חדשות

שר הבריאות הורה לאנשי משרדו לנתק כל מגע עם החשבת הכללית באוצר

ההחלטה: בעקבות הודעת החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו להאריך את הפטור ממכרז לחברה רק לשלושה חודשים, בכפוף לשורת תנאים שביניהם אפשרות למשרדי הבריאות והאוצר לרכוש תרופות במכרז באופן עצמאי; "מדובר בצעד חד-צדדי שאינו נעשה ממקום ענייני ומקצועי"

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: מרים אלסטר / "פלאש 90")

שר הבריאות יעקב ליצמן הורה אתמול (ד') לאנשי משרדו לנתק כל מגע עם החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, "בשל הקשיים שהיא מערימה על עבודתה של חברת רכש התרופות 'שראל'", כך דיווח היומון "כלכליסט".

בדיווח נמסר,  כי השר ליצמן שיגר מכתב חריף לשר האוצר משה כחלון, שבו קבל על החלטת החשבת הכללית לאשר ל'שראל' פטור ממכרז לשלושה חודשים בלבד, בכפוף לשורה של תנאים שהציבה לחברה. "החשבת מתעלמת לחלוטין מתהליכי העבודה הארוכים בנושא זה בין משרדי הבריאות והאוצר, אשר בדיעבד מתברר שנוהלו בחוסר תום לב מוחלט מצד החשבת הכללית", כתב ליצמן.

העיתון מסר, כי השר קרא "להפסיק את טירוף המערכות ולעצור מהלכים אלה באופן מיידי". שר הבריאות כינה את המהלכים "חד צדדיים שאינם נעשים ממקום ענייני ומקצועי". שר האוצר כחלון נתבקש במכתב להמשיך בהארכת הפטור באופן מידי מבלי שהדבר יהיה כפוף לתנאים שהחשבת הכללית הציבה.

ליצמן: "היכולת לעבוד באופן מקצועי עם משרד האוצר ואגף החשב הכללי בפרט נפגעים קשות, כאשר מתבצעות פעולות חד צדדיות מעין אלו, כשברור כי הוכנו במשך תקופה"

עוד דווח, כי שר הבריאות הוסיף במכתבו שהחשבת מתעלמת מהחלטות הממשלה בעניין, וכי פעולותיה "אינן נותנות מענה לצרכי מערכת הבריאות, נעדרות התייחסות למורכבות הליכי הרכש לבתי החולים ולצורך להבטיח את איתנות האספקה. כלל גורמי המקצוע במערכת הבריאות ואני בראשם, סבורים כי פעולות אלה יביאו לפגיעה ממשית בבריאות הציבור ולסיכון לחיי אדם תוך פגיעה בתפקודה התקין של מערכת הבריאות. אני מתקשה לאתר יסוד רציונלי בפעולות אלה".

בהמשך המכתב הדגיש ליצמן כי הוחלט בממשלה להקים מערך פיקוח על רכש התרופות שבו יהיו חברים גם נציגי החשבת הכללית תוך הגברת השקיפות והבקרה וכן ציין כי נתוני הרכש מחברת 'שראל' הועברו למשרד האוצר.

"על אף פעולות אלו", כתב שר הבריאות על פי הדיווח, "החלטת ועדת הפטור והבקשה לקבלת מידע אינם מאפשרים הלכה למעשה ליישם את החלטת הממשלה ומכניסים את מערך הרכש לסחרור תוך פגיעה ביתרונות של 'שראל' כגוף רכש מרכזי. התנהלות זו תפגע במחירי הרכש ובעלויות אשר יושתו על בתי החולים עצמם וחמור מכך – מטילה חשש אמתי לפגיעה ברציפות האספקה עצמה, בשל הצורך לפצל את העבודה למול מספר ספקים ופגיעה בתיאום ביניהם, דבר אשר קריטי ליציבות האספקה".

"אין ספק", הוסיף השר ליצמן במכתבו, "כי יש לבצע שינויים באופן פעולת החברה ועל כן אנו פועלים במתווה שנקבע. אנו מחויבים לכך ופעלנו כאמור בנדון. עם זאת היכולת לעבוד באופן מקצועי עם משרד האוצר ואגף החשב הכללי בפרט נפגעים קשות, כאשר מתבצעות פעולות חד צדדיות מעין אלו, כשברור כי הוכנו במשך תקופה, כל זאת בזמן שאנשי המקצוע מנהלים שיח שוטף עם אנשי משרדי".

ליצמן הוסיף: "האחריות על בריאות הציבור והאספקה השוטפת של ציוד רפואי ותרופות נמצאים בסמכותי ובאחריותי. התקלות הצפויות באספקה יתקבלו בחוסר סלחנות על ידי הציבור, ובצדק.

בין משרד הבריאות למשרד החשבת הכללית במשרד האוצר מתנהל עימות בחודשים האחרונים סביב פעילותה של החברה. דו"ח שיצא על ידי גורמים ממשרד האוצר קבע כי החברה נכשלת בתפקידה, ובתגובה משרד הבריאות הקים ועדה עצמאית, שאמורה לבחון את הטענות ולהציע רפורמה בפעילות החברה.

נושאים קשורים:  חדשות,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו,  חברת שראל
תגובות
אנונימי/ת
01.09.2016, 20:11

לאט לאט מבינים מאיפה הדג משתין. משרד האוצר קובע הכל במשרד הבריאות, ועמדתה של החשבת הכללית כאן מוצדק, ולא עמדתו של ליצמן. באופן כללי, ליצמן רוצה לתת לשראל יד חופשית והמשך פטור מתחרות, ומשרד האוצר לא מוכן לכך, ובצדק.

02.09.2016, 09:08

לראשונה מזה הרבה מאד שנים קיבלנו שר בריאות לוחם.

אנונימי/ת
02.09.2016, 20:38

קיים הרושם כי מיכל עבאדי בוינג'ו אינה סתם פקידה או חותמת גומי הנותנת "לשיירה לעבור" זה קרה בעין הפקוחה שלה על רוטשטיין בתל השומר וגם בחסימת נסיונותיו של ביאר להקים מגדל לחברות כלכליות פרטיות בתוך בית חולים ממשלתי על אדמות מדינה ברמב"ם. לו רק תדאג לתקצוב הולם של מערכת הבריאות הציבורית אזי תהיה שליחת ציבור אמיתית.