COVID-19 בישראל

לימודים, חגים וחיסונים – כיצד תיראה תחלואת הקורונה בחודש הקרוב?

לצד מבצע החיסון השלישי, כיצד תיראה התפשטות הנגיף והתחלואה עם פתיחת שנת הלימודים וההתקהלויות בחגים? הצפי של שלושה מומחים-יועצים למקבלי ההחלטות

"עד סוף ספטמבר מספר החולים במצב קשה בבתי החולים עלול להגיע ל–1,300–1,400". צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

עם פתיחת שנת הלימודים וחגי תשרי שיחולו בחודש הקרוב, מעריך פרופ' רן בליצר, מנהל מכון החדשנות של "הכללית" וראש קבינט מומחי הקורונה המייעץ לממשלה כי "בימים הקרובים נראה קפיצה בתחלואה. פתיחת שנת הלימודים תעלה את מספר הנדבקים החדשים ותביא לשולחן החג מספר שיא של חולים מידבקים המסכנים את בני המשפחה המבוגרים שלהם ובפרט אותם 25% אשר לא התחסנו עדיין במנה השלישית". כך דיווח עידו אפרתי הבוקר (ה') ב"הארץ". פרופ' בליצר המליץ למי שמקיים ארוחת חג עם בני משפחה מבוגרים ובחלל סגור, לבקש מהאורחים שלא קיבלו את מנת החיסון השלישית לבצע בדיקה מהירה ערב החג.

פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, מי שבנה את המודלים לצורך תחזיות על התפשטות הנגיף והשפעת מנת החיסון השלישית, צוטט בדיווח כי "הגעה ליעד של שלושה מיליון מתחסנים במנה שלישית תוריד את מקדם ההדבקה הנוכחי, שהוא סביב 1.09, בכ-10% ותאזן את העלייה הצפויה בתחלואה בחודש הקרוב. ייתכן שחיסון של חלק מאותם מיליון ישראלים שטרם התחסנו כלל יוריד עוד יותר את מקדם ההדבקה. כך גם המחלימים החדשים". עם זאת ציין כי היכולת לשקלל את כל הנתונים במודל - מוגבלת. לגבי ההשפעה של אירועי ספטמבר (התקהלויות בחגים ופתיחת בתי הספר), ציין כי "בחנו תרחיש שבו אירועי ספטמבר יעלו את מקדם ההדבקה ב-0.2. בתרחיש כזה הבלימה בתחלואה תידחה לסוף ספטמבר אולם עד אז מספר החולים במצב קשה בבתי החולים עלול להגיע ל-1,300-1,400".

פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן המייעץ למקבלי החלטות העריך כי "הצעדים שננקטו – עדכון הוראות התו הירוק, התו הסגול ומבצע החיסונים - מורידים את קצב התפשטות המגיפה וגם את שיעור החולים החדשים המגיעים למצב קשה. מצד שני, לא השגנו עדיין בלימה. צריך להבין: הירידה בשיעור החולים במצב קשה תגיע למיצוי בשלב מסוים. כבר היום חלק משמעותי מהחולים במצב קשה לא מאושפזים בבתי החולים, אלא נמצאים בטיפול ביתי או במוסדות גריאטריים. כלומר, אנחנו כבר היום במצב רע, יחסית". להערכתו: "קשה לצפות במידה גבוהה של ודאות את מצב התחלואה בעוד כחודש. יש סיכון שניכנס לעלייה מהירה, כיוון שאין שולי ביטחון באשפוז וזה מסוכן. כבר עכשיו מתקרבים לכ-1,000 חולים קשים, ואין שום דרך בעולם שמערכת הבריאות תדע להתמודד עם 2,000 חולים במצב קשה".

מודל למניעת הדבקה בכיתות הלימוד

בנוסף לשלושה אלו נמסר בדיווח על סימולציה שערך אמיר ארגואטי, דוקטורנט לביולוגיה וחוקר בטכניון וזאת לשם הערכת סיכוני ההידבקות של ילדים לא מחוסנים בכיתות הלימוד מתחילת שנת הלימודים ועד ראש השנה. הוא השתמש במודל תנועת חלקיקים שפותח באוניברסיטת דיוק בארה"ב. במודל נכללו רכיבים כמו גודל ממוצע של שטח כיתה בארץ, מספר תלמידים ממוצע, שיעור החיוביים בקרב ילדים שעברו בדיקות מהירות, מספר השעות שהם ישהו בבית הספר עד ראש השנה ומשתנים נוספים.

לפי מודל זה, כאשר חלונות הכיתה סגורים, המורה איננה מחוסנת והילדים ללא מסיכות, הסיכויים של כל אחד מהילדים להידבק עד ראש השנה מגיע ל-12.66%. כאשר החלונות סגורים, המורה אינו מחוסן אך התלמידים עוטים מסיכות – צונח הסיכון ל4.88%. כאשר החלונות פתוחים, המורה מחוסן והתלמידים עוטים מסיכות – הסיכון להידבק יורד עד ל-2.44%. אם החלונות פתוחים אפילו חלקית, המורה מחוסן והתלמידים עוטים מסיכות ומבצעים בדיקות ביתיות על בסיס יומי, הסיכון להידבק צונח עד ל-0.49%. סיכויי ההידבקות קטנים עוד יותר, 0.23% בלבד לפי המודל, כאשר הלימודים מתקיימים באוויר הפתוח.

נושאים קשורים:  תחלואה,  קורונה,  שנת הלימודים,  חגי תשרי,  חגים,  פרופ' ערן סגל,  פרופ' רן בליצר,  פרופ' אלי וקסמן,  חדשות,  19-COVID
תגובות