חדשות

שר הבריאות: בתי החולים העצמאיים יקבלו את יתרת הכסף בשבועות הקרובים

מאות רופאים ועוד עובדים הפגינו אתמול מול בניין משרד הבריאות במחאה והזהירו בתי החולים בסכנת חיים ועל סף קריסה

שר הבריאות ניצן הורוביץ. צילום: נעם ריבקין פנטון/ פלאש 90

שר הבריאות ניצן הורוביץ מסר אמש (א') בתגובה להפגנה שקיימו מאות רופאים מול בניין משרדו בירושלים כי הוא פועל לפתרון המשבר שהוביל להשבתת שבעה בתי החולים הציבוריים-עצמאיים שנכנסה הבוקר ליומה השישי וכי פעל מול  משרד האוצר. בתי החולים קיבלו מקדמות על חלק מההסכם שנחתם עמם ובשבועות הקרובים הם יקבלו את היתרה.

בהפגנה עצמה הושמעו טענות קשות מצד הרופאים ובכירים אחרים באותם בתי חולים. בין השאר נאמר: "בתי החולים הציבוריים נמצאים בסכנת חיים"; "שולחים אותנו למערכה כנגד מגפת הקורונה עם טנקים בלי פגזים"; "שר הבריאות נרדם, המשבר הזה כנראה גדול עליו"; "איפה הבושה!".

מנכ"ל שערי צדק, פרופ' עפר מרין אמר בהפגנה: "אנחנו עומדים פה כולנו בבושה גדולה. אנחנו עתה בימי הסליחות, רוצים לנצל את ההזדמנות הזאת ולבקש סליחה ממאות הספקים שלנו בירושלים ובערים האחרות, שלא מקבלים כבר חודשים את המגיע להם. אני רוצה לבקש סליחה מכל העובדים שהגיעו לפה, מכל שבעת בתי החולים, החיים כל בוקר בחוסר ודאות. שומעים אותי, שומעים את המנהלים האחרים. הם תוהים: 'תהיה משכורת'? או 'לא תהיה משכורת'? אני רוצה לבקש מכם סליחה ואני רוצה בעיקר לבקש סליחה מאלפי המטופלים שכבר כמה ימים בתוך הטירוף של הקורונה, בתוך הטירוף של העבודה ושאנחנו לא יכולים לתת להם את מלוא הטיפול שהם ראויים".

ד״ר נאיל אליאס, מנכ״ל בית החולים הצרפתי בנצרת אמר: "בתי החולים הציבוריים משרתים שני מיליון תושבים. הם בסכנת קריסה. המטופלים  שלנו ראויים לרפואה טובה כמו שהצוותים שלנו יודעים לתת".

נדב חן, מנכ״ל בית החולים לניאדו, האשים את משרד הבריאות: "שולחים אותנו למערכה עם טנקים בלי פגזים. מה שעושים זה לשים פלסטר על פצע ירי. תנו לנו לעבוד!  תעבירו לנו את האמצעים! אנחנו רוצים לנצח את המגיפה. אנחנו החיילים שלכם, אתם המפקדים שלנו – תתעוררו".

שבעה בתי החולים – הדסה עין כרם, שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ושלושה בתי החולים בנצרת עברו למתכונת עבודה מצומצמת כמו בשבת. בשבוע שעבר הודיעו למשרד הבריאות ולמד"א, עם תחילת העיצומים שנקטו, כי יבצעו רק פעולות מצילות חיים. הם גם הפסיקו לקלוט חולי קורונה שהיו צריכים להתאשפז אצלם והם הועברו לבתי חולים אחרים.

בתחילת החודש התריעו שבעה מנהלי בתי החולים הללו בפני ראשי משרד האוצר כי הם נמצאים על סף קריסה בשל מחסור בתקציב וכוח אדם; מתקשים לרכוש ציוד רפואי הכרחי, לא יכולים לשלם בזמן לספקים שלהם.

בהסכם שנחתם בתחילת השנה בין המדינה לבין שבעה בתי החולים הציבוריים הללו הם היו אמורים לקבל 630 מיליון שקל לפחות, בין ינואר לבין יוני 2021. מתוכם, 300 מיליון שקל עבור פעילות שבשגרה, ו-330 מיליון שקל עבור הפעילות הקשורה בקורונה. עוד נקבע כי החל מיוני ועד דצמבר יקבלו בתי החולים 55 מיליון שקל מדי חודש. אולם עד כה הועברו ממשרד האוצר רק כ-300 מיליון שקלים מתוך כלל ההסכם הזה.

נושאים קשורים:  חדשות,  שר הבריאות ניצן הורוביץ,  פרופ' עופר מרין,  ד"ר נאיל אליאס,  בית החולים הצרפתי בנצרת,  המרכז הרפואי "לניאדו"
תגובות