גאוט

דיאטה לעצירת יתר לחץ דם, דיאטה מערבית והסיכון למחלת גאוט בקרב גברים

דיאטת DASH קשורה עם סיכון נמוך יותר לגאוט ועשויה לספק גישה מניעתית אטרקטיבית לגברים הנמצאים בסיכון. דיאטה מערבית קשורה עם סיכון מוגבר לגאוט

14.05.2017, 16:23
דיאטה, הורדת משקל בגברים (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש בוצע במטרה לבחון פרוספקטיבית את הקשר בין גישות דיאטה לעצירת יתר לחץ דם (DASH - Dietary Approaches to Stop Hypertension) ודיאטה מערבית והסיכון לגאוט (התוצא הקליני של היפראוריצמיה) בקרב גברים.

המחקר הינו מחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל 44,444 גברים ללא היסטוריה של גאוט בבסיס. על ידי שימוש בשאלוני מזון מתוקפים, כל משתתף קיבל ניקוד של דפוס דיאטת DASH (בהתבסס על צריכה גבוהה של פירות, ירקות, אגוזים וקטניות, מוצרי חלב עם אחוז שומן נמוך וסיבים מלאים; וצריכה נמוכה של מלח, משקאות ממותקים ובשר אדום ומעובד) וניקוד של דפוס דיאטה מערבית (בהתבסס על צריכה גבוהה של בשר אדום ומעובד, צ'יפס, סיבים מעובדים, מתוקים וקינוחים).

התוצא הראשוני שנמדד היה הסיכון להיארעות גאוט על בסיס קריטריונים של האגודה האמריקאית לראומטולוגיה, בהתאמה למבלבלים, כולל גיל, BMI, יתר לחץ דם, שימוש במשתנים וצריכת אלכוהול.

במהלך 26 שנים של מעקב, תועדו 1731 מקרים מאושרים של היארעות של גאוט. ניקוד גבוה יותר של דפוס דיאטה התואמת עם DASH היה קשור עם סיכון נמוך יותר לגאוט (Adjusted relative risk לחמישון הקיצון 0.68 ; 95%CI 0.57-0.80 ;יp<0.001). לעומת זאת, ניקוד גבוה יותר של דפוס דיאטה התואמת עם דיאטה מערבית היה קשור עם סיכון מוגבר לגאוט (1.42 ; 1.16י-י1.74 ; p=0.005).

דיאטת DASH קשורה עם סיכון נמוך יותר לגאוט, מה שמציע כי ההשפעה שלה על הנמכת רמות חומצה אורית בקרב מטופלים עם היפראוריצמיה מתורגמת לסיכון נמוך יותר לגאוט. דיאטה מערבית קשורה עם סיכון מוגבר לגאוט. ניתן להעריך כי דיאטת DASH עשויה לספק גישה מניעתית אטרקטיבית לגברים הנמצאים בסיכון לגאוט.

מקור:
Rai Sharan K, Fung Teresa T, Lu Na, Keller Sarah F, Curhan Gary C, Choi Hyon K et al. The Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) diet, Western diet, and risk of gout in men: prospective cohort study BMJ 2017; 357 :j1794

נושאים קשורים:  גאוט,  היפראוריצמיה,  חומצה אורית,  דיאטה,  דיאטה DASH,  דיאטה מערבית,  מחקרים
תגובות