיות או בחינוך ושאר רעיונות דומים ולכן אין מקום לתוספת תקציבים למערכת הבריאות.
"מערכת הבריאות זקוקה לתוספת של מיליארדי שקלים להצלת חיים וחובה עלינו למצוא את הכסף לתוספת ובוודאי לא לשקול קיצוץ"
צריך לאחל לכולם בריאות טובה, אבל ברגע שחס וחלילה יזדקקו למערכת הבריאות הציבורית ראוי שיזכרו את התנגדותם לתוספת כסף לבריאות. החוסן החברתי של המדינה נבחן גם ביכולת לקבל החלטות יוצאות דופן ולא שגרתיות. מערכת הבריאות זקוקה לתוספת של מיליארדי שקלים להצלת חיים וחובה עלינו למצוא את הכסף לתוספת ובוודאי לא לשקול קיצוץ.
עם קיצוץ ובלי תוספת אנו עלולים להתקרב להיות מדינת עולם שלישי מבחינת השרות הרפואי לציבור. אף אחד מאיתנו אינו חפץ בכך.