תיאור מקרה

תיאור מקרה: חיסון הקורונה גרם לדחיית שתל קרנית

בכתב העת British Journal of Ophthalmology דווח לראשונה על קשר זמני בין דחיית שתל קרנית לקבלת חיסון לקורונה, כמו גם על דחיית שתל DMEK לאחר קבלת חיסון מכל סוג שהוא

קרנית העין. אילוסטרציה

בכתב העת British Journal of Ophthalmology פורסם לאחרונה תיאור מקרה שבו דיווחו החוקרים על שני מקרים של דחיית שתל קרנית אנדותליאלי לאחר קבלת חיסון mRNA מסוג BNT162b2 ("פייזר") כנגד נגיף הקורונה (SARS-CoV-2). החוקרים תיארו את האופן שבו יש ליישם את המסקנות מהמקרים הללו לצורך ניהול נכון של מושתלים לאחר קבלת החיסון לקורונה.

המטופלת במקרה הראשון היתה אישה בגיל 66 שנים שסבלה מניוון של אנדותל הקרנית ע"ש פוקס (FECD) ועברה השתלת קרנית חד צדדית מסוג DMEK. המטופלת קיבלה חיסון mRNA כנגד נגיף הקורונה מסוג BNT162b2 שבועיים לאחר ההשתלה. שבעה ימים לאחר מכן, החולה התייצגה עם תסמינים וסימנים של דחיית שתל.

המטופלת השנייה היתה אישה בת 83 שעברה השתלת קרנית דו-צדדית מסוג DMEK עקב FECD, שלוש ושש שנים טרם קבלת החיסון. שלושה שבועות לאחר קבלת מנת החיסון השנייה התפתחה אצל המטופלת דחייה חריפה של שתל האנדותל בשתי העיניים. בשני המקרים דחיית השתל טופלה בהצלחה באמצעות קורטיקוסטרואידים מקומיים.

לדברי החוקרים, זהו הדיווח הראשון על קשר זמני (טמפורלי) בין דחיית שתל קרנית לקבל חיסון נגד קורונה, והדיווח הראשון מסוגו על דחיית שתל DMEK לאחר קבלת חיסון מכל סוג שהוא.

החוקרים משערים כי התגובה האלוגנית נוצרה על ידי תגובת הנוגדנים של המארח שהתעוררה בעקבות החיסון. לדבריהם, על רופאים ומטופלים כאחד להיות מודעים לפוטנציאל לדחיית שתל הקרנית הקשור למתן החיסון, ולשקול את האפשרות של קבלת חיסון לפני ניתוחי קרטופלסטיקה מתוכננים שאינם דחופים. עוד הם מדגישים כי יש ליידע את המטופלים אודות תסמינים וסימנים המצריכים בדיקה דחופה כדי לאפשר טיפול מוקדם ככל הניתן בכל אירוע של דחייה.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  דחיית שתל,  תיאור מקרה,  חדשות,  19-COVID,  השתלת קרנית
תגובות