חדשות

שר האוצר הורה על "בחינת חלופות" למענקי המעבר לפריפריה לרופאים

שר הבריאות יעקב ליצמן בירך את שר האוצר כחלון על המהלך, שהוגדר כ"בחינת חלופות למענקים שהסתיימו, בהתאם להסכם שנחתם עם הרופאים"; ליצמן: "נבחן לעומק את צרכי המערכת כדי להביא להמשך התמרוץ ולקידום הרפואה בפריפריה"

שר האוצר משה כחלון ושר הבריאות יעקב ליצמן במהלך ביקור ב"פורייה" (צילום: משרד הבריאות)

שר האוצר משה כחלון הנחה היום (ה') את אגף התקציבים לבחון ולגבש בשיתוף משרד הבריאות מתווה לתמרוץ העסקת רופאים בפריפריה, "לחיזוק אפקטיבי של הצפון והדרום" בתחומים רפואיים שבהם קיים מחסור בכוח אדם ("מקצועות במצוקה"), ולמצוא לשם כך מקורות תקציביים; כך דווח הערב בכלי התקשורת.

השבוע פורסם כי המענקים בסך 300 אלף שקל לרופאים מתמחים העוברים לפריפריה בוטלו, ולא נכללים בתקציב המדינה לשנים 2018-2017. הנימוק שניתן בידי פקידי האוצר הוא שנושא המענקים מיצה את עצמו.

שר האוצר משה כחלון ושר הבריאות יעקב ליצמן במהלך ביקור ב"פורייה" (צילום: משרד הבריאות)

שר האוצר משה כחלון ושר הבריאות יעקב ליצמן במהלך ביקור ב"פורייה" (צילום: משרד הבריאות)

המענקים נקבעו במסגרת ההסכם של המדינה עם הר"י בשנת 2011, שקבע תשלום של 300 אלף שקל ו-500 אלף שקל לכל רופא שיעבור לעבוד בפריפריה או להתמחות בה במקצוע הנמצא במצוקת כוח אדם. על הכספים הללו הוטל מס. התקציב שיועד למענקים אלה הסתיים מוקדם מהמתוכנן, ובשנים האחרונות תוקצב הנושא באופן חריג, מחוץ למסגרת התקציבית המאושרת.

היום נמסר, כי השר כחלון החליט שקיימת אפשרות למצוא לנושא המענקים את הכספים הדרושים בהתאם להתחייבות. דובר משרד הבריאות מסר כי שר האוצר ושר הבריאות סיכמו על בחינת המשך תמרוץ לרופאים שיעברו לפריפריה בעת שערכו סיור משותף בבית החולים "פורייה" ליד טבריה. מטרת הסיור היתה "לעקוב מקרוב אחר צרכי הבריאות בצפון ובמסגרת המאמצים לשיפור הרפואה בפריפריה".

הסיכום שפירסם משרד הבריאות מדבר על "בחינת חלופות למענקים שהסתיימו, בהתאם להסכם שנחתם עם הרופאים".

שר הבריאות יעקב ליצמן שיבח את שר האוצר על הסיכום שהושג. "גורמי המקצוע במשרד", אמר ליצמן, "יבחנו לעומק את צרכי המערכת כדי להביא להמשך התמרוץ ולקידום הרפואה בפריפריה".

עוד סיכמו שני השרים כי מכון הדיאליזה ב"פורייה" יועבר למתחם חדש וממוגן, שיאפשר גם הוספת עוד שבע עמדות טיפול (מ-15 ל-22) במהלך השנה הקרובה. נקבע כי יושם דגש בנושא זה על סטנדרטים גבוהים בטיפול, תוך שמירת פרטיות המטופל ולמניעת זיהומים . לכך יוקצו 15 מיליון שקל בחלוקה בין משרד האוצר, משרד הבריאות ובית החולים. ב"פורייה" נמצאים כבר בשלבי בינוי מתקדמים 3 חדרי ניתוח חדשים וממוגנים.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד האוצר,  משרד הבריאות,  שר האוצר משה כחלון,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  מענקים,  פריפריה
תגובות

יש להמשיך בחיזוק הפריפריה תוך מציאת הפתרון התקציבי!
אם יש רצון - נמצאת הדרך! זוהי אמירה וותיקה, וותיקה!
בברכה , פרופ. תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
11.11.2016, 16:07

אין צורך במענקים. לרופאים העובדים בפריפריה יש תוספת אחוזית נאה למשכורת (מדובר בעשרות אחוזים), ובנוסף הפרשה מוגדלת לקרן השתלמות (10% במקום 7.5%).
למען הסר ספק, התוספות האלה אכן מוצדקות, אך אין צורך במענקים בנוסף.

ללא קשר לנקודה זו- חלק מההבדלים במדדי הבריאות בין הפריפריה למרכז (למשל תמותת תינוקות) לא קשורה בכמות הרופאים בפריפריה אלא במאפיינים (דמוגרפיים ותרבותיים) בין האוכלוסיות השונות.