חדשות

סקר בארה"ב: רוב המטופלים מסתירים מידע מהרופא ופוגעים בטיפול

הסיבות השכיחות ביותר לאי מסירת מידע מצד המטופלים כללו חוסר רצון לשיפוטיות מצד הרופא, אי רצון להטפות מוסר מצידו ומבוכה

מפגש רופא-חולה. אילוסטרציה

על פי מחקר שנעשה בארה"ב ופורסם ב- JAMA Network Open בין 60% ל-80% ממשתתפי המחקר שיקרו או לא סיפקו לרופאים המטפלים בהם את מלא המידע הרלבנטי לבריאותם.

המחברת הבכירה של דו"ח המחקר, ד"ר אנג'לה פגרלין, ראש מרכז המחקר למדעי בריאות הציבור באוניברסיטה של יוטה, אמרה: "רוב האנשים הפונים לרופאים רוצים שהרופא שיטפל בהם יחשוב עליהם טובות, אבל אנחנו הבענו דאגה שהם מעכבים את המידע הנדרש מהרופא על מנת שיוכל להגיע לאבחון נכון ויקבל החלטות  טובות עבורם. המטופלים נוטים במיוחד לא למסור לרופא מידע רגיש או לא נוח".

המחקר שנעשה יחיד עם הקולג' הקהילתי מידלסקס ובשיתוף עם אוניברסיטאות מישיגן ואיובה התבסס על איסוף נתונים מקוון וארצי בקרב שתי אוכלוסיות: 2,011 מטופלים בגיל ממוצע 36 ו-2,499 שגילם הממוצע היה 61. בניתוח הממצאים משתי הקבוצות עלה כי נשים צעירות, שעל פי דיווחיהן הן במצב בריאות ירוד, נטו יותר להודות שלא הציגו לרופאים מידע רפואי רלבנטי.

"היינו מופתעים ששיעור כה גבוה בחר להסתיר ולא לחשוף מידע ושהן הודו בכך", אמרה המחברת הראשונה של דו"ח המחקר, פרופ' אנדריאה גורמנקין-לוי מהקולג' הקהילתי בקונטיקט. "הבעיה עם הולכת השולל ואי מסירת מלוא המידע מצד המטופל בפגישתו עם הרופא היא שהאחרון פשוט לא יכול להצביע על עצה רפואית מדויקת".

החוקרים שאלו את משתתפי המחקר על שימוש בתרופות, פעילות גופנית, תזונה לא נאותה, האם לא הבינו את הנחיות הרופאים, האם לא הסכימו עם המלצותיהם, האם לא נטלו את תרופות המרשם כפי שנתבקשו, או שנטלו תרופות של אדם אחר.

הוברר לחוקרים כי 81% ממשתתפי סקר אחד ו-61% ממשתתפי הסקר השני אמרו כי נמנעו ממסירת מלוא המידע לרופא לפחות פעם אחת. מרבית הנסקרים השיבו כי לא אמרו לרופא שאינם מסכימים עם המלצותיו או שלא הבינו את ההנחיות.

על פי דיווח משתתפי המחקר, הסיבות השכיחות ביותר לאי מסירת מידע מצד המטופלים כללו: חוסר רצון לשיפוטיות מצד הרופא, אי רצון להטפות מוסר מצידו, אי רצון לשמוע כמה התנהגותם מזיקה או מבוכה.

נושאים קשורים:  מפגש רופא-מטופל,  דיווח לרופא,  סקר,  חדשות
תגובות