COVID-19 בישראל

במשרד הבריאות ממליצים: כמה שיותר בדיקות מהירות במהלך החג

המטרה: למנוע הידבקות בארוחות המשפחתיות ובהתקהלויות בחגים - מי שיעשה בדיקת PCR החל ממחר יוכל להיכנס לבית הכנסת לאורך כל החג

תפילת סליחות בכותל המערבי. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

נתונים עדכניים שמציג משרד החינוך מבהירים כי במבצע הבדיקות המהירות שהחל עם החזרה ללימודים אותרו נכון ליום ו' (שלשום): 8,000 חיוביים לנגיף ועוד 40 אלף בבדיקות סרולוגיות. כמו כן ידוע עתה על 275 מורים בלבד, פחות מ-1% מכלל המורים, שמסרבים להתחסן.

אבחון התלמידים, שבהמשך אושרה אבחנתם בבדיקות PCR אמינות יותר, מנע למעשה בידוד של כ-180,000 תלמידים אחרים וכן את הצורך לבצע 360,000 בדיקות PCR לתלמידים שנמנע המגע בינם לבין החולים. כן נמסר ממשרד החינוך כי במהלך אוגוסט התחסנו עוד כ-100,000 תלמידים בגילאי 18-12 ומאז תחילת שנת הלימודים כ-4,500 התחסנו בבתי הספר.

פיילוט "הכיתה הירוקה", לפיו במקרה שבו מאותר מאומת, בני כיתתו אינם יוצאים לבידוד אבל עוברים בדיקות יומיומיות, מתבצע עתה רק בשבע כיתות, בשלושה בתי ספר ובמהלך החודש יורחב לבתי ספר נוספים, בעיקר בחברה הערבית.

משרד הבריאות הביע חשש מפני ההתקהלויות הצפויות בימים הקרובים ולכן הומלץ להיזהר בארוחות החג ולהיבדק כמה שיותר בבדיקות מהירות.

במסמך ההמלצות לחגים שהופץ במוצ"ש לתקשורת נקרא הציבור לערוך את התפילות בחגי תשרי במרחבים פתוחים ולא  בחדרי ואולמות בתי הכנסת, שם בניגוד למקומות סגורים אחרים הגבלות התו הירוק חלות רק במקרה של התקהלות מעל 50 בני אדם. בין 7.9 ל-9.9, תוקפה של בדיקת PCR תהיה 96 שעות (במקום 72 שעות): מי שיעשה בדיקה החל ממחר יוכל להיכנס לבית הכנסת לאורך כל ימי החג. ארוחות חג ניתן יהיה לקיים בהתקהלות של עד 50 איש במקומות הסגורים ו-100 במקומות פתוחים.

בהקשר זה התבטא הבוקר ב-ynet ד"ר עדי ניב-יגודה, מומחה למדיניות בריאות וחבר בצוות קבינט היועצים: "כחלק מהחיים לצד הקורונה, אין ספק שאפשר לקיים ארוחות משפחתיות, אך יחד עם זאת יש לצמצם למינימום האפשרי את הסיכון של הדבקות בתוך המשפחה, בעיקר במציאות שבה הילדים חזרו למערכת החינוך. המטרה: ליצור סביבה בטוחה. כדאי שכל משפחה תקפיד על מספר כללים כמו פתיחת חלונות במקום ההתכנסות".

"ילדים שאינם מחוסנים נדרשים לעבור בדיקות מהירות בטרם ההגעה לארוחת החג; לשקול סידורי הושבה סביב שולחן החג, ודווקא הילדים לא יהיו בסמיכות לסבא ולסבתא ולהקפיד על מידה מסוימת של ריחוק. בנקודת הזמן הנוכחית נראה סיכון סביר שאפשר לקחת, ובטח לאחר שנה וחצי שהמשפחות לא נפגשו בצורה סדירה בחגים. אבל ההקפדה על כל ההנחיות תצמצם את פוטנציאל ההדבקה במשפחה".

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"שיבא", אמרה בדיווח: "אני חושבת שאנחנו כרגע יותר מדי פתוחים. בשום פנים ואופן לא הייתי סוגרת את מערכת החינוך, אבל כדי שתהיה פתוחה צריכים להיות מאוד-מאוד זהירים בתחומים האחרים. אין זה הזמן לקיים אירועים כמו פאנג'ויה באילת. הם מיותרים". היא המליצה שבכל מקרה שמתברר בעקבות בדיקה מהירה במוסד חינוכי, כולל גן ילדים, שילד או ילדים נוספים שהיו לידו יכנסו לבידוד ושכל בני המשפחה שבאו במגע עם הילדים יבדקו גם הם. לא יזיק לכולם לעשות בדיקות מהירות".

פרופ' מבורך, מנהל מחלקת הקורונה ב"הדסה עין כרם", הוסיף: "אני הייתי מוציא הנחיות ייעודיות לבתי הכנסת ולערוך בדיקות אנטיגן במשפחה. הבדיקות מאוד טובות. הייתי מעדיף שאת כל התפילות יקיימו בחוץ ובמקומות סגורים רק עם מסכות וחלונות פתוחים ומסנני אוויר. נדרשת אחריות קהילתית ציבורית של גבאי או רב בית הכנסת שייקחו זאת על עצמם".

נושאים קשורים:  פרופ' גליה רהב,  פרופ' דרור מבורך,  עו"ד עדי יגודה,  חגים,  ארוחת חג,  בדיקות מהירות,  19-COVID,  בתי כנסת
תגובות