מחקרים

המעורבות של בזופילים בפתוגנזה של AERD

חוקרים מצאו כי בקרב חולי AERD ישנן רמות מוגברות של בזופילים ודגרנולציה מתמשכת בהשוואה לחולי CRSwNP ולנבדקים בריאים

סינוסיטיס (אילוסטרציה)
סינוסיטיס (אילוסטרציה)

מחלת ה-AERDי(Aspirin-exacerbated respiratory disease) מתאפיינת בטריאדה הכוללת רינו-סינוסיטיס כרונית עם פוליפים באף (CRSwNP), אסתמה וחוסר סבילות למעכבי האנזים cyclooxygenase-1. המנגנונים הבסיסיים התורמים לפתוגנזה של AERD אינם מובנים במלואם, אך AERD מתאפיינת בפנוטיפ מועצם של דלקת מסוג 2. על אף שבזופילים מחוללים דלקת מסוג זה, מעורבותם בפתופיזיולוגיה של AERD טרם התבררה.

במחקר שפורסם בכתב העת The Journal of Allergy and Clinical Immunology ביקשו החוקרים לאפיין את התגובות הבזופליות המערכתיות והמקומיות בחולים עם AERD, בהשוואה לחולים עם CRSwNP.

לצורך זה, נטלו החוקרים דגימות מרקמות שונות מהאף ומערות הפנים, כולל הטורבינות התחתונות ופוליפים אפיים, וכן דגימות של דם היקפי. הדגימות ניטלו ממטופלים הסובלים מ-AERD, מטופלים הסובלים מ-CRSwNP ונבדקים בריאים ששימשו כקבוצת ביקורת.

ציטומטריית זרימה שימשה את החוקרים לצורך אפיון הביטוי של סמנים המקושרים לבזופילים על פני התא (CD45, FcεRI, CD203c), בתוך התא (2D7), וסמנים של הפעלת בזופילים. בנוסף, נבחנו הנתונים הקליניים של המטופלים, כולל ציוני לונד-מקאי (Lund-Mackay) ונתוני התפקוד ריאתי.

המספר הממוצע של בזופילים (CD45+CD203c+FcεRI+CD117-) שזוהו בפוליפים של חולי AERD (147 ± 28 תאים / מ"ג רקמה) היה מוגבר באופן מובהק בהשוואה למספר הבזופילים שנתגלו בפוליפים של חולי CRSwNP  (69 ± 20 תאים/מ"ג רקמה; P =0. 01). מספר הבזופילים במחזור הדם היה גבוה באופן מובהק בחולים עם AERDי(P = 0.04).

בזופילים מפוליפים היו בעלי אינטנסיביות פלואורסצנטית ממוצעת (mean fluorescence intensity) גבוהה באופן מובהק של CD203c ו-CD63 בהשוואה לדם בשתי המחלות (P <0.01). בזופילים מפוליפים של חולי AERD היו בעלי רמת ביטוי נמוכה של הסמן הגרנולארי 2D7 בהשוואה לבזופילים בדם (P <.01) ובזופילים מפוליפים של חולי CRSwNPי(P = 0.06), דבר המרמז על דגרנולציה מתמשכת.

ממוצע האינטנסיביות הפלואורסצנטית של 2D7 נמצא במתאם מובהק לתפקוד הריאתי (r = 0.62 ; P = 0.02) ובמתאם הפוך לדלקת באף ובמערות הפנים (r = -0.56 ; P = 0.004).

לסיכום, רמת הבזופילים המוגברת והיקף הדגרנולציה המתמשכת בקרב חולי AERD בהשוואה לחולים עם CRSwNP, עשויים לקחת חלק בפתוגנזה המופרזת ובחומרה הקיצונית הייחודית ל-AERD.

מקור: 

Stevens, WW et al. Journal of Allergy Clinical Immunology. 2021 Aug;148(2):439-449.e5.doi: 10.1016/j.jaci.2021.02.045

נושאים קשורים:  מחקרים,  AERD,  בזופילים,  מחלות דרכי אוויר,  אספירין,  אסתמה,  פוליפים,  סינוסיטיס
תגובות