חדשות

ב"הדסה" ביצעו אבלציה מתוך קרום הלב בגישת ניקור דרך בית החזה

לראשונה ב"הדסה עין כרם" בוצעה צריבה חדשנית לטיפול בפרפור פרוזדורים והפרעות בקצב הלב שמקורן באזורים הסבוכים בפרוזדור הלב

פרופ' דויד לוריא, מנהל היחידה להפרעות קצב לב וקוצבים ב"הדסה עין כרם". "שיטה לטיפול באזורים הסבוכים בפרוזדור הלב". צילום: דוברות בית החולים

בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים החלו לבצע אבלציה לטיפול בפרפור פרוזדורים דרך בית החזה לאזורים בפרוזדור הלב שאליהם עד היום הגישה אליהם היתה פנימית ולאזורים שאליהם לא היה ניתן כלל להגיע עד כה. ב"הדסה" נמסר כי הפרוצדורה בוצעה לראשונה בבית החולים וכי מבצעים אותה רק שני מרכזים רפואיים בעולם.

כבר שנים רבות מטופלות הפרעות קצב לבביות בעזרת אבלציה. את האבלציה מבצעים בטכניקה שבה מחדירים צנתר דרך כלי הדם ומגיעים ישירות אל הלב. קיימים מקרים בודדים שבהם לא ניתן להגיע לאזורים מסוימים בלב דרך כלי הדם ומטפלים בהם בצריבה דרך בית החזה.

פרופ' דויד לוריא, מנהל היחידה להפרעות קצב לב וקוצבים ב"הדסה עין כרם": "כבר שנים רבות אנו מבצעים את הפרוצדורות של האבלציה ומשתכללים בהן כל הזמן. יש מקרים בהם אנו צריכים להגיע לאזורים פגועים הנמצאים בשכבה החיצונית של הלב, אליהם לא ניתן להגיע דרך כלי הדם, אז אנו מבצעים את הפרוצדורה בדקירה ישירה דרך בית החזה.

"פרוזדור הלב נחשב למספיק דק כדי שנוכל לבצע את הפרוצדורה של האבלציה דרך כלי הדם אך יש מקרים בהם אנו נתקלים באזורים שהגישה מאוד בעייתית, לדוגמה הדופן הקדמית של פרוזדור שמאל. אם באזור זה עובר מעגל של הפרעת קצב (רפרוף פרוזדורים), כמו שקורה במחצית מהמקרים של רפרוף פרוזדורים שמאלי, עובי הדופן יכול למנוע צריבה יעילה ועל ידי כך להכשיל את הפרוצדורה".

מטופלים שהפרוצדורה אצלם נכשלה מסיבות אלו והצריבה לא צלחה, עד היום סבלו מדפיקות לב ומאי ספיקה והוגבלו משמעותית בתפקוד היומיומי. הם נאלצו  לעבור פרוצדורות חוזרות, לעתים אף ללא הצלחה, לקבל טיפול תרופתי רב עוצמה ובסופו של דבר במרבית הפעמים נזקקו להשתלת קוצב לב קבוע.

מטופל מורכב כזה הגיע ל"הדסה" לאחר שכבר עבר מספר פעמים אבלציות. רופאי בית החולים חיפשו דרך לעזור לו והגיעו למסקנה שניתן לבצע צריבה בשיטה שונה: במקום לבצע צריבה מתך הלב על ידי צנתור כלי דם, לעשות לו צריבה מתוך קרום הלב על ידי גישה בניקור דרך בית החזה. "עשינו זאת לטיפול בהפרעות קצב חדריות, אך אף פעם לא נעשה בארץ ניסיון להשתמש באותה השיטה גם לטיפול באזורים הסבוכים בפרוזדור הלב", סיפר פרופ' לוריא.

הפרוצדורה החדשה עברה בהצלחה רבה, בהמשך נוספו מטופלים ראשונים שבהם בוצע הטיפול והשיטה הוכחה כיעילה במקרים מורכבים שהשיטות הרגילות אינן יעילות עבורם. "בינתיים הפרוצדורה החדשנית הזו מתבצעת בארץ רק ב'הדסה', אך אנחנו מאמינים שמומחים מבתי חולים אחרים יצטרפו למאמץ הזה בקרוב. יש גם דיווחים בספרות מקצועי על נסיונות דומים בשני בתי חולים שונים בעולם. זו רק תחילת הדרך, אבל היא מאוד חשובה ומבטיחה", ציין פרופ' לוריא.

נושאים קשורים:  אבלציה,  פרפור פרוזדורים,  הפרעות בקצב הלב,  פרופ' דויד לוריא,  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
15.01.2021, 18:52

כל הכבוד

05.02.2021, 14:47

מהווה התקדמות אמיתית בטיפול ב-AF.