חדשות

"תפקיד מנהל בית חולים פסיכיאטרי הוא לדאוג לטיפול ולא לשמש סוהר ראשי"

כך אמר ד"ר איגור ברש, סגן מנהל המרכז לבריאות הנפש "איתנים" ביום עיון שעסק באחריות המנהל בבית חולים פסיכיאטרי על מקרי אובדנות של מטופלים

בית החולים הפסיכיאטרי "אברבנאל" (מקור: ויקיפדיה)

"תפקיד מנהל בית חולים פסיכיאטרי הוא לדאוג בראש ובראשונה לטיפול, ולא לשמש סוהר ראשי. בית חולים איננו כלא, הגם שמותקנת בו גדר תקנית ויש גם תופעה של בריחת מאושפזים"; כך אמר בשבוע שעבר ד"ר איגור ברש, סגן מנהל המרכז לבריאות הנפש איתנים ויו"ר החברה לפסיכיאטריה משפטית בישראל, ביום עיון שעסק באחריות המנהל בבית החולים הפסיכיאטרי.

מנחה הדיון, ד"ר צביקה קירש, מנהל מחלקה במרכז הרפואי לבריאות הנפש "מעלה הכרמל" ויו"ר סניף חיפה והצפון של איגוד הפסיכיאטריה, הדגיש: "בית החולים הפסיכיאטרי מיועד לטיפול ולשיקום מטופלים - בד בבד יש גם לשמור על חייהם. על המנהלים למצוא את האיזון הנכון שבין שמירה על כבודם ורצונותיהם של המטופלים והחזרתם המבוקרת לחיים בקהילה, לבין הצורך להגן עלייהם מפני אובדנות. לא להגיע עד כדי ניתוק המטופלים מהחיים שבחוץ וסגירתם עקב זהירות יתר ומגננה מצד המנהלים".

"על המנהלים למצוא את האיזון הנכון שבין שמירה על כבודם ורצונותיהם של המטופלים והחזרתם המבוקרת לחיים בקהילה, לבין הצורך להגן עלייהם מפני אובדנות"

ד"ר אלה שיינקמן, לשעבר סגנית מנהל המרכז הרפואי "מעלה הכרמל", סיפרה על התקופה שבה שימשה כמ"מ מנהל בית החולים, כאשר היא וסגנה דאז הואשמו על שנהגו ברשלנות כשלא דאגו שזירת אירוע שבו התרחשה התאבדות של מטופלת שתלתה עצמה על עץ באמצעות סדין תהיה "סטרילית" מבחינת אמצעי התאבדות.

ד"ר שיינקמן ציינה, כי הוטלה עליה ועל עמיתה אחריות מיניסטריאלית - אף שבסופו של דבר בית המשפט זיכה את שניהם "כיוון שהשופט הבין שלא ניתן לכרות את כל העצים בשטח בית החולים, לקחת מהחולים את הסדינים ולסלק מהם כל דבר שעלול, אולי ובצורה כלשהי, לשמש להתאבדות, וכך בינתיים לפגוע בצורה חמורה באיכות החיים שלהם".

משתתף אחר בדיון, עו"ד עופר ברטל, שייצג את ד"ר יעקב מרגולין, המנהל לשעבר של בית החולים "איתנים" בירושלים, שהואשם בשעתו בהזנחת מטופלים אוטיסטים ובאי מניעת התעללות בהם, סיפר את סיפור הרשעתו של ד"ר מרגולין בבית המשפט המחוזי והשעייתו מתפקידו - ואת זיכויו ב-2015 בבית המשפט העליון.

עו"ד ברטל הסביר, כי המנהל ד"ר מרגולין לא היה שותף ולא היה מודע כלל להזנחה ולהתעללות מצד אנשי צוות, וכשהדבר הגיע לידיעתו נקט מיד את הפעולות הדרושות כדי לברר את הדברים והכניס את המשטרה לתמונה. ד"ר שמואל קרון, מנהל המרכז הרפואי לבריאות הנפש שלוותה, שהעיד במשפט לטובת ד"ר מרגולין, אמר כי הוא נקט בכל הצעדים הנדרשים כשהדברים הובאו לידיעתו, והוסיף שהיה נוקט בדיוק באותם הצעדים.

פרופ’ יובל מלמד, מנהל המרכז לבריאות הנפש אברבנאל, אמר בדיון כי ניכר שמנהלים עושים ככל האפשר כדי למנוע אובדנות של מטופלים – "אך לא ניתן למנוע לחלוטין מקרים אלה". את יום העיון חתם פאנל שאותו הנחה פרופ’ משה קוטלר, מנהל המרכז לבריאות הנפש באר יעקב.

נושאים קשורים:  חדשות,  יום עיון,  התאבדות,  בית חולים פסיכיאטרי,  אובדנות,  ניהול רפואי,  מנהל מוסד פסיכיאטרי
תגובות