חדשות

אושר לקריאה שנייה: שר הבריאות יוכל לשנות את נוסחת תקצוב קופות החולים

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה אתמול (ג') את ההצעה, המעניקה לשר הבריאות את הסמכות, באישור שר האוצר וועדת הבריאות, לשנות את נוסחת הקפיטציה כך שתתחשב גם בהוצאות כספיות כוללות של קופות החולים ומאפיינים נוספים; משרד הבריאות: הצורך נולד בשל עיוותים בתקצוב בתחום בריאות הנפש

ליצמן על המחסור במכשירי MRI. "בכלל לא צריך לקבל אישורים ממשרד האוצר על זה" (צילום: אילוסטרציה)

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה אתמול (ג') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית, לפיה יתאפשרו שינויים בנוסח תקצוב קופות החולים (נוסחת הקפיטציה).

הצעת החוק קובעת, כי שר הבריאות, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הבריאות של הכנסת, יהיה רשאי לשנות את הנוסחה לפיה מתקצבת הממשלה את הקופות השונות בתחומים שונים, כך שהיא תתבצע לא רק בהתאם למספר המבוטחים בקופה וביחס לכלל המבוטחים בכל הקופות, אלא גם בהתאם להוצאות הכספיות הצפויות של הקופה ביחס לקופות האחרות וגורמים או מאפיינים נוספים הצפויים להשפיע על היקף ההוצאות הצפוי.

נציג משרד הבריאות: "ללא התיקון בחוק המדינה לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה להקצאת המשאבים הקיימים באופן הוגן וצודק"

כלכלן משרד הבריאות רן פלוטניק הסביר בדיון, כי הצורך בחוק נולד כתוצאה מעיוותים שנגרמו בתקצוב הקופות בתחום האשפוזים בבריאות הנפש. "ללא התיקון בחוק", הדגיש, "המדינה לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה להקצאת המשאבים הקיימים באופן הוגן וצודק". הוא הוסיף כי הנוסחה הקיימת לא משתנה, אולם הצעת החוק מאפשרת לפנות לוועדה לאישור שינוי שכזה, אם וכאשר משרד הבריאות יבקש זאת.

נציגי משרד הבריאות הודיעו כי בכוונתם להגיש לוועדה בהקדם בקשות לשינוי הנוסחה בתחומי בריאות הנפש וטיפול בנפגעי תאונות עבודה.

נציגי הקופות שהשתתפו בדיון הביעו הסתייגויות מהצעת החוק. ציון אוליאל, ראש חטיבת תפעול ב"מכבי שירותי בריאות", אמר: "אנחנו מתנגדים לתיקון כולל של הנוסחה קיימת. יש לתקן רק לגבי הפסיכיאטריה". ראש אגף תקצוב בקופת חולים "מאוחדת", רועי בן משה, אמר: "הנוסחה הקיימת כיום קובעת פרמטרים בצורה מאוד מדוקדקת, והיא צריכה להישאר כפי שהיא -למעט בפסיכיאטריה".

בתגובה לכך אמר המשנה ליועצת המשפטית במשרד הבריאות, עו"ד נתן סמוך: "הוועדה תהיה רשאית לאשר או לא לאשר כראות עיניה". עו"ד סמוך הודיע כי חלק מהתיקונים שמתכוון משרד הבריאות להגיש יהיו רטרואקטיביים.

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) התנגדה להצעת החוק. היא אמרה: "הנוסחה הקיימת עומדת להיפרץ, וזו סלילת דרך להתערבות פוליטית בחישובים מקצועיים". הסתייגויות סיעת המחנה הציוני וסיעת מרצ להצעת החוק נדחו על ידי הוועדה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), הודיע כי בכוונתו להקפיד שבאמצעות שינוי הנוסחה יגיעו אמצעים רבים יותר לפריפריה ולאוכלוסיות החלשות. עוד אמר כי על משרד הבריאות יהיה לדווח לוועדת הבריאות של הכנסת, פעם בשנה, על אופן הקצאת הכספים לפי הנוסחה והנתונים העשויים להשפיע עליה.

נושאים קשורים:  חדשות,  נוסחת הקפיטציה,  מערכת הבריאות,  תקצוב,  קופות החולים,  ועדת הבריאות של הכנסת,  משרד הבריאות,  שר הבריאות יעקב ליצמן
תגובות
אנונימי/ת
03.08.2016, 23:53

קופת חולים מכבי הוציאה מליוני שקלים על משפטו של רפי רוטר המנוח ועל פיצויים לרופא ששמו לא האזנות סתר. הכל מומן מכספיהאוצר. גם כיום הקופה מנהלת מאבק משפטי מיותר מסיבות יוקרה נגד רופא על חשבהון משרד הבריאות. המקרה ידוע לליצמן.