חדשות

משרד הבריאות חושש ונערך להגעתם לישראל של סמי המועדונים הסינתטיים

רכז המחלקה למאבק בפשע פרמצבטי: "צריכת אופיואידים סינתטיים ובמיוחד פנטניל היא היום מגיפה קשה הפוגעת בתוחלת החיים בארה"ב"

מועדון לילה (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות נערך לתת מענה לטרנד השימוש בסמים ממריצים, קטינונים סינתטיים, קבוצת הסמים הפופולרית במועדונים ברחבי אירופה מתוך חשש שהם יגיעו בקרוב מאוד לישראל. כך מסר אתמול (ג') רכז המחלקה למאבק בפשע פרמצבטי במשרד הבריאות, ברק שפירא, בדיון מיוחד שקיימה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת.

שפירא הדגיש כי הדאגה העיקרית היא בשל "השימוש הגובר והולך ברחבי העולם באופיואידים סינתטיים וספציפית מהשימוש הגדל והלך בפנטניל (משכך כאבים רב עוצמה). הנושא הזה מעסיק עתה את מערכות הבריאות ואכיפת החוק בארה"ב. רואים ממש ירידה בתוחלת החיים בארה"ב בעקבות מגיפה קשה של מקרי מוות בעקבות צריכת החומר הזה. אנחנו הקדמנו תרופה למכה וכללנו את החומרים הללו בפקודת הסמים המסוכנים".

בדיון דיווחו נציגי המשרד לביטחון פנים, משטרת ישראל והמכס על תפוקות המאבק בשנה שעברה בסמי פיצוציות וחומרים מסוכנים נוספים. קצינת חקירות הנוער במשטרה, רפ"ק איריס ענבים וראש אגף האכיפה ברשות למלחמה סמים, אתי כהנא, אמרו בדיון כי "סמי הפיצוציות נעלמו מהמדפים ומהשימוש ברחובות". סגן הממונה על יחידת הסמים במכס, ציון אפרתי, אישר שאכן נרשמה ירידה בממדי הייבוא של סמי הפיצוציות. עוד אמר כי יותר מ-80% מההברחות של סמי הפיצוציות מתבצעות כיום באמצעות הדואר וחברות בלדרות בינלאומיות.

הקטמין מככב והקנאביס נתפש כלגיטימי

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), ציין כי מהנתונים שהוצגו בדיון עולה כי חלה ירידה חדה במספר התיקים הפליליים, כתבי האישום והמעצרים שבוצעו ב-2017 לעומת 2016 בכל הנוגע לסמים הללו. 184 תיקים פליליים נפתחו בשנה שעברה לעומת 413 בשנת 2016. הוגשו 140 כתבי אישום לעומת 236, ונעצרו 89 חשודים לעומת 155 בשנה שלפני כן. רפ"ק ענבים הסבירה: "הסיבה לכך היא הליכי החקיקה והאכיפה שגרמו להרתעה בקרב סוחרי הסמים ובני הנוער".

אלא שראש מעבדת הסמים במשטרה, סנ"צ דנה זוננפלד דיווחה: "יש פריחה בשטח בנוכחות סם אונס מסוג קטמין. אנחנו תופסים כמויות רבות של הסם הזה, יש עתה ממש גל בארץ". אפרתי אישר: "אכן עשרות ליטרים של סם זה מגיעים לישראל, בעוד לשימוש יחיד מספיקות שתי טיפות".

בהקשר לפנטניל, אמרה סנ"צ זוננפלד: "יש זליגה של פנטניל על גבי פדים. חומר זה אמור להיות מוגבל לשימושים רפואיים בלבד".

בהתייחסו לשימוש בקנאביס, הדגיש ח"כ אלאלוף: "זהו סם לכל דבר. שלא ניפול בפח. יש השתוללות בנושא הזה". ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) הוסיף: "בתי הספר התיכוניים מוצפים בקנאביס. בכל טיול ובכל מסיבה משתמשים הנערים בסם. הנוער שומע, גם ממורים ומחברי כנסת, שקנאביס הוא חומר בגבולות הלגיטימי".

נושאים קשורים:  סמים ממריצים,  קטמין,  סמי פיצוציות,  פנטניל,  חדשות,  אופיואידים
תגובות