חדשות

"הגיע הזמן שלכל אדם בישראל יהיה כרטיס אישי שיכלול את כל פרטיו הרפואיים"

כך אמר שר הבריאות יעקב ליצמן, בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת על המהפכה הדיגיטלית ברפואה; רופאה בדיון: "אם אני מקלידה 10 דקות מתוך ביקור של 15 דקות אני רואה פחות ופחות את החולים"

עבודה מול מחשב (צילום: אילוסטרציה)

גופי הבריאות במדינת ישראל פועלים לקראת שיתוף מידע כולל בנוגע למטופלים; כך הצהיר שר הבריאות יעקב ליצמן בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שנערך לרגל יום המודעות לבריאות. בדיון שהוקדש למהפכה הדיגיטלית במערכת הבריאות אמר השר ליצמן: "עובדים על כך שבקרוב נראה שיתוף מידע רפואי בין כל גופי הבריאות בישראל".

עוד אמר השר: "הגיע הזמן שלכל אדם בישראל יהיה כרטיס אישי שיכלול את כל הפרטים, כולל מידע על תרופות, צילומים, טיפולי שיניים. בלי זה כבר אי אפשר. זה ירכז את שיתופי הפעולה בין כל בתי החולים וקופות החולים. כיום יש שיתוף חלקי. 'כללית' משתפת פעולה עם בתי החולים שלה, אבל אין לה שיתוף פעולה עם המוסדות של 'מכבי'. אנחנו צריכים להגיע לשיתוף פעולה כולל".

ד"ר זאב פלדמן: "המערכות בין בתי החולים לא מדברות ביניהן. כל בית חולים וקופה מפתחים מערכת - אבל אין סנכרון"

שירה לב-עמי, מנהלת בריאות דיגיטלי ומחשוב במשרד הבריאות הוסיפה: "בעתיד יידע כל אדם מה מצב העומס בכל חדר מיון בטרם יבחר לאיזה בית חולים להגיע. כלל המידע הרפואי שלנו, כולל צילומים, יהיה נגיש על הטלפון החכם שלנו" .

יו"ר האיגוד לנוירוכירורגיה, ד"ר זאב פלדמן מ"שיבא", אמר: "המערכות בין בתי החולים לא מדברות ביניהן. כל בית חולים וקופה מפתחים מערכת - אבל אין סנכרון. יש בזבוז משאבים על תחרות בין הקופות אבל לא מדברים על בזבוז המשאבים הזה. עקב כך בתי החולים לפני פשיטת רגל. זה התפקיד של בתי החולים למנוע".

יו"ר הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית, ד"ר תמי קרני, הוסיפה: "יש לא מעט בעיות בשיתופי המידע ושאלות מתי ניתן לעשות שימוש כזה. מה שעומד על הפרק הוא לא רק איך לעשות את השימוש לצורך החולה שמולנו אלא גם לצורך מחקר כדי לקדם את עולם הבריאות. יש לא מעט בעיות גם בשיתופי המידע וגם בשאלות מתי ניתן לעשות שימוש כזה ומתי לא. לצד כך, השימוש במחשב מקשה על החולה. אנו קוראים לרופאים לא להשתמש בעזרים האלה אם הם לא יכולים לתת לחולה את מיטב הרפואה".

ד"ר ויקטוריה וישנבסקיה-דאי, גם היא מהר"י, אמרה: "אני רוצה להחמיא לציור האוטופי שמשרד הבריאות הציג בפנינו אבל הבסיס חסר מאוד, והבסיס הוא הרופא. אני לא יכולה לבדוק את העיניים של החולה בלי להרחיב לו את האישונים מקרוב. אמרתם פה שהחולה יפנה למערכת המידע ויקרא מה מתאים לעין האדומה. אם הוא ייקח תרופה מסוימת כשהבעיה אחרת הוא יגמור לעצמו את העין. אם משרד הבריאות רוצה אופטימיזציה של הדיגיטציה הוא צריך יותר רופאים. אם אני מקלידה 10 דקות מתוך ביקור של 15 דקות אני רואה פחות ופחות את החולים".

נושאים קשורים:  חדשות,  יום המודעות לבריאות,  ועדת המדע והטכנולוגיה,  דיגיטל,  מהפכה דיגיטלית,  נתונים מקוונים,  שר הבריאות יעקב ליצמן
תגובות