חדשות

שיתוף פעולה בין "מכבי" ל"יבמ" צפוי לסייע לנטר מצב הראייה בקרב חולי סוכרת

המחקר המשותף יעשה על ידי ניתוח נתונים שבידי הקופה על ידי אלגורתימים שפיתחה חברת "יבמ", במטרה להבין טוב יותר מתי צריכים חולי סוכרת לבצע בדיקת עיניים

בניין חברת IBM (צילום: אילוסטרציה)

"מכבי שירותי בריאות" ומעבדת המחקר של "יבמ" בחיפה הודיעו על שיתוף פעולה לשם פיתוח כלי מחשוב לזיהוי פגיעה בראייה בחולי סוכרת.
במסגרת שיתוף הפעולה והמחקר שיתלווה לכך, ישתמשו הרופאים בכלי מחשוב קוגניטיבי לבניית מודל חיזוי, העשוי לסייע לגורמים המטפלים בתכנון טוב יותר של הטיפול בהתאמה אישית ובזיהוי מוקדם של פגיעות בראיה הנובעות מסוכרת. במחקר המשותף יעשה שימוש ב"למידת מכונה" (Machine learning) על מנת לזהות דפוסי התפתחות של המחלה.

פרופ’ ורדה שלו, מנהלת מכון "מכבי" למחקר וחדשנות אמרה: "לטכנולוגיה יש פוטנציאל לשנות מן היסוד את האופן שבו נאבקים רופאים וחולים במחלות – ובמיוחד במחלות כרוניות דוגמת סוכרת. המחקר המשותף עם 'יבמ' נועד לגלות דרכים חדשות, שיובילו לשיפור משמעותי בטיפול בחולים. ביכולת הקופה לסייע במניעת הפגיעה בראיה בחולי סוכרת".

ד"ר מיכל רוזן צבי, דירקטורית לחקר מידע רפואי ב'יבמ' הוסיפה: "צוותי המחקר במעבדה בחיפה פיתחו בשנים האחרונות מגוון של כלי למידה חישובית, המאפשרים למידה רטרוספקטיבית מרשומות רפואיות (הנוגעות לטיפולי עבר) והסקת מסקנות המאפשרות את טיוב הטיפול. כלים אלו ישרתו את החוקרים במחקר עם מכבי".

המחקר יבוצע בפיקוח ועדת הלסינקי. כל הנתונים אנונימיים לחלוטין. על בסיס הנתונים אפשר לבנות מודל המסוגל לחזות את הצורך בבדיקת עיניים ואת תדירות הבדיקות בחולי סוכרת.

על הפרויקט המשותף דווח לראשונה בכנס המדעי ה-76 של האגודה האמריקנית לסוכרת, שהתקיים החודש בניו אורלינס. יבמ הציגה בו עוד פיתוחים בתחום התוכנה ושימוש ביכולות המחשוב הקוגניטיבי בניסיון לשפר את איכות חייהם של חולי סוכרת, באמצעות פתרונות "מבוססי ענן".

באפריל אשתקד הקימה יבמ את קבוצת הבריאות של שירות המידע "ווטסון". היחידה החדשה פועלת לשיפור יכולותיהם של רופאים, חוקרים ומבטחים בתחום הבריאות להציג פתרונות חדשניים, באמצעות הצפת תובנות המתקבלות מניתוח כמויות גדולות של נתונים רפואיים הנוצרים מדי יום, בתהליכי העבודה השוטפים. ווטסון מאפשרת להסיר את נתוני הזיהוי האישיים מכל מידע רפואי, לשתף את הנתונים הרפואיים בלבד ולהצליב אותם עם נתונים מתוך מאמרים רפואיים ומידע קליני.

נושאים קשורים:  חדשות,  מכבי שירותי בריאות,  חברת "יבמ",  מחקר,  חולי סוכרת,  פגיעה בראייה,  למידת מכונה,  אלגוריתמים
תגובות
אנונימי/ת
25.09.2016, 21:55

מישהו מתמרפק כדי לעשות קריירה על גב חולים?רופאי סוכרת לא מתעמקים בחולים כי אין להם זמן. לא מודדים היקף. לא בודקים תחושה ברגליים. מציצים במסך ואם ההימוגלובין המסוכרר פחות או יותר...מייד אומרים לשוב עוד חצי שנה.התלוננתי בפני רופא סוכרת על מצב גפי והוא לא קם ולא זז וקידם את יציאתי מחדרו...