מחקרים COVID-19

עשרות אלפי ישראלים סובלים מפגיעה מתמשכת בחוש הריח

מחקר חדש שנערך באוניברסיטה העברית חושף שכיחות גבוהה של שתי תופעות בריאותיות המופיעות בעקבות אובדן חוש הריח בקרב מחלימים מקורונה - פרוסמיה ופנטוסמיה

אובדן חוש הריח. לאחר שנתיים, ב-54% מהמחלימים חוש הטעם והריח חזר באופן חלקי ו-7.5% לא חוו שיפור כלל. אילוסטרציה

אחת מתופעות הלוואי המדוברות של הקורונה היא איבוד חוש הריח. מחקר חדש  שנערך באוניברסיטה העברית חושף שכיחות גבוהה של שתי תופעות בריאותיות המופיעות בעקבות אובדן חוש הריח בקרב מחלימים מקורונה – פרוסמיה ופנטוסמיה. תופעות מתמשכות אלו מפריעות לאורך זמן רב כנראה לעשרות אלפי ישראלים, אך רבים עדיין לא מודעים לחומרתן ושכיחותן.

אובדן ריח הוא סימפטום של נגיף הקורונה עם שכיחות מוערכת של בין 40% ל-70% מהחולים. ליקוי ריח משפיע על הבריאות הפיזית והנפשית ועל ההתנהגות התזונתית של האדם. לכן, קריטי להבין את קצב הזמן ואת מהלך התאוששות הריח. מחקר חדש בהובלת פרופ' מאשה ניב מהפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה באוניברסיטה העברית, שפורסם השבוע בארכיב המדעי Medrxiv, לפני ביקורת עמיתים, מצא כי מחלימים רבים מאלה שסבלו מאובדן חוש הריח, ועוד יותר כאלה שחוש הריח שלהם נותר חלש לאורך זמן, מדווחים גם על פרוסמיה ופנטוסמיה.

פרופ' מאשה ניב. "סביר כי עשרות אלפים סוחבים איתם חוש ריח מוחלש, ו/או סובלים מפרוסמיה או פנטוסמיה". צילום: אלעד ברמי

המחקר הנוכחי בוצע דרך מאגד בינלאומי לחקר פגיעה בחושי הטעם והריח, שהוקם על ידי חוקרים וחוקרות מרחבי העולם, בשם GCCR. פרופ' ניב וצוותה, שלוקחים חלק מרכזי במאגד, פנו ל-12 אלף נבדקים ונבדקות, שהשתתפו בחודש אפריל-ספטמבר 2020 במחקר הקודם של GCCR על תסמיני מחלות נשימתיות. 3,000 מתוכם השיבו למחקר הנוכחי, כש-1,400 מהם היו חולי קורונה שאיבדו את חוש הריח והטעם במהלך המחלה.

החוקרים מצאו כי בין 2-11 חודשים לאחר המחלה, 60% מהנשים ו-48% מהגברים דיווחו על פחות מ-80% מיכולת הריח ביחס לטרום מחלה. ככלל, חוש הטעם בדרך כלל התאושש מהר יותר מהריח לאחר שמחלימים מהנגיף, ורק לעתים רחוקות נמשך אובדן הטעם כשחוש הריח חזר לאיתנו. התמשכות של חוש ריח פגום מלווה במספר גבוה יותר של סימפטומים מתמשכים נוספים (כגון כאב ראש ועייפות), זאת בניגוד למה שחשבו בעבר, שאובדן של חוש הריח בעקבות מחלת הקורונה מעיד על מחלה יותר קלה.

פרוסמיה, היא מצב שבו מתקיים עיוות של ריחות, כך שריחות מסוימים מריחים שונה ולרוב לא נעים. פנטוסמיה היא תופעה של הזיית ריחות שלא קיימים במציאות. הדיווחים האופייניים שהתקבלו לפרוסמיה במהלך המחקר היו "יש דברים שמריחים עכשיו שונה ולא נעים" או "כמו כימיקלים", והדיווחים על פנטוסמיה כללו תגובות כגון "לפעמים אני מריחה ריח של שריפה, שאף אחד סביבי לא מריח".

זאת ועוד, במחקר נמצא מידע חדש ומפתיע: בעוד שבתקופת המחלה שכיחות הפרוזמיה והפנטוסמיה עמדה על כ-10% מהחולים  שאיבדו את חוש הריח, לאחר ההחלמה מהמחלה עלתה השכיחות בצורה ניכרת - אצל 47% דווח על פרוסמיה ואצל 25% על פנטוסמיה. כלומר, פרוסמיה ופנטוסמיה הופכות לתופעות שכיחות יותר עם הזמן. פרופ' ניב מעריכה, על סמך מספרי המחלימים מקורונה ושכיחות של איבוד ריח מתמשך, כי מיליוני אנשים בעולם סובלים מבעיות אלה כיום.

ומה קורה בגזרה הישראלית? על פי הערכה גסה של פרופ' ניב, אם קיימים כיום כמיליון מחלימים מהמחלה וכמחציתם איבדו את חוש הריח, סביר כי עשרות אלפים "סוחבים" איתם חוש ריח מוחלש, ו/או סובלים מפרוסמיה או פנטוסמיה. "מדובר בעשרות אלפי ישראלים עם פגיעה מתמשכת בחוש הריח. הפרעות בחוש הריח פוגעות בתיאבון, במצב הנפשי ובאיכות החיים באופן כללי. מודעות לבעיה ולהיקפה הרחב חשוב ביותר. בעקבות מחלת הקורונה, יש צורך בהמשך המחקר ופיתוח שיטות טיפול לפגיעות בחוש הריח, המופיעות כחלק מתופעת הפוסט-קורונה, ובהתייחסות רצינית לתופעה רחבת היקף זאת", הסבירה השבוע פרופ' ניב.

נושאים קשורים:  פרוסמיה,  פנטוסמיה,  פוסט קורונה,  19-COVID,  מחקר,  חוש הטעם,  חוש הריח,  פרופ' מאשה ניב,  האוניברסיטה העברית,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
03.09.2021, 13:01

מריח רע

אנונימי/ת
03.09.2021, 18:40

מה חשיבות האינפורמציה הזו?

04.09.2021, 16:57

לא חליתי בקורונה לפי מיטב ידיעתי אך לאחר החיסון השני איבדתי את חוש הטעם שהתחיל לחזור חלקית אחרי מספר חודשים. האם התופעה ידועה גם אחרי חיסון?