שבוע המודעות לסוכרת

מחקר בהודו: צריכת חילבה מונעת התקדמות טרום-סוכרת לסוכרת סוג 2

במחקר שנמשך שלוש שנים נמצא, כי נטילת תוסף חילבה על בסיס יומיומי הפחיתה משמעותית את הסיכוי של משתתפים עם טרום-סוכרת לפתח סוכרת סוג 2 ושיפרה את העמידות לאינסולין ומדדים מטבוליים נוספים

חילבה (צילום: אילוסטרציה)

קיימת השערה לפיה תוסף חילבה (Fenugreek) מווסת את מאזן הסוכר בגוף, וכי הוא בעל פוטנציאל למנוע סוכרת בקרב מטופלים עם טרום-סוכרת. מטרת המחקר הנוכחי היתה לקבוע אם נטילת תוסף חילבה יכולה למנוע התפתחות של סוכרת סוג 2 בקרב טרום-סוכרתיים.

מחקר מבוקר עם קבוצה מקבילה והקצאה אקראית בחן את היעילות של חילבה בקרב קבוצת התערבות (n=66) וקבוצת ביקורת מותאמת (n=74).

במחקר, שנמשך שלוש שנים, השתתפו נשים וגברים בגילאי 30-70, העונים על הקריטריונים של טרום-סוכרת.

המטופלים שהוקצו לחילבה נטלו 5 גרם אבקת חילבה פעמיים ביום לפני ארוחות. בנקודת הבסיס ואחת לשלושה חודשים, במשך שלוש שנים בסך הכל, נבדקו המטופלים כדי להעריך התקדמות מטרום-סוכרת לסוכרת סוג 2.

עד סוף תקופת הטיפול, ההיארעות המצטברת של סוכרת ירדה באופן מובהק בקרב מטופלים שקיבלו חילבה, בהשוואה לביקורת. קבוצת החילבה הראתה ירידות מובהקות בממוצע רמות הסוכר בצום, רמות הסוכר לאחר האוכל וכולסטרול LDL, במקביל לעלייה מובהקת ברמות האינסולין.

משתתפי הביקורת היו עם סיכוי גבוה פי 4.2 לפתח סוכרת, בהשוואה למטופלים מקבוצת החילבה.

התפתחות סוכרת בקרב מטופלים מקבוצת החילבה נקשרה באופן חיובי עם רמות אינסולין ובאופן שלילי עם עמידות לאינסולין (אשר הוערכה על ידי HOMA-IR).

החוקרים סיכמו, כי תוסף תזונתי של חילבה במינון 10 גרם ליום מפחית את הסיכוי של טרום-סוכרתיים לפתח סוכרת. השימוש בתוסף חילבה לא קשור לתופעות לוואי, והשפעתו על הסיכוי לפתח סוכרת נובעת ככל הנראה מירידה בעמידות לאינסולין.

מקור:
Arpana Gaddam, Chandrakala Galla, Sreenivas Thummisetti, Ravi Marikanty, Uma Palanisamy, Paturi Rao; Role of Fenugreek in the prevention of type 2 diabetes mellitus in prediabetes; Journal of Diabetes & Metabolic Disorders 2015, 14:74 (2 October 2015)

נושאים קשורים:  חילבה,  Fenugreek,  סוכרת,  טרום סוכרת,  סוכרת סוג 2,  תזונה מונעת,  עמידות לאינסולין,  מחקרים
תגובות