הפטיטיס C

תחלואה נלווית בחולי המו-דיאליזה עם זיהום כרוני עם הפטיטיס C והפטיטיס B

חוקרים סבורים כי לחולי המו-דיאליזה ישנה הימצאות גבוהה של תחלואה נלווית, בייחוד כאשר יש להם הדבקה מקבילה עם הפטיטיס C

מכונת דיאליזה. צילום אילוסטרציה

ידוע כי חולי המו-דיאליזה נמצאים בסיכון מוגבר לזיהום בנגיף הפטיטיס B ונגיף הפטיטיס C. כמו כן, ידוע כי שני סוגי הזיהומים מביאים לסיכון מוגבר למחלות כבד סופניות ולתופעות חוץ-כבדיות. מטרת החוקרים הייתה לבחון את התחלואה הנלווית בכבד ומחוץ לכבד, בחולי המו-דיאליזה עם זיהום בהפטיטיס B או הפטיטיס C, בהשוואה לחולים ללא זיהום.

במחקר השתתפו 1,910 חולי המו-דיאליזה, מתוכם 159 חולים עם נוכחות של הפטיטיס C בדם, 217 חיוביים לאנטיגן HBsAg ו-1,534 שליליים לשני הנגיפים, מ-23 מרכזי המו-דיאליזה. החוקרים סיווגו את סוגי התחלואה הנלווית ל-10 קטגוריות לפי סיווג ה-ICD-10.

החוקרים דיווחו כי בקרב 1,910 החולים, הגיל הממוצע היה 64.6 ו-52.7% מתוכם היו גברים. החוקרים מצאו כי 1,834 (96%) חולים סבלו מתחלואה נלווית מסוג אחד לפחות, כאשר מספר האבחנות הממוצע היה 2.9 עם סטיית תקן של 1.5 לאדם. כמו כן, נמצא כי סוגי התחלואה הנלווית הנפוצים ביותר היו יתר לחץ דם, סוכרת ומחלות לב איסכמיות. זאת ועוד, החוקרים דיווחו כי הכמות הממוצעת של האבחנות לאדם הייתה גבוה באופן מובהק בקבוצת חולי הפטיטיס C (3.3 עם סטיית תקן של 1.7), בהשוואה לקבוצה עם הפטיטיס B (2.7 עם סטיית תקן של  1.5, P <0.001) ולקבוצה ללא הדבקה עם אף אחד מהנגיפים (2.9 עם סטיית תקן של 1.5, P = 0.004), בעיקר בשל ההימצאות הגבוהה של מחלות לב איסכמיות, הפרעות נשימתיות והפרעות נפשיות/התנהגותיות. לבסוף, נמצא כי בקבוצות עם הפטיטיס B וללא הדבקה באחד מהנגיפים, הנטל של התחלואה הנלווית היה בר השוואה.

החוקרים הגיעו למסקנה כי לחולי המו-דיאליזה ישנה הימצאות גבוהה של תחלואה נלווית מסוגים שונים. הם סבורים כי לחולים עם הדבקה בהפטיטיס C יש נטל גבוה יותר של תחלואה נלווית – בייחוד מחלות לב איסכמיות, הפרעות נשימתיות והפרעות נפשיות/התנהגותיות – בהשוואה לחולים עם הפטיטיס B או ללא הדבקה עם אחד מהנגיפים.

מקור:

Hsu, P. Y. et al. Journal of Gastroenterology and Hepatology 2021; https://doi.org/10.1111/jgh.15480

נושאים קשורים:  הפטיטיס C,  הפטיטיס B,  המו-דיאליזה,  תחלואה נלווית,  מחקרים
תגובות