מחקרים

מהם הקווים המנחים לטיפול בחולי HCV עם כבד נוקשה?

קווים מנחים חדשים מאפשרים הפסקת מעקב אחר חולי HCV שהשיגו SVR, גם במידה שזוהתה אצלם נוקשות בכבד טרם תחילת הטיפול, עקב יעילות הטיפול התרופתי

כבד ואיברים פנימיים, הדמיה (צילום: אילוסטרציה)

נגיף דלקת הכבד הנגיפית מסוג Cי(HCV) הינו גורם מרכזי למחלות כבד כרוניות. הטיפול הקליני בחולים עם מחלת כבד הקשורה ל-HCV התקדם במידה ניכרת עם עקב פיתוח של כלי הסקר, הליכים לאבחון ולהערכת פיברוזיס בכבד, ושיפור של הטיפול באמצעות תרופות אנטי-ויראליות ישירות (DAA) פאן-גנוטיפיות, ושל המניעה.

להלן מוצגים הקווים המנחים של ה-AFEF בנושא אבחון לא פולשני ומעקב אחר זיהום כרוני ב-HCV, וכן לניהול המיטבי של חולים עם זיהום HCV מבחינת הבדיקה הלא-פולשנית, מבחינת ההערכה של מחלות ויראליות ושל פיברוזיס בכבד, ומבחינת המעקב אחר חולים אלו בהתאם לערך של FibroScan®, Fibrotest® או Fibrometer®.

על כל החולים שיש להם כבד נוקשה לעבור בדיקה לשלילה/זיהוי של קרצינומה הפטוסלולרית בכבד באופן מתמשך באמצעות בדיקת FibroScan® ≥10 kPa ; Fibrotest®> 0.58 ; או Fibrometer®> 0.78 לפני תחילת הטיפול.

לאחר שהגיעו לתגובה וירולוגית מתמשכת (SVR), חולים שנמדד אצלם כבד נוקשה באמצעות בדיקת FibroScan® <10 kPa , Fibrotest® ≤0.58 או Fibrometer®≤0.78 לפני תחילת הטיפול ושאינם סובלים מתחלואה נלווית בכבד (צריכת אלכוהול, תסמונת מטבולית, זיהום משותף ב-HBV וכדו') אינם זקוקים לניטור ספציפי. תפקידה של ביופסיה של הכבד נדון במצבים נדירים.

מקור: 

Tran, A et al. Clinics and Research in Hepatology and Gastroenterology. 2021 Jul 28:101771.doi: 10.1016/j.clinre.2021.101771

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפטיטיס C,  תגובה וירולוגית ממושכת,  נוקשות כבד
תגובות