דעות

אדוני ראש הממשלה, מומחי הרפואה אינם רק מקטורן להתהדר בו

אנחנו, הרופאות והרופאים, נמשיך להביע את דעתנו המלומדת והמקצועית, ללא היסוס וללא פחד, גם אם היא לא תהיה נוחה לך ולמדיניות עליה תחליט, כי ככל שמדובר במלחמה על בריאותו וחייו של כל אחד מאזרחי ישראל, זוהי חובתנו ולכך נשבענו

"לא מדובר על נסיונו של מומחה אחד או שניים. ממשלות ישראל הקימו קבינט מומחים, המורכב מעשרות רבות של בכירי הרופאות והרופאים של ישראל, אשר מלווה את ניהול המגיפה מאז ראשיתה". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

מעולם לא פקפקנו במנדט של הפוליטיקאים לקבל החלטות קשות. אבל ברי לכל כי הפוליטיקאים חייבים לקבלן על סמך נתונים ועל סמך ניתוח מושכל של הנתונים על ידי מומחים - בכל תחום, לא רק בתחום הרפואה.

מגיפת הקורונה מתעתעת בנו כבר שנה וחצי. ניתוח הנתונים אינו פשוט ולינארי. למדנו שקיים פער בזמנים בין התלקחות גל נוסף של המגיפה לבין הופעת החולים בבתי החולים, בין אלפי מאומתים למאות חולים קשים, בין מאות רבות של חולים קשים למאות חולים מונשמים ולעשרות מתים ביום. למדנו גם על הפער בזמנים בין הירידה במספר המאומתים לירידה במספר החולים הקשים המונשמים ולירידה במספר המתים. הפער בזמנים מביא לצורך במודלים לניבוי המתבססים על מומחים וניסיון. משכך, גם אנחנו מקפידים להיות קשובים ונכונים ללמוד מהידע והניסיון המצטברים של מומחים נוספים בתחום, על מנת שנוכל לקבל החלטות מושכלות ואפקטיביות למיגור המחלה מגופם של מטופלינו.

כאשר מספרי המונשמים והחולים המחוברים לאקמו עולים ומספר חללי הקורונה אינו יורד, חובתם המקצועית והמוסרית של המומחים לבחון בעין מקצועית וביקורתית את ההמלצות ואת המדיניות, ולהתריע - גם אם לפעמים בצורה לא פופולרית - על צורך בחישוב מסלול מחדש

וככל שנוגע הדבר לקבלת החלטות באשר להתנהלות לנוכח מגיפת הקורונה בישראל, לא מדובר על נסיונו של מומחה אחד או שניים, או רק על נסיונם של "בכירי משרד הבריאות". ממשלות ישראל הקימו קבינט מומחים, המורכב מעשרות רבות של בכירי הרופאות והרופאים של ישראל, אשר מלווה את ניהול המגיפה מאז ראשיתה - מומחים בבריאות הציבור, מומחים בטיפול במחלות זיהומיות, וכן גם מומחים מתחום המתמטיקה והפיזיקה התורמים לבניית המודלים. כאשר מספרי המונשמים והחולים המחוברים למכשירי האקמו עולים ומספר חללי הקורונה אינו יורד, חובתם המקצועית והמוסרית של כל אלה לבחון בעין מקצועית וביקורתית את ההמלצות ואת המדיניות, ולהתריע - גם אם לפעמים בצורה לא פופולרית - על צורך בחישוב מסלול מחדש.

לא ייתכן שדעתם ותמיכתם של מומחים תהיה רק בבחינת מקטורן להתהדר בו ולא תהווה בבחינת כלי יישומי לשמירה ולקידום בריאותם של אזרחי ישראל - בטח בזמן מגיפה, אך לא פחות מכך בעתות שגרה.

התחייבת להוסיף תקנים ומיטות אשפוז ו-2.5 מיליארד שקל למערכת הבריאות. הצהרות שכאלו, מפי ראש ממשלה בישראל, צריכות להיות מתורגמות לתוספת לבסיס תקציב מערכת הבריאות. אולם, התקציב פורסם וההתחייבות שלך לא מופיעה בו... התפוגגה

כך לדוגמה, ב-11 באוגוסט, ברגע משבר, קראת למנהלי בתי החולים הגדולים להתייצב לצידך ולגבות אותך באותו מעמד בהבטחה שמערכת האשפוז איתנה, ותטפל בכל חולה שיגיע בצורה המיטבית. והם אכן הגיעו, נתנו כתף וגיבו. באותו מעמד מסרת הצהרת מדיניות מכוננת, והתחייבת להעלות את ספיקת מערכת האשפוז הלאומית על ידי תוספת 770 מיטות אשפוז כללי, 1,000 מיטות גריאטריות, 300 תקני רופאות ורופאים, 1,500 תקני אחיות ועוד 2,000 תקני "מסייעי לחימה". עוד אמרת שאתה מוסיף לתקציב מערכת הבריאות 2.5 מיליארד שקל - מילים שלך, לא שלי. הצהרות שכאלו, מפי ראש ממשלה בישראל, צריכות להיות מתורגמות לתוספת לבסיס תקציב מערכת הבריאות. אולם, התקציב פורסם וההתחייבות שלך לא מופיעה בו... התפוגגה.

אדוני ראש הממשלה, ניהול סיכונים בהקצאת משאבים הוא האחריות שלך. אתה הוא זה שחייב מתוקף תפקידך לקבל החלטות קשות, והאמן לי - איני מקנא בך על כך. אבל החלטות אלו חייבות להתבסס על דעתם של מומחים שלא יהססו להביען, על מגוון דעות ואופציות ולא על קול אחד או דעה אחת.

אז דע לך אדוני ראש הממשלה, שאנחנו, הרופאות והרופאים, נמשיך להביע את דעתנו המלומדת והמקצועית, ללא היסוס וללא פחד - גם אם היא לא תהיה נוחה לך ולמדיניות עליה תחליט, כי ככל שמדובר במלחמה על בריאותו וחייו של כל אחד מאזרחי ישראל, זוהי חובתנו, ולכך נשבענו.

נושאים קשורים:  דעות,  ד''ר זאב פלדמן,  חדשות,  מומחי רפואה,  ראש הממשלה נפתלי בנט,  מגיפת הקורונה
תגובות
אנונימי/ת
01.10.2021, 09:24

מומחים יש לא רק ברפואה. יש מומחים בכלכלה, בסוציולוגיה, ובכל תחום במדינה, שיש להתחשב בדעתם, לאזן ולנהל את המדינה. כל מומחה רואה את העולם מהזוית שלו, וכן, בנט והממשלה חייבים לראות את כל ההיקף. אז די, הוא לא העליב, הוא תיאר את המציאות והדרך בה יש לנהל את המדינה.

אנונימי/ת
01.10.2021, 18:14

מעניין לראות את כל ה״מומחים״ בכל מיני תחומים במצב אנוש בגלל קורונה שלא יספיק להם אקמו והרופאים יעמדו מול הבחירה את מי להציל

01.10.2021, 10:14

מסכים עם כל מילה!!! במלחמה במגפה כמו במלחמה עם אויבנו הסובבים אותנו הדרג המקצועי נותן את הערכותיו והמלצותיו והדרג הפוליטי מחליט ולוקח אחריות על החלטותיו. במלחמה הצבא מהרמטכל ודרומה נותן הערכות על כמות הפצועים, פצועים קשה ולרוע המזל גם מספר ההרוגים כמו כן גם ההערכות עלות כלכלית אובדן מערכות לחימה וכיו״ב וראש הממשלה וקבינט השרים מחליטים. מעולם לא שמעתי בתקשורת הפומבית את ראש הממשלה תוקף את הרמטכל או מי מהאלופים עקב ההערכות או המלצות כאלו או אחרות… זכותו כמובן להחליט בניגוד להמלצות ולמרות ההערכות. התפקיד של ראש הממשלה הוא קשה!!! המנהיגות והתהילה כרוכים בהחלטות קשות על חיים ומוות על כל משמעויותיהן ואני לא מקנא בו אך זה בא אינהרנטי עם התפקיד ב ה צ ל ח ה !!!

אנונימי/ת
01.10.2021, 10:19

נולדת כנראה הרבה אחרי ועדת אגרנט חבר שלי

אנונימי/ת
06.10.2021, 08:49

הייתי בסדיר מלחמת יום כיפור, ובכלל לא הבנתי מה הקשר…

אנונימי/ת
01.10.2021, 10:17

דברי טעם ואומץ. ואוי לו לראש ממשלה שכך עולב בפני ארגון האומות המאוחדות במי שאמונה על בריאות הציבור, הדבר משפיל בעיקר אותו. מאידך, לנו הרופאים התפקיד לאבחן, התפקיד לטפל, התפקיד לייעץ ואפילו להסביר, אבל למעט אותם בכירים, ד"ר פרייס ואנשי משרד הבריאות טוב אם נמעיט להתראיין בכל תכנית אקטואליה ובכל אולפן ערב שבת ולהיות כל כך צודקים כל הזמן. אל לו לרופא להיות פרזנטור בפריים טיים ומוטב לנו שנהיה עם פחות קצף על השפתיים ואפילו יש לנו אג'נדה.

אנונימי/ת
01.10.2021, 12:23

דברי כסילות שחצנית שאין לה מקום יותר , הרופא רואה רתועה קטאנה , קטנה מאד של מכלול החיים כמדינה, כמו שאני לא חושב שכלכלן יכול לנהל בית חולים רופא לא יכול או לצריך לנהל מדינה, פרייס הזהירה שמעיו את הצעותיה החליטו לא לקבל את ההצעות במלואן איןם בכך שום פסול זה קורה בכל מערכת בעולם, אל לא לרופא להמשיך לשבת במגדל השן שאף אחד לא ביקש ממנו להיות בו. הרופא יהיה פרזנטור בודאי שיהיה, אחרת איך מי שאינו רופא ילמד ישכיל ויבין מדוע הוא צריך להתחסן? הוא צריך אבל להיות פרזנטור של האמת המדעית , אבל מהיום שיש רופאים שלא מאמינים במדי שאותו למדו במשך שנים אין להם מקום לא כפרזנטורים ולא ובעיקר לא במחלקות השונות.

אנונימי/ת
01.10.2021, 12:31

רפואה אינה מתימטיקה וממילא מדובר בניהול סיכונים משוקללים ולא באמת מוחלטת , האזהרות של משרד הבריאות על אלפי חולים ואלפי הרוגים לא הייתה נכונה מעולם . ה״מומחים הללו דחפו את המערכת להוציא מיליונים ברכש של ציוד שיחליד לעומים במחסני ההנדסות הרפואיות בבתי החולים וסגרים של מדינה שלימה לתקופות ארוכות ללא סיבה אמיתית אלא בגלל חשש אמיתי , הסתדר להם מצויין כי היה שליט מושחת שנהנה מאד מהעובדה שהעם שלו נעול בבית , הוא שולט ביד רמה אפילו אם יהיה אוכל או לא ומצא מן מפחיד את המין המפוחד, וככה נולדה תעשיית פחד מבוססת מדע לכאורה. בנט שאינני מחסידיו עושה עבודה מצויינת , ממש, מצויינת וממשיך להתעקש על פתיחת המדינה לצד מלחמה בקורונה. תשובתו בנמל התעופה כי בביטול הופעה של שלמה ארצי בראשון לא תהיה תועלת להפחתת תחלואה באום אל פחם מסבירה את הכל במשפט אחד הפתרון חייב להיות נקודתי , יעיל , ספציפי ואין מקום להפחדה המונית. ייטיבו הרופאים לעשות במלאכתם הקדושה וישאירו לפוטיקאים את העבודה הגשמית.

אנונימי/ת
01.10.2021, 12:32

מי שמכר את עצמו ושיתף פעולה במשך תקופה ארוכה עם הפוליטיקאים, שלא יתלונן כשיום אחד הוא מגלה שהם מחרבנים עליו!
אתם הרופאים "המלומדים" מתחילת הקורונה שיתפתם פעולה עם המדיניות הממשלתית, רק בגלל הפוליטיקה שבה, התאמתם את דבריכם לפי צרכי הפוליטיקאים, בנבואות זעם, בהתקפות על ציבורים מסויימים, בדרמות מיותרות ושקריות כדי לקבל כמה דקות תהילה בשידור ובכספים למוסדות הבריאות שלכם, כעת אתם לא יודעים להתמודד עם קצת חירבון קל על הראש????
ברוכים הבאים לעולם השקר של הפוליטיקאים.
יש פתגם ידוע: מי שהולך לישון עם כלבים עלול להתעורר עם פשפשים!
שנה וחצי שעשיתם מהרפואה פוליטיקה, בשנה וחצי זו גרמתם נזק בלתי הפיך לחוסר אימון של הציבור ברפואה, הפכתם להיות שופר של תעמולה פוליטית כעת - ת ת מ ו ד ד ו
בכיינים!
לא, אני לא מכחיש קורונה ולא מתנגד לחיסונים, כן מתנגד לפוליטיקה הזולה של הרפואה!

אנונימי/ת
01.10.2021, 16:43

יפה כתבת

אנונימי/ת
01.10.2021, 12:37

בואו נדבר על כמות החולים באקמו, מערכץ האקמו אינה נבנתה להיות מערכת לחולים שישכבו בה שבועות , זאת מערכת לתמוך בחולי קרדיו וסקולרים קשים אחרי ניתוחים קשים לתקופות קצרות של מספר שעות ימים בודדים לצורך החלמה או השלמה של פרוצדורות . ומשכך כמות המכשירים מראש אינה מיועדת לכסות טיפול בפנדמיות, או אירועי מרובי חולים ,המספר של המכשירים למדינה בסדר גודל של ישראל הוא תקין לגמרי ( שוב לצרכים שלשמה הומצאה ) נראה שבעקבות הקורונה יותר צוותים למדו להפעיל את המכונה המופלאה הזאת זה נהיה סקסי להשתשמש בה , זה נהיה נוצות להתהדר בהן ואוי לא. למרכז שאין לו ! שוב מרכז בלי חדר ניתוח לניתוחי לב ריאה לא צריך כזה מכשיר ואין לו צוות שיודע להפעיל אותו בכלל אבל מה לשכנים יש מרצדס ולי יש מיצובישי? בקיצור נראה שהריצה לאקמו ובעקבות כך ה״מחסור הנורא ״ במכשיר הזה הוא תעלול שיווקי ירוד ונחות בביומה של התקשורת המשוחדת.

אנונימי/ת
01.10.2021, 16:46

מנהל בית חולים קטן שאין לו מחלקת ניתוחי לב חזה שבוכה שאין לו ECMO פשוט לא מבין את עקומת הלמידה והחללים שעליו לעבור ולהפיל כדי להתהדר בטכנולוגיה הרפואית הסקסית והמפוקפקת הזו.

אנונימי/ת
01.10.2021, 18:20

צודק לגמרי, אך לא לקחתה בחשבון שמר בנט שקרן כמו חבר שלו לפיד, איך שהוא הגיע לכיסא של רה״מ כך הוא מקיים משהבטיח. אין מה לצפות משקרן שרימה את בוחריו, עמדתו פופוליסטית לחלוטין ומשמעניין אותו רק אגו שלו. בהמשך מקווה שיעמוד בדין על כל המעשיו