COVID-19 בישראל

בתי החולים הציבוריים הודיעו: מפסיקים לקלוט חולי קורונה

מנהלי בתיה"ח הציבוריים טוענים כי הסכם הסיוע התקציבי שנחתם עם האוצר הופר והחל מיום רביעי גם יעברו לעבוד במתכונת שבת | מאבקם זוכה לתמיכת הר"י: "הפרת ההבטחות מהווה הפקרות והולכת שולל"

מחלקת קורונה ב"שערי צדק". צילום ארכיון: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, ויו"ר האגודה לזכויות החולה, שמוליק בן יעקב, מתחו הבוקר (ב') ביקורת קשה על כך שעד כה לא נעשה דבר מצד האוצר ומשרד הבריאות, חרף התחייבויות שניתנו עוד  לפני שבעה חודשים, לסייע כספית לשבעת בתי החולים הציבוריים שאינם ממשלתיים או משתייכים ל"שירותי בריאות כללית" ומופעלים על ידי עמותות, כדי להבטיח את יציבותם התקציבית. מהבוקר, בהתאם להודעה שפרסמו מנהלי שבעת בתי החולים עוד אמש, הם הפסיקו לקלוט חולי קורונה ומפנים אותם עתה למוסדות אשפוז אחרים. כמו כן הודיעו שהחל מיום רביעי תעבור העבודה בכל מחלקות בתי החולים למתכונת מצומצמת כמו בשבת וחג.

פרופ' חגי פנה במכתב דחוף לשר הבריאות ניצן הורוביץ ותבע את התערבותו המיידית, תוך שהוא מדגיש במכתבו: "הפרת ההבטחות שניתנו מהוות הולכת שולל והפקרות של ממש".

מנהלי בתי החולים הציבוריים. "זו לא שביתה – פשוט אין לנו כסף". צילום: נעם ריבקין פנטון/ פלאש 90

מנהלי בתי החולים הדסה עין כרם, שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ושלושת בתי החולים בנצרת - האיטלקי, האנגלי והצרפתי - תיארו בתדרוך לתקשורת שערכו מול משרד הבריאות את המצב הקשה והבלתי נסבל השורר במוסדות אלה נוכח מצוקתם התקציבית הקשה ואת ההשלכות על מחסור בכוח אדם ובציוד רפואי ותרופות. לטענתם, המדינה (משרדי האוצר והבריאות) הפרה הסכם שאמור היה לתמוך בהם בכמיליארד שקלם. מנכ"ל "שערי צדק", פרופ' עופר מרין, התבטא: "אני מתבייש לעמוד פה כמו פושט יד".

בשבעה בתי החולים הציבוריים מאושפזים (נכון לאמש) יותר מ-200 חולי קורונה: ב"שערי צדק" - 28, ב"הדסה" - 73, ב"מעייני הישועה" - 22, ב"לניאדו" - 54. בבית החולים המשפחה הקדושה (האיטלקי) - 22,  ב"סנט וינסנט דה פול" (הצרפתי) מאושפזים חמישה חולי קורונה ובבית החולים האנגלי - 23.

מנכ"ל "לניאדו", נדב חן, אמר: "ביורוקרטיה, תירוצים וועדות... אנחנו לא יכולים יותר לקבל חולי קורונה. זו לא שביתה – פשוט אין לנו כסף. אין לנו כדי לשלם לספקים שלנו, אין לנו כוח אדם שמתייצב, כי מה שהובטח פשוט לא קוים". הוא קרא לבכירי הממשלה לפתור את המשבר: "צריך לנהל את בתי החולים יום-יום, שעה-שעה, יש הרבה משברים. זו תמונת המצב עתה והיא בושה". פרופ' מרין, מנהל "שערי צדק", הוסיף: "ארבעה גלי קורונה, עובדים יום ולילה, שבעה ימים בשבוע, כדי להציל את חייהם של אזרחי ישראל ואני מתבייש לעמוד פה עתה כמו פושט יד".

פרופ' מרין מסר כי ההסכם שהופר נחתם בין בתי החולים ומשרד האוצר, ולפיו שבעת המוסדות אמורים היו לקבל תמיכה ממשלתית בסך כמיליארד שקל החל מינואר 2021. בפועל, עד כה הועבר רק כשליש מהתקציב שהובטח. "העובדים שלנו" הזהיר, "עלולים שלא לקבל את המשכורות לחג; החולים שלנו עלולים שלא לקבל טיפול מיטבי. צו המצפון שלנו מחייב להפסיק לקבל חולים קורונה נוספים כי אין לנו אמצעים לתת להם טיפול".

חובה לציין: שבעת בתי החולים הללו היו לאורך כל חודשי המגיפה, הנמשכת גם עתה, העמוסים ביותר משום שבהם אושפזו רוב חולי הקורונה מהחברה החרדית מירושלים, סביבתה ובני ברק ומהחברה הערבית. העומסים בחלק מהם הביאו לכך שהם החלו לנייד חולי קורונה שהגיעו אליהם לבתי חולים אחרים.

עוד בתחילת אוגוסט התריעו שבעה המנהלים בפני משרד האוצר כי בתי החולים הציבוריים נמצאים על סף קריסה בשל מחסור בתקציב. הם מסרו על קושי מתמשך ברכישת ציוד רפואי הכרחי, אי-יכולתם לשלם לספקים בזמן ועל כך שהם נאלצים לעצור פרויקטים רבים.

"אנחנו עומדים בפני שוקת שבורה, ללא כל פתרון תקציבי לשנה הבאה", ציינו מנהלי בתי החולים במכתב לאוצר כאשר החלו הדיונים על תקציב המדינה. הם דרשו שלא לאשר את התקציב מבלי שיקבלו מענה ראוי. "זו בושה לממשלת ישראל ששבעת בתי חולים ציבוריים, שסחבו על גבם את עיקר אם לא את כל הטיפול בקורונה, באזורים הכי אדומים שבהם היו שיעורי התחלואה הגבוהים ביותר, ממשיכים לזעוק ולהתחנן לתקציב, לסיוע".

תזכורת: בהסכם שנחתם בתחילת השנה עם בתי החולים הציבוריים, הם היו אמורים לקבל 630 מיליון שקל לפחות בין ינואר ליוני 2021 ומיוני עד דצמבר 55 מיליון שקל מדי חודש. מהסכום הזה הועדו 300 מיליון שקל לפעילות השגרתית ו-330 מיליון עבור פעילותם הקשורה בקורונה.

במכתב ששיגור פרופ' חגי לשר הבריאות נאמר עוד: "חלפו חודשיים בלבד מאז הסיכום האחרון עם שבעת בתי החולים הציבוריים המופעלים בידי עמותות, ומסתבר שכבר עתה המדינה לא עומדת בהבטחותיה. לבתי החולים הללו אין יכולת לשלם לספקים, לרכוש ציוד רפואי וסניטרי בסיסי ולספק את השירות ההכרחי למאות אלפי התושבים התלויים בהם. בעוד מספר ימים, גם תשלום המשכורות לעובדים ולצוותי הרפואה יעמוד בספק.

"לא ייתכן כי בזמן מגיפה של פעם במאה שנים, שההתמודדות איתה היא מלחמה לכל דבר ועניין, בתי החולים נאלצים לנהל במקביל גם מלחמת הישרדות ולעמוד מול אטימות בלתי נתפשת. הפרת ההבטחות לבתי החולים דווקא בשעה קשה זו מהווה הולכת שולל והפקרות של ממש".

פרופ' חגי חתם את מכתבו לשר הבריאות בדרישה לטיפול מהיר ואפקטיבי במשבר: "אני קורא להתערבותך המיידית במצב על מנת להבטיח לאלתר את יציבות בתי החולים הן בטווח הזמן המיידי ולכל הפחות לשנה הבאה. הציבור הישראלי צריך לחוש שקט וביטחון בכל הקשור למערכת הבריאות ולדעת כי הוא מקבל את הטיפול הרפואי המיטבי ללא דאגות ובטח ללא כל ספקות על רקע מצבם הכלכלי של בתי החולים".

לדרישה הזאת הצטרף, כאמור, גם יו"ר האגודה לזכויות החולה, שמוליק בן יעקב, שאמר: משרד האוצר ממשיך במדיניות הייבוש התקציבי של מערכת הבריאות על אף שתקופת הקורונה הראתה מהי חשיבותה של מערכת בריאות יציבה וחזקה. מדיניות הייבוש באה לידי ביטוי בסירוב להצמיד את תקציבי הקופות למלוא מדד ההזדקנות והשינויים בתעריפי יום האשפוז, למרות שסעיפים אלה סוכמו במסמך קווי הייסוד של הממשלה שרק נחתם לפני כחודשיים. אלא שנמשכת דרישת משרד האוצר לכך שתוספת התקינה שתוקצה לבתי החולים תותנה בתוספת ימי אשפוז, שמשמעותה אי-הקלה על העומס הקיים אלא רק דרישה להגדיל תפוקות בטרם קבלת תוספת תקנים של אנשי הצוות הרפואי.

"גירעונות בתי החולים הולכים ומעמיקים בשל ההנחות שקופות החולים דורשות ומקבלות מבתי החולים, על אף שמדובר על חיוב לפי התעריפים שמשרד הבריאות עצמו קובע. מערכת הבריאות היא האחראית על הביטחון הבריאותי של המדינה, אך בהשוואה למדדים הבינלאומיים - מספר מיטות לנפש, אחוזי תפוסה של בתי החולים וכיו"ב - עולה כי מערכת הבריאות הישראלית נמצאת בחוסר בכל הפרמטרים. הגיע העת להפסיק את מדיניות ההרעבה הזאת ולהתחיל בשיקומה של מערכת הבריאות מאחר שמערכת חזקה ויציבה חשובה לביטחון הבריאותי של כולנו".

גם יו"ר ארגון ארצ"י (הרופאים העצמאיים בישראל), ד"ר אייל שפירא, הביע היום תמיכה במאבקם של מנהלי בתי החולים הציבוריים לתוספת התקציב שהובטחה במסגרת הסכמים עם משרד האוצר. לדבריו, "הרופאים העצמאיים שעובדים גם בבתי החולים הציבוריים והפרטיים מכירים היטב את בעיית התקצוב וכוח האדם החסר. לאורך השנים מנהל האוצר מלחמה כפולה במערכת הבריאות הציבורית והפרטית על הגב של המטופלים, באמצעות פיזור הבטחות ללא כיסוי לבתי החולים ופגיעה בשירותי הבריאות העצמאיים. הרופאים העצמאיים עומדים מאחורי מנהלי בתי החולים בדרישתם הצודקת לעמידה בהסכמים שנחתמו. אנו דורשים שהתקציבים יועברו לבתי החולים באופן מיידי וניתן יהיה להמשיך להילחם בקורונה מבלי לפתוח חזיתות נוספות מול משרדי הממשלה".

בהקשר לטענות מנהלי בתי החולים כותב הבוקר (ב') אדריאן פילוט ב"כלכליסט", "מודל התקצוב של בתי החולים חייב להשתנות. חבל שנתניהו לא הקשיב לדודה שלו, השופטת שושנה נתניהו, שוועדה שבראשה עמדה קבעה עוד ב-1988 כי מודל התקצוב של בתי החולים איננו יעיל והמליצה על מודל אחר, אבל רק בשנים האחרונות התגבשה ההבנה שדרושה כאן רפורמה ואסור שתקציב בתי החולים ייעשה על פי הבעלות אלא רק על פי ביצועים ומדדים אובייקטיביים.

"אמנם מנהלי בתי החולים טוענים ש"ממשלת השינוי רימתה אותם. הספקים שלהם קרסו, העובדים עלולים שלא לקבל משכורות לחג, החולים עלולים שלא לקבל טיפול מיטבי וכו', אבל האמת קצת שונה. מי שרימה אותם היו ממשלות נתניהו מ-2009 ועד מחצית 2021 שהיו אמורות לטפל בסוגיית בתי החולים האלה". עוד ציין פילוט: "דו"ח מבקר המדינה ממאי 2020 קבע כי בתי החולים הממשלתיים מנצלים את מעמדם, שיש להם אבא - החשב הכללי באוצר - ומאשרים לעצמם יותר מדי סיכונים. לעומתם, שבעה בתי החולים העצמאיים מתקיימים מהכנסותיהם ומנדבות של המדינה" .

נושאים קשורים:  בתי חולים ציבוריים,  פרופ' עופר מרין,  פרופ' ציון חגי,  סיוע תקציבי,  קורונה,  משרד האוצר,  ההסתדרות הרפואית,  שמוליק בן יעקב,  חדשות,  19-COVID,  שר הבריאות ניצן הורוביץ
תגובות
אנונימי/ת
23.08.2021, 18:28

למה רק הרופאים זועקים את זעקת החולים? איפה כל המטופלים ומשפחותיהם שמתוסכלים מתנאי האשפוז? למה הם לא יוצאים לרחובות להפגין בעד מערכת בריאות מתוקנת?

רשת הבטחון היחידה כיום לרפואה הציבורית המוכשלת עי הממשלה ,היא הרפואה העצמאית והפרטית.תארו לכם מה היו עושים החולים אם לא היו יכולים לקבל שירות פרטי ,כאשר המערכת הציבורית במצוקה שכזו

אנונימי/ת
24.08.2021, 08:01

רק שאילה לי: השרפ״ים ממשיכים כרגיל?

אנונימי/ת
24.08.2021, 13:09

מה היה צפוי ממשלת ״שינוי״ שקמה במרמה?! ברור שהשינוי הוא לא לטובת העם אלה לטובת העבריינים וגנבים ושקרנים שיושבים שם בכנסת מנופחת בחשבוננו. פיזור הכנסת מיידי זה הפתרון היחיד.