דעות

הדיון בשעות עבודת הרופאים חשוב מאוד – אבל אסור שיהיה היחיד

מעבר לשעות העבודה האינסופיות, ישנם רבדים נוספים לעיסוק ברפואה, להכשרת הרופאים, לטיפול בחולים. כי זאת יש לדעת - רפואה אינה מקצוע, אלא דרך חיים

רופא ישן בתורנות (צילום: אילוסטרציה)
רופא ישן בתורנות (צילום: אילוסטרציה)

המהלך לקיצור שעות עבודת הרופאות והרופאים חשוב והיסטורי, ובוודאי ערכי ואנושי. אבל כשהדיון סביבו מתנהל באופן יצרי וחד ממדי, במנותק מהחולאים של מערכת הבריאות עליהם אנחנו זועקים ומזהירים שנים רבות, הולכת לאיבוד התמונה הגדולה: מערכת הבריאות חולה, סובלת מהרעבה תקציבית בת שלושה עשורים, והמצוקות שלנו הרופאות והרופאים, הן רק סימפטום אחד.

בחסות נהר הלבה הרותח של מחאת המתמחים, מוסט הדיון הציבורי, תוך כדי עיצוב תקציב המדינה, ממצוקת החולים במסדרון, מעוולות הגירעון המוכתב על ידי משרד האוצר, מהמחסור בתקנים להכשרת יותר רופאים מומחים שיוכלו לקצר את התורים, מהצורך בעוד 2 בתי חולים ואלפי מיטות, ומהצורך לטפל בזקני ישראל. הדיון בשעות עבודת הרופאים חשוב מאוד, אבל אסור שיהיה היחיד.

בלהט הדברים נשכחה העובדה שתורנויות הרופאים והמתמחים לא קוצרו ומשכן נותר 16 שעות. קיצור שעות העבודה במתווה הנוכחי מושג על ידי ביטולם של 6 ימי עבודה הקודמים לתורנות.

לא התקיים כלל דיון על השפעת ביטול 6 ימי העבודה על הכשרת הרופאים. על פי הסדר זה המתמחים יקחו חלק בפעילות הלימודית השוטפת של המחלקה - קרי, יחשפו לישיבות הצוות, לדיונים עם רופאים מייעצים ממקצועות אחרים בעניין חולים מורכבים ולדרך הטיפול בהם - אך ורק 10 ימים בחודש.

אין כלל דיון על העובדה, שבעולמה של מערכת הבריאות המתוחה עד הקצה, כאשר משך האשפוז במחלקה פנימית התקצר ל-3 ימים, לא כי אנחנו יעילים, אלא כי אנחנו שולחים בלית ברירה את החולים הביתה לפנות מקום לאחרים לפני שסיימנו את הבירור והטיפול, כי אנחנו מכבים שריפות - לא יפגוש התורן את החולה אותו אישפז בלילה, כי בפעם הבאה שיגיע לעבודה המטופל כבר יהיה בביתו. אנחנו קוראים לזה "רצף הטיפול". התורן לא ילמד ולא יוכל לעקוב אחר החולה שקיבל, אחר תכנית הטיפול ומימושה, ויהפוך לקבלן ביצוע המכבה שריפות בשעות הלילה.

אין כלל דיון בעובדה במשמעות ביטול 6 ימי עבודה על השכר. אנחנו נילחם כמובן שלא תהיה שום פגיעה בשכר ובתנאי העבודה, אבל זה עוד מאבק אחד מני רבים שנצטרך לנהל מול מדינה שממשיכה להתנהל מולנו ביד קמוצה.

אין כלל דיון בעובדה שאת העומס הבלתי אפשרי בזמן התורנות אפשר לפתור בעזרת תורן נוסף שיאפשר לתורן הלילה לישון ולא לעבוד ברצף, בעזרת עוזרי רופא ומזכירות שיורידו את נטל המינהלות מהתורנים, שימנעו את הבעיות שהזכרתי מעלה. לא במקום המהלך לקיצור התורנות – אלא לכל הפחות עד שיהיו מספיק תקנים ובעיקר מספיק רופאים כדי לאייש אותם.

הרי גם הטייס, הטס מלונדון לסידני, נאלץ לשהות על המטוס 22 שעות רצופות, אך אינו עובד בכולן, כי יש טייסים נוספים. גם אצלנו ניתן, כפי שנעשה בבריטניה, להפריד בין "שהות בבית חולים" ל"פעילות" ולהגביל את  שעות העבודה במהלך השהות ל-18, כך שהרופאים לא יהיו עייפים ומותשים.

ושוב אנו חוזרים לסד התקציב, לסד התקנים ולמנטרה האוצרית של "הגבלת היצע" בכל מחיר כדי להגביל "ביקושים". בשם מדיניות זו של הרעבה תקציבית וגירעון מכוון מונעים זה שנים את יישום מודל ה"פול טיימר" שהיה משאיר את הרופאים הבכירים גם בשעות אחר הצהריים בבתי החולים.

אז נכון, אני רופא בכיר, והימים בהם עשיתי 12-14 תורנויות בחודש במהלך 6 שנות התמחותי בפריפריה חלפו. אך גם היום, לאחר 27 שנים מהתקופה ההיא, חבריי ואני מגיעים בלילות לנתח את פצועי תאונות הדרכים, לנקז דימומים מוחיים ולנסות להציל חיים ולמנוע נכות מחולי השבץ המוחי. חבריי, הרופאים הבכירים, מגיעים לבצע צינטורים גם באישון לילה בחולים שלקו בהתקפי לב ובשבץ מוחי, לעיתים אף מספר פעמים בלילה, וכל זאת לצד הייעוץ והתמיכה הטלפונית השוטפת במתמחים, שעל חינוכם ותפקודם הם אמונים, כשחולה חדש מגיע למחלקה בשעות הלילה.

כן, מעבר לשעות העבודה האינסופיות, ישנם רבדים נוספים לעיסוק ברפואה, להכשרת הרופאים, לטיפול בחולים. כי זאת יש לדעת - רפואה אינה מקצוע, אלא דרך חיים.

אז אנחנו מתחייבים ליישם את המהלך ההיסטורי של קיצור שעות העבודה של הרופאות והרופאים והגבלת מספר התורנויות ואנחנו מתחייבים לעשות זאת בנחישות, ברצינות ובאחריות, עד להשלמת הפכה, גם אם כל אלה דורשים יישום מדורג.

*המאמר פורסם לראשונה בידיעות אחרונות

נושאים קשורים:  דעות,  קיצור תורנויות,  מאבק המתמחים,  הכשרת רופאים,  חדשות
תגובות
15.10.2021, 11:39

שלום , אני רופא בפנסיה התחלתי היתמחות ב 1977 .
אז היו בארץ פחות תושבים התורנויות נמשכו 32 שעות .
הבכי של משרד הבריאות היה זהה , אין משאבים .
משאבים היו ויש צריך לתענן .
חוץ מאיומים ומעשים לא יזוז דבר.
אבל יש היגיון בדבר שאיו אפשרות לעשות הכל ובבת אחת.
לא זכור לי שלא היו או אין משאבים לביית ישיבות ו "שרותי דת "
יש חובה לשינוי אבל הדרגתי.
3 רופאות סיפרו בטלויזיה שהן תשושות ונרדמו במהלך התורנות והחולים שבהם טיפלו איבדו הכרתם אבל ניצלו.. אני מקווה שהחולים יתבעו אותן .
אם אין להן כוח מספיק , עליהן להחליף היתמחות לקלה יותר . אין היגיון שיש לקצר מיידית תורנות ותפור שעות על פי מגבלות הכוח של המתמחות.
חובה למצואתקציב מייד ולעשות שינוי הדרגתי . יש רופאים ישראלים בארץ ובחו"ל ורופאים יהודים בחו"ל שישמחו לבוא לארץ בתנאים אנושיים . יש כוח אדם ויש כסף , יש צורך ברצון שבארץ יבוא רק ב"כיבוי שריפות"

15.10.2021, 12:24

באיטליה יש מערכת בריאות ציבורית טובה מאוד, תורנות של המתמחים כוללת יום עבודה ברצף של 12 שעות, אין שם אנשי קבע עם פנסיות גישור, אברכים ומתנחלים שמצריכים מימון עתק...ורפואה יכול ללמוד גם פנסיונר שחפץ בכך. לא מדובר במדינה עשירה כמו גרמניה, ארהב או שוויץ.
אפשר ליעל ולשפר הרפואה הציבורית בארץ ולהיענות למתמחים....

אנונימי/ת
16.10.2021, 21:52

אין שום ערך להתחייבות של נציג הר"י , שהתנגדה לכל רפורמה במערכת הרפואה בעבר, תמיד תוך עטיפת ההתנגדות ב"הסכמה" אבל תוך הצבת תנאים בלתי אפשריים או קבילים.
היתרון של הרפורמה בתורנויות היא בכך שנחישותם של המתמחים תכריח את המערכת, על אפה וחמתה של הר"י , לקבל את הרפורמה ואחריה יגיעו הרפורמות החיוניות האחרות.
מערכת הרפואה לא קורסת אבל היא חולה, קודם כל בגלל היעדר רפורמות מבניות חיוניות, ופחות בגלל היעדר משאבים .