חדשות

מכשיר חדשני לניטור תנועות עפעפיים היכולות להצביע על מחלות פותח בטכניון

המכשיר החדיש, שהוא פשוט יותר מטכנולוגיות אחרות הקיימות בשוק, עשוי לסייע באבחון מחלות עיניים אך גם באבחון מחלות נוירולוגיות או אוטו-אימוניות

מכשיר שפותח בטכניון לניטור תנועות עפעפיים (צילום: יח"צ)

מכשיר חדיש שנועד לאבחן מחלות באמצעות ניטור תנועות עפעפיים (EMM) הוצג באחרונה במאמר שפורסם בכתב העת הרפואי Graefe's Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology מקבוצת שפרינגר (Springer). המכשיר הוא חלק מפרויקט הנמצא בפיתוח בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון.

הטכניון מסר, כי המכשיר פותח בידי פרופ' לוי שכטר והדוקטורנטית עדי חנוכה. עוד בשלבי הפיתוח זכה המכשיר בכמה פרסים בינלאומיים ודורג בין 20 המקומות הראשונים בתחרות המצאות בינלאומית שערכה חברת Texas Instruments. בשנתיים האחרונות נמצאת המכשיר בניסויים קליניים ראשוניים במרכז הרפואי "העמק" בעפולה.

הטכנולוגיה בבסיס המכשיר פשוטה יחסית בהשוואה לטכנולוגיות הקיימות לניטור תנועות עפעפיים, מאחר שאיננה דורשת מצלמה, עיבוד תמונה או שמירת מידע בענן.

מכשיר שפותח בטכניון לניטור תנועות עפעפיים (צילום: יח"צ)

"תנועות העפעפיים מוסרות מידע משמעותי על מצבו הבריאותי של הנבדק," הסבירה חנוכה, שהיא כיום דוקטורנטית, אולם בתחום אחר (מאיצי חלקיקים לצרכים רפואיים, כמו הקרנות של גידולים ממאירים).

"התנועות האלה יכולות להעיד לא רק על מחלות עיניים אלא גם על מחלות נוירולוגיות, ביניהן פרקינסון או מחלות אוטו-אימוניות כמו מחלת גרייבס. לבקשת ד"ר דניאל בריסקו, מנהל מחלקת עיניים במרכז הרפואי 'העמק', פיתחנו מכשיר המותקן על משקפי האופטומטריסט הסטנדרטיים המשמשים בבדיקות עיניים".

על המשקפיים מותקנת מערכת הכוללת חומרה ותוכנה המנטרת את תנועות העפעפיים של המשתמש ומפענחת אותן. מאז קבלת אישור "ועדת הלסינקי" לניסויים בבני אדם נאספו כבר מדידות של כ-100 נבדקים במטרה להגדיר דפוסי עפעוף (תדירות ומהירות סגירת העפעפיים) של אדם בריא. ניתוח מדדי העפעוף נעשה באמצעות אלגוריתם לעיבוד אותות שנכתב על ידי ארבע סטודנטיות בפקולטה.

במסגרת הניסויים נבדקה מחלת העיניים בלפרוספזם (Blepharospasm Dystonia), המאופיינת בהתכווצות בלתי רצונית של השרירים האחראים על עצימת העיניים. החוקרים גילו קשר כמותי מובהק בין דפוס העפעוף של האדם לבין היותו חולה בבלפרוספזם. פירוש הדבר הוא שהמערכת תוכל לשמש לאבחון המחלה. באמצעות המערכת נבדקה גם השפעת הטיפול המקובל במחלה – הזרקת בוטוקס - והתגלה שבתוך כרבע שעה מתמתנות ההתכווצויות האמורות - ודפוס העפעוף "מתנרמל" למדדים הרגילים הקיימים בקרב אנשים בריאים.

השלב הנוכחי בפרויקט מתמקד באיסוף מידע על אנשים שסווגו ב"קבוצות מחלה" נוספות, בהן חולי דמנציה ופרקינסון.

לדברי חנוכה, "במקביל לעיצוב המוצר לשם מסחורו אנחנו פועלים לפיתוח המערכת כפלטפורמה למחקרים מולטי-דיסציפלינריים, ביניהם השפעת מצב רגשי על דפוס העפעוף, תקשורת באמצעות עפעפיים (עבור אנשים משותקים) ואבחון אוטומטי באמצעות למידת מכונה, ועל בסיס השוואה ממוחשבת של הניטור הספציפי למאגר נתונים נרחב. יש תקווה שבדיקה כזאת, נמשכת חמש דקות, תהפוך בסופו של דבר לסטנדרט, בדומה לבדיקת לחץ דם או אק"ג".

נושאים קשורים:  חדשות,  ניטור עפעפיים,  המרכז הרפואי "העמק",  הטכניון,  עפעפיים,  מחלות נוירולוגיות,  מחלות עיניים
תגובות