חדשות

שר הבריאות ליצמן דורש מבתי החולים לכבד את תנאי העבודה של המתמחים

ליצמן שיגר מכתב למנהלי בתי החולים, בו הוא דורש כי התורנויות יכללו תנומה של שעתיים, כמוסכם, וכי תורנות לא תימשך יותר מ-26 שעות; הודיע על ביצוע פיילוט לקיצור תורנויות

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: מרים אלסטר / "פלאש 90")

שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע אתמול (יום ד') למנהלי בתי החולים כי עליהם להקפיד על כך שמשך התורנות של רופאים-מתמחים לא יעלה על 26 שעות, כפי שנקבע בהסכם הקיבוצי ואושר כחוק, וכי יש לאפשר תנומה של שעתיים במהלך המשמרת. מכתבו של ליצמן נשלח על רקע דרישתם של מתמחים לקצר את התורניויות שלהם, וכלל גם התחייבות להתחיל פיילוט בנושא בקרוב.

"ידיעות אחרונות" דיווח הבוקר (ה'), כי במכתבו למנהלים כתב השר: "הובא לידיעתי כי ייתכן וישנם מקרים שבהם לא מתמלאים תנאי העבודה למתמחים הקבועים בהיתר שר הכלכלה בנושא, ובכלל זה הקפדה על מכסת שעות העבודה ברצף ומתן אפשרות לתנומה במהלך התורנויות, כמתחייב".

"הובא לידיעתי כי ייתכן וישנם מקרים שבהם לא מתמלאים תנאי העבודה למתמחים הקבועים בהיתר שר הכלכלה בנושא"

"אבקש להבהיר", הדגיש השר ליצמן במכתבו, "כי עמידה בהוראות ההיתר היא חובה חוקית ואי עמידה בה משמעה עבירה על חוק שעות עבודה ומנוחה". שר הבריאות הורה למנהלי בתי החולים לאכוף את הנהלים ואף הזהיר: "מי שלא יעמוד בתנאי ההיתר יוזמנו לבירור לצד הסנקציות הקבועות בחוק".

עוד דווח, כי השר הודיע שהוא מתחייב לפעול לקיצור משך התורנות כפי שסוכם עם המתמחים בעבר ובקרוב יחל ביצוע פיילוט לשם יישום הסיכומים בנושא זה.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, מצוטט בדיווח כשציין כי בהסכם הקיבוצי מ-2011 נקבע שעל רופא לעבוד 24 שעות והוא יכול להישאר עד שעתיים נוספות על מנת להעביר את המחלקה למשמרת הבאה. יש מחלקות רבות שבהן העברת המחלקה מתבצעת בטווח של עד כשעה. ההסכם גם קובע כי לאחר התורנות, חובה לאפשר לרופא מנוחה של יממה בתשלום מלא.

"ההיתר הכללי שניתן בינואר 2015", מסר ד"ר אידלמן, "קבע את הצורך לעמוד הן במכסת שעות שבועיות (71.5) לרבות תורנויות, והן בכך שהתורנות לא תחרוג ממכסת השעות שנקבעה. בנוסף, בעקבות פסיק בין הדין לעבודה נקבע, כי יש לאפשר תנומות יזומות של לפחות 4-2 שעות במהלך התורנות. פסיקה זו נכללת אף היא בהיתר הכללי".

ד"ר אידלמן הודיע, כי הר"י דורשת יישום מלא של אותם תנאים משופרים שבהיתר ושעות תורנות מקוצרות שעליהן כבר סוכם. משרד הבריאות הבהיר כי יינקטו הליכי אכיפה מוגברים כדי לוודא שהרופאים לא נשארים בתורנות מעבר לשעות שנקבעו – גם אם זה מרצונם.

בדיווח נמסר, כי "ההסתדרות הרפואית סבורה שיש לעשות הכול על מנת להקל על עומס התורנויות ולשפר את איכות החיים של המתמחים מבלי לפגוע בראש ובראשונה בהכשרתם המקצועית, איכות הטיפול ושכרם. הן הכירורגים הבכירים והן המתמחים מוודאים שהטיפול שניתן למטופלים הוא הטיפול המיטבי ביותר".

נושאים קשורים:  חדשות,  תורנויות,  מתמחים,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  הר"י,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות
אנונימי/ת
26.05.2016, 22:24

כאשר התמחיתי בהדסה בירושלים פניתי בתמימותי לפרופסור ודיברתי על "זכויותי" לקח אותי לחדרו נעל את הדלת ואמר:מי שיודע הרבה על זכויותיו לא מתקדם אצלי.. וסילק אותי מהחדר בלי להוסיף מלה. שם הפרופסור היה חנן זאוברמן.

אנונימי/ת
27.05.2016, 07:42

קיצור תורנויות ידרוש שינויים בתוכנית ההתמוחות ,במיוחד במקצעות כיורגיות.ההתמחות תהיה ארוכה יותר.אין מה לעשות. בשורה תחתונה רופה שגמר התמחות צריך לדעת לנתח ורוב ימי החופשה לאחר תורנות נופלים על יומי ניתוחים.
לכל דבר יש תשלום.וזה התשלום שמתמחים יצטרכו לשלם.על זה המועצה המדעית תתצטרך לתת את הדעת.אם לאתת המערכת תוצף ברופאים "בכירים" לא מוכנים לתיפקוד
עצמאי וקטסטרופה תהיה עוד יותר גדולה

אנונימי/ת
28.05.2016, 21:01

אתה מעלה נקודה יפה, אך זכור שהמודלים שמעלים המתמחים כאלטרנטיבה מיושמים בארצות בהם ההתמחות הנעשית במודל זה קצרה משמעותית. אם התמחות בנשים בארה"ב לדוגמא אורכת 4 שנים בשימוש במודל המוצע ע"י ארגון המתמחים, למה לחשוב שמתמחים ישראלים שיתמחו באותו מקצוע למשך 6 שנים במודל זה לא יקבלו מספיק חשיפה?

אנונימי/ת
27.05.2016, 09:42

אני כמתמחה דווקא מעדיפה תורנות מלאה עם יום חופש אחר כך. האלטרנטיבה תהיה עבודה במשמרות מידי יום, כשאין יום חופש מלא באמצע שבוע. צריך לזכור שהתורנויות הן זמניות, בסוף מסיימים את ההתמחות.

אנונימי/ת
27.05.2016, 12:50

תלוי באיזה איכות

אנונימי/ת
27.05.2016, 12:21

אמנם אני מבוגר אבל אני זוכר היטב את מאות התורנויות. הייתי עייף. קיטרתי. אשתי הייתה מתוסכלת (וקיטרה רק קצת). את ילדי לא ראיתי מספיק. אבל למדתי המון וכשסיימתי התמחות הייתי כבר רופא אמיתי. האיזון בין השקעה לאיכות חיים הוא קשה אבל לטעמי הלכנו רחוק מדי. הדור הבא של רופאים יגדל עם נסיון חסר. בחינות הן שיקוף עלוב לאיכות הרופא.

אנונימי/ת
27.05.2016, 12:56

אני רופא 46 שנים ואני מסכים עם כל המילה שלך.

אנונימי/ת
27.05.2016, 16:16

כהתמחיתי בארה"ב תורניות שלי היו כך
Monday -- Wednesday -- Friday/Saturday/Sunday -- Tuesday -- Thursday
ואל תחשבו שלא עבדתי ביום שלילי שלאחר MONDAY עד 18 בערב
וביום שני שלאחר ה THREE DAY WEEKEND גם עד 18 בערב
שמה לפחות רוב המומחים לאחר גמר ההתמחות מרוויחים באופן הולם
כאן בטוח שבחלק גדול (לא ה"כוכבים" כמובן אבל לא כולנו "כוכבים") בטוח שלא
וייתכן ויש מתמחים שמרוויחים יותר מסניורים...