אלרגיה

מבחן חדשני לאבחון אלרגיה באמצעות תאי פיטום

החוקרים מצאו שהדגרה של תאי פיטום יכולה לשמש כבדיקת אבחון לאלרגיה יעילה יותר מבדיקות אבחון נהוגות, לרבות באלרגיה לבוטנים, דשא וארס צרעות

אלרגיה למזון היא בעיה הולכת וגוברת בבריאות הציבור והסיבה המובילה לתגובה אנפילקטית מסכנת חיים. מבחני אלרגיה נוכחיים בודקים את נוכחותם של IgE ייחודיים לאלרגנים, עובדה שמתבטאת באבחון יתר מובהק של אלרגיה לא קלינית וכתוצאה מכך גם בפגיעה באיכות החיים.

מטרת החוקרים במחקר זה הייתה לבדוק מבחן חדשני לאבחון אלרגיה באמצעות תאי פיטום (mast cell activation test - MAT).

במסגרת הבדיקה, תאי פיטום שהופקו מדם פריפרי הודגרו עם אלרגן. דה-גרנולציה של תאי הפיטום הוערכה באמצעות שחרור מתווכים ו-flow cytometry. לאחר מכן, השוו החוקרים את התוצאה ממבחן זה עם מבחנים ידועים למטופלים שמגיבים לבוטנים באמצעות אתגור כפול-סמיות עם בקרת אינבו.

תאי פיטם שהודגרו עם סרום מחולים שרגישים לבוטנים, דשא וארס צרעות הפגינו דה-גרנולציה ספציפית ותלוית-מנה. תגובה זו באה לידי ביטוי גם בביטוי סמני ההפעלה (CD63 ו-CD107a) ובדיקות פונקציונליות (שחרור פרוסטגלנדין D2 ו-β-hexosaminida). בעוקבה זו של נבדקים מגיבים לבוטנים, מבחן ה-MAT נמצא כבעל יכולת הבחנה טובה יותר לעומת מבחנים אחרים, לרבות מבחני הפעלת באזופילים ו-component-resolved diagnostics.

באמצעות שימוש בניתוח עקרונות פונקציונלי, החוקרים איתרו 5 צברים של תגובתיות שהתבטאו בעקומות מנה-תגובה. בבדיקה ראשונית, נמצא שצברים אלה התאימו לפנוטיפים שנמצאו במבחני התגר.

החוקרים הסיקו על בסיס ממצאים אלה ש-MAT הוא כלי אמין שיכול להאפיל על בדיקות אבחון אחרות ועל כן יכול לחקור את ההבדל בין תפקוד באזופילים ותאי פיטום במהלך תגובות אלרגיות.

מקור: 

Bahri, R. at al. (2018). The Journal of Allergy and Clinical Immunology. 142 (2)

נושאים קשורים:  אלרגיה,  אנאפליקסיס,  תגובה,  רגישות,  בדיקות,  אבחון,  פיטם,  מאסט,  מחקרים
תגובות