COVID-19 בישראל

נתניהו ואדלשטיין מתכוונים להתחסן לעיני המצלמות כבר במוצ"ש

מסתמן כי גם נשיא המדינה יהיה בין ראשוני המתחסנים לקורונה | משרד הבריאות יסתייע בסלבס בקמפיין הסברה לעידוד ההתחסנות בציבור

שר הבריאות יולי אדלשטיין וראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם/ פלאש 90

במשרד הבריאות הוכנה רשימה של ידוענים שהביעו נכונות להתחסן לקורונה מול המצלמה כדי להוות דוגמה אישית ולעודד כמה שיותר ישראלים להתחסן ולא לחשוש מפני תרכיבי החיסון החדשים שיגיעו לארץ.

מנות החיסון של "פייזר", שכבר קיבל את אישור ה-FDA ושל "מודרנה", שאמורה לקבל את האישור על תרכיב החיסון שלה בסוף השבוע, אמורים להגיע לארץ בכמה פעימות במהלך הימים הקרובים עד להשלמת מלוא ההזמנות שביצע משרד הבריאות. ברכש החיסונים הושקע 2.4 מיליארד שקל.

לאחר שראש הממשלה נתניהו הצהיר, בשבוע שעבר, כי ירצה להיות הראשון שיתחסן באמצעות תרכיב "פייזר" וגם שר הבריאות יולי אדלשטיין והנשיא רובי ריבלין הודיעו שברצונם להיות בין ראשוני המתחסנים, החלה תחרות סמויה מי יהיה הראשון-בראשונים. בסביבת נתניהו, כך לפי דיווחי התקשורת הבוקר, מעוניינים שהוא יוכל להכריז בעת קבלת החיסון שהוא המנהיג הראשון בעולם שעושה זאת, כיוון שאין להניח, לפחות בשלב זה, שנשיא ארה"ב טראמפ וראש ממשלת בריטניה יהיו בין המתחסנים מאחר שחלו בקורונה, אושפזו וטופלו בבתי חולים בארצותיהם והחלימו. עד כה לא ברור אם מי שכבר חלה והחלים צריך או יכול להתחסן כדי להתגונן בכך מפני סכנה של הידבקות ומחלה חוזרת. לא ידוע כיום, למעט ממקרים מעטים או נדירים ביותר, שאנשים שחלו והחלימו חזרו וחלו שוב כעבור זמן מה.

עקב רצונו של נתניהו להיות ראשון המתחסנים בודקת לשכתו, כך לפי דיווחים בכאן 11, בחדשות 13 וב"מעריב" הבוקר, אם הוא יוכל לקבל את החיסון כבר במוצ"ש אם אמנם מבצע החיסונים בישראל, בקרב צוותי הרפואה ובתי החולים יחל בהתאם לתכנית, ביום א' הקרוב. אם יחל עוד לפני סוף השבוע, רוצה ראש הממשלה, לפי דיווחים אלה, לקבל את תרכיב החיסון עוד ביום ה'. שר הבריאות אדלשטיין מעוניין להיות גם הוא בין ראשוני המתחסנים. לפי תכנית משרד הבריאות, רק ב-27 בדצמבר יחל מבצע החיסונים שבאחריות קופות החולים.

הידוענים, שייקראו להצטלם כדי להופיע בתשדירי הסברה לעידוד ההתחסנות, הם אמנים, אנשי תקשורת, יוצרים בתחומים שונים וגם צעירים מקרב כוכבי הרשתות החברתיות.

במקביל למסע ההסברה לעידוד ההתחסנות לכלל הציבור, יבוצעו גם מסעי הסברה ממוקדים בחברה הערבית והחרדית. לשם כך מקיימים האחראים על סוגיות הקורונה בשתי חברות אלו באוכלוסיה פגישות עם מנהיגים רוחניים, ביניהם רבנים וכהני דת.

הבוקר נמסר כי החל במשרד הבריאות ההליך הנדרש למתן אישור השימוש בתרכיב החיסון של "פייזר". האישור יהיה במסגרת "הליך שימוש חירום" משום שנדרש אישור שיווק תכשיר שאיננו רשום עדיין בישראל. בשגרה, הליך רישום של חיסון או תרופה חדשה נמשך לכל הפחות שלושה חודשים, בעוד שכאשר מתבקש אישור חירום, ההליך הרגולטורי הזה ניתן בתוך פרק זמן קצר יותר ועם זאת במסגרת תקנות המסדירות את הפיקוח על איכות, בטיחות ותופעות הלוואי.

משרד הבריאות קיבל מ"פייזר" את כל הנתונים הנדרשים, לרבות סיכום מלא של ממצאי המחקר הקליני לכל שלביו. נציגי "פייזר" בישראל עמדו בקשר עם גורמי המקצוע במשרד הבריאות כדי לספק תשובות לשאלות שהוצגו להם במסגרת ההליך.

במקביל, תופעל מיד עם תחילת מבצע החיסונים גם ועדת יועצים מקומית מיוחדת, בדומה לפאנל היועצים העצמאיים שקיימה בשבוע שעבר את הדיון לקראת מתן אישור ה-FDA בארה"ב. בראש צוות זה בישראל עומד פרופ' מתי ברקוביץ, מומחה ברפואת ילדים ומנהל היחידה לפרמקולוגיה קלינית במרכז הרפואי אסף הרופא-שמיר כשלידו עוד 14 רופאים מומחים נוספים. הצוות יקיים דיון במהלך השבועיים הבאים כאשר יחל מבצע חיסוני הקורונה בארץ.

נושאים קשורים:  פרופ' מתי ברקוביץ,  בנימין נתניהו,  יולי אדלשטיין,  חדשות,  חיסון לקורונה,  19-COVID,  רובי ריבלין
תגובות

בארצות הברית המתחסנת הראשונה היא אחות טיפול נמרץ בבית החולים היהודי.
בישראל המתחסנים הם חלק ממסע בחירות , באיצטלא של לתת דוגמא לציבור . אם רוצים לשכנע ולתת דוגמא - אחות או רופא טיפול נמרץ ישכנעו הרבה יותר מאשר אדלשטין המצפוני ונתניהו הידוע בעוז רוחו אל מול פני הסכנה .

אנונימי/ת
14.12.2020, 19:45

לא מסכים איתך. כלומר, אפשר בהחלט שנתניהו דואג לאינטרס שלו כדי להגדיל את הפופלריות שלו, אבל אני דווקא סבור שיש כאן גם את האלמנט של דוגמה לציבור. גם אם לא זה מה שמעניין אותו , מתוך שלא לשמה בא לשמה.
במיוחד שאמון הציבור בשלטון כל כך נמוך (ובצדק) זה חשוב. לנתניהו יש מוניטין של אחד ששם את טובתו לפני טובת הציבור, כך שאם הוא בוחר להתחסן, זה עשוי להשפיע על דעת קהל.
הבעיה שיש כאלה ששום דבר לא ישכנע אותם ועוד יטענו שנתניהו קבל saline.

אנונימי/ת
15.12.2020, 09:15

הראיסים של הקופות הצהירו שלא יבצעו אפילו חיסון אחד לפני שהממשלה תכריז שהיא תהיה האחראית לכל תקלה. נראה אם תאוות הפירסום ורדיפת הכבוד תתגבר על ההכרזה וירוצו להתחסן מול המצלמות

אנונימי/ת
15.12.2020, 16:21

השפנים יקבלו סליין... אלא אם יציגו את הבקבוקון ותראה השאיבה מתוכם.

אנונימי/ת
16.12.2020, 09:15

עוד תעלול ביחסי ציבור. לא אמליץ לא על אדלשטיין ולא על נתניהו למשרת נשיא המדינה. הם מרקדים לפנינו ומנסים למצוא חן.