קורונה בישראל

פרופ' עידית מטות: "סגר הוא אסון ואינו מביא פתרון אלא הודאה בכישלון"

בכירים במערכת הבריאות חוזרים ומבקרים את ההחלטה להכניס את המדינה לשלושה שבועות של סגר | פרופ' גמזו: "מספר הנדבקים האמיתי בנגיף הקורונה גבוה הרבה יותר מהמדווח"

פרופ' עידית מטות. "אני לא צריכה לשלם מחיר עבור האוכלוסיה שלא מתחסנת". צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

בעוד בכירים במערכת הבריאות, ביניהם פרופ' עדית מטות ופרופ' אלי שפרכר מ"איכילוב" – הראשונה בוועדת המומחים המייעצת לפרופ' רוני גמזו והשני במטה הנהלת הקורונה במרכז הרפואי בתל אביב – מבקרים את ההחלטה להכניס את המדינה לשלושה שבועות של סגר – אמר הבוקר (ג') פרופ' גמזו כי "אם היו מבוצעות בדיקות נוספות היו ללא כל ספק מתגלים בישראל לפחות עוד 20 אלף חולי קורונה". לדעתו, כפי שדווח ב-ynet, מספר הנדבקים האמיתי בנגיף הקורונה גבוה הרבה יותר מזה שנחשף עד כה וקיים חשש שפחות נבדקים מרצון כדי להימנע מכניסה לבידוד בחגים.

פרופ' מטות פרסמה אמש ציוץ זה בטוויטר: "בשבועות האחרונים הצטרפתי לפרויקט מגן ישראל וניסיתי לשנות מבפנים. כעת, עם ההחלטה על סגר נוסף, אני מרגישה אכזבה עמוקה. סגר הוא אסון, איננו מביא איתו פתרון אלא הודאה בכישלון וצר לי שלא הצלחתי למנוע את ההחלטה".

פרופ' אלי שפרכר אמר הבוקר לכתבת "ידיעות אחרונות" שרית רוזנבלום: "סגר במצב הנוכחי הוא חסר תועלת. בלי מערך אפידמיולוגי הפועל באופן מלא ובלי שיתוף פעולה מהציבור, הסגר השני צפוי מראש לכישלון. כמה בעיות מלוות את ההחלטה: אין יעד – האם להוריד את התחלואה ל-800, 400 או ל-40 חולים במצב קשה? אין עוד אמצעים כדי להתמודד עם הסגר. מערכת הבריאות וגם האזרחים לא קיבלו את הסיוע שנדרש להם כדי לצלוח את הסגר בשלום.

"הבטיחו עוד תקציב למערכת הבריאות ושום דבר לא קורה. הסגר יעלה 20 מיליארד שקל – אז תנו לנו מיליארד אחד מתוך הסכום הזה ונוכל להגדיל את ספיקת בתי החולים והמערכת. אבל אני לא רואה את זה קורה"

לגבי מערך החקירות האפידמיולוגיות, אמר פרופ' שפרכר: "זה נושא משמעותי והדרך היחידה למגר או לפחות להחליש את המגיפה. דיברו על זה מיוני-יולי. עכשיו מדברים שהמערך יפעל מנובמבר. ללא  חקירות לקטיעת שרשרת ההדבקה כדי למנוע נדבקים חדשים, הסיכוי להוריד את התחלואה שואף לאפס. אז יהיה צורך בסגר נוסף? חשיבות רבה יש להיענות הציבור, בלעדיו לא יעזרו הנחיות ואכיפה, אבל אי אפשר להציב שוטר ליעד כל אזרח. יש צורך לטפל בהתקהלויות ולאסור אותן".

לדבריו, "אין מקום להטיל הגבלה על תנועה במרחב ציבורי פתוח כי הסיכוי להדבקה שם מאוד נמוך. יש למנוע התקהלויות שנעשות בכל מיני טריקים. תכנית הרמזור צריכה להיות מופעלת באופן דיפרנציאלי ולהטיל מגבלות בצורה ממוקדת ומבוססת נתונים ולא בלי חשיבה. יש תכנית מפורטת שתאפשר קיום חיי תרבות ופעילות במשק ויש לבצע אותה".

נושאים קשורים:  פרופ' אלי שפרכר,  פרופ' רוני גמזו,  פרופ' עידית מטות,  קורונה,  סגר,  ערים אדומות,  בידוד
תגובות
אנונימי/ת
20.09.2020, 03:25

לא ברור לי: האם פרופ מטות התפטרה מצוות מגן ישראל?

אכן , במקום ראשון, לפני הפוליטקאים,זה אשמתם של הרופאים שנכנסו לתפקים - לא להצלת חיים- אלה להצלת מפני סגר.