COVID-19 בישראל

תובענה ייצוגית נגד שופרסל ורשת BE: "שיווק בדיקות קורונה לא יעילות"

התובעים: "הרשתות הטעו את הצרכנים - על גבי אריזות הבדיקות ששיווקו צוין כי רמת האמינות שלהן היא מעל 99%, אך יעילותן פחותה בהרבה"

בדיקת קורונה ביתית. צילום: שאטרסטוק

תובענה ייצוגית נגד שופרסל ורשת הדרגסטורים BE הוגשה בימים אלה על ידי בני זוג הורים לחמישה ילדים מבאר שבע, באמצעות עורכי הדין גיא סרוסי ודוד אור חן. התובעים טוענים כי הרשתות הסתירו מידע מהצרכנים בפרסומים בעברית שנרשמו על אריזות הבדיקות המהירות לקורונה ואשר שווקו על ידי הנתבעות ובנוסף על הבדיקות עצמן צוין כי הן זכו לאישור משרד הבריאות, אך בכל הנוגע לרמת אמינותן, לא נמצא כל אישור כזה.

על פי התביעה, אם המשפחה רכשה עשר ערכות של בדיקות קורונה מהירות, בעלות של 65 שקל לכל ערכה מסניף שופרסל בבאר שבע, עבורה ועבור בני ביתה. אלא שלמרות שעל גבי הבדיקות צוין כי רמת האמינות שלהן היא מעל 99%, התברר לבני הזוג, עקב פרסומים בתקשורת, כי יעילותן פחותה בהרבה וכי על פי הוראות היצרן היא עומדת על שיעור של 82.5% בלבד.

בנוסף טוענים עוה"ד סרוסי ואור חן, "הוראות היצרן באנגלית מדווחות על שיעור גבוה של תוצאות שליליות מוטעות – עובדה שפוגמת עוד יותר באיכותן של הבדיקות". לדבריהם, "מדובר על מידע שהוסתר מהצרכנים בפרסומים בעברית שנרשמו על האריזות ואשר שווקו על ידי הנתבעות". בנוסף נטען כאמור בתביעה, "על הבדיקות עצמן צוין כי הן זכו לאישור משרד הבריאות, אך בכל הנוגע לרמת אמינותן, לא נמצא כל אישור כזה".

על פי טענת בני הזוג התובעים, לאחר שהתגלה כי שכנתן לקתה במחלת הקורונה, השתמש הבעל, עורך דין במקצועו, בערכת בדיקה אחת על מנת להבטיח כי הוא לא נגוע במחלה וכי לא ידביק איש במקום העבודה שלו, וזאת משום שנכונה לו פגישה רבת משתתפים ביום המחרת. על פי התביעה, האישה עצמה, המשמשת כפסיכולוגית קלינית, חשפה חלק ממטופליה איתם נפגשה באופן אישי לסכנת הידבקות במחלה, תוך שהיא מאמינה כי היא לא מסכנת אותם כלל וכלל.

הבקשה להכיר בתביעה כתובענה ייצוגית, הוגשה בטענה להטעיה והפרת דין רוחבית וקבוצתית, בה נקטו רשתות השיווק שופרסל, BE דראגסטורס והחברה המייצרת את הבדיקות. בבקשה נטען כי החברות הפרו את חוק הגנת הצרכן, פעלו ברשלנות, הפרו את חוק המכר, הטעו את הצרכנים, הסתירו מהם מידע מהותי וניהלו מו"מ בחוסר תום לב.

בתביעה עצמה, מבקשים האישה ובעלה החזר כספי עבור עשר הערכות שרכשו (בעלות של 650 שקל כאמור) וכן פיצוי בגין נזק לא ממוני שנגרם להם בסך של 1,000 שקל לכל אחד, הנובע מהטעיה בפרסום ומעוגמת נפש.

בבקשה לייצוגית העריכו עוה"ד סרוסי ואור חן כי כ-6,000 צרכנים לכל הפחות רכשו את הבדיקות המטעות כביכול. לטענת עורכי הדין, כל אחד מהצרכנים הללו סבל מנזקים, ממוניים ולא ממוניים, בסך 1,065 שקל ועל כן הנזק הקבוצתי מוערך על ידם בסך של 6.4 מיליון שקל. הבקשה לייצוגית נדונה בימים אלה בביהמ"ש המחוזי מחוז מרכז בלוד.

ברשת שופרסל בחרו לא להגיב לנושא.

נושאים קשורים:  שופרסל,  רשת Be,  חדשות,  תביעה ייצוגית,  19-COVID,  בדיקת קורונה
תגובות