מגזין

"תוך 4-5 שנים נוכל לראות מרפאות שיטפלו בעזרת חומרים משני תודעה"

"הפסיכיאטריה כיום נמצאת במשבר, הגענו לקצה ואין פריצת דרך גדולה – חומרים פסיכדליים כמו MDMA ופטריות מעניקות אפשרויות חדשות". הסופר והפסיכיאטר אורי שורצמן התארח ב-DocTalk לשיחה עם מאיה רונן

04.11.2021, 13:57
ד"ר אורי שורצמן. "יש את הכוהנים המסורתיים, מגרשי השדים ויש אותי". צילום: פרטי

תרכובות משנות תודעה הולכות ומקבלות הכרה כתרופות שיסייעו לסובלים מהפרעות פסיכיאטריות. סמי הזייה שמשפיעים על תודעת המשתמש מראים תוצאות מעודדת לשימוש כטיפול חלופי לחרדה.

הפסיכיאטר ד"ר אורי שורצמן התארח בפרק נוסף של פודקאסט DocTalk, הפודקאסט של קהילת הרפואה בישראל, לשיחה עם מאיה רונן, לרגל צאת הרומן החדש שלו, "עד שהנשמה תצוף", המתאר טיפול בחולה פסיכיאטרית בעזרת החומר איבוגאין.

בין השאר, הסביר ד"ר שוורצמן את הכישלון, לדעתו, של הרפואה הפסיכיאטרית: "החשיבה המערבית צמצמה את היכולת לחוות את העולם. חומרים פסיכדליים נותנים מבט אחר על החיים, תפישה שונה על הקיום – אין אופציה אחת לראות את העולם". הוא מוסיף ומבקר את הרפואה המערבית: "אנחנו טובים יותר במצבים אקוטיים, אבל כשמדובר במחלות כרוניות, יש לנו קוצר יד. אנחנו יכולים לשפר במידה מסוימת איכות חיים, להוריד ימי אשפוז, אבל אנחנו לא מרפאים".

כריכת ספרו החדש של שוורצמן. טיפול פסיכיאטרי באמצעות איבוגאין

ד"ר אורי שורצמן הוא פסיכיאטר ישראלי שעובד שנים רבות בבתי חולים מיסיונריים ביערות הגשם שבגאנה. עלילת הרומן "עד שהנשמה תצוף" והדמויות שבו בדויות, אך הן מבוססות על התקופה שבה שוורצמן עבד במושבת מצורעים בברזיל. הרומן מתאר טיפול בחולה פסיכיאטרית בעזרת אבקת איּבוגה המופקת מצמח המכונה "עלה האלוהים", שמשנה את מצב התודעה ומשמשת לטקסים פולחניים באפריקה. מדובר בטיפול נסיוני, חדשני ושנוי במחלוקת, שמטרתו להציף טראומה חרף התנגדויות במחלקה הפסיכיאטרית.

ד"ר שוורצמן הקים יחד עם אשתו גם קליניקה ניידת בתחום הפסיכיאטריה, הנעה בין הכפרים בגאנה ומעניקה טיפול לאלפי חולים כל שנה. הקליניקה מגיעה אל הכפרים הנידחים ביותר ומטפלת בסובלים מפסיכוזה ואפילפסיה, נזקים מוחיים הקשורים למלריה, לאיידס ולזיהום נהרות בשל כריית זהב, וכמובן גם כתוצאה מכישופים ומהשתלטות רוחות רעות. "אני מביא את הטיפול המערבי אבל אין שם משמעות לתארים אקדמיים ולא למאמרים, יש את הכוהנים המסורתיים, מגרשי השדים ויש אותי, ואם אתה פותח את עצמך ולומד מהקולגות, אתה הופך למטפל הרבה יותר טוב".

גם הרומנים הקודמים שלו, "אישה של אור ירח", "כפר המכשפות" והספר "רופא לבן, אלים שחורים" מבוססים על חוויותיו ועל נסיונו באפריקה. ד"ר שורצמן מתאר את המשיכה העזה שלו לאפריקה: "זו יבשת שבה אתה מתחבר לרגשות הבסיסיים ביותר. אנחנו מוקפים ברעש ובדברים שליליים, ושם, במקומות הללו, הערכים של צער, חמלה ונדיבות מציפים אותך".

במהלך השנים ביערות הגשם התנסה ד"ר שוורצמן, כרופא וכמטופל, בעוצמתם של חומרים משני תודעה כאיבוגה. במושבת המצורעים בברזיל למד כיצד המצורעים יכולים בעזרת תמיכה הדדית, מוזיקה וטקסים משותפים להתגבר על ההשפלה והדחייה, הכרוכים במגע עם העולם שמחוץ למושבה.

האזנה נעימה!

התכנית הוקלטה באולפני SPS

נושאים קשורים:  דוקטוק,  doctalk,  פודקאסט,  מאיה רונן,  ד"ר אורי שורצמן,  חומרים פסיכודליים,  איבוגה,  מגזין,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
05.11.2021, 09:12

רחמנא ליצלן מתרופות כאלה ומרופאים כאלה

אנונימי/ת
05.11.2021, 09:55

לא הייתי אומר כך בפסקנות. גם רפואה מערבית גרמה נזקים רבים לאנשים רבים אז נגיד גם עלינו אותו דבר? כל אחד מחפש את הדרך שלו

אנונימי/ת
05.11.2021, 13:30

יש מאמר אמריקאי שפורסם השבוע לגבי קשר לא ברור בין החומרים הפסיכידאליים למחלות לב.אבל מצוין שם שלא ברורות ההשפעות העתידיות של חומרים אלה.לכן כל זה מהווה ניסויים על בני אדם עם פרסום קלוקל מוקדם מדי וההתלהבות מוגזמת.

לא הבנתי מה חדש בכתבה
ויתרה בכל
למה היא מפורסמת באתר של הרי.

השוק ה״ חופשי״ מלא בחומרים ״ משני תודעה״
שניתנים להשגה גם ללא דר שוורצמן.
בתי החולים הפסחכיאטרים מלאים בצעירים שתודעתם ״ השתפרה״

אנונימי/ת
05.11.2021, 21:48

מדהים. ומרתק. צרות הראייה וקשיחות המחשבה שיש פה בין הקולגות פשוט מדהימה אותי. תפתחו את הראש קצת...אולי בחברות הפארמה אין תשובות להכל? אולי המחשבה המערבית היא לא הכל? אולי יש מקום להכל?
המחקרים האחרונים בפסילוציבין במרכזי מחקר מהטובים בעולם הראו תוצאות פשוט מטורפות, בעוד שהפסיכיאטריה השמרנית תקועה עשרות שנים באותה הפרדיגמה.
רופא מלא חמלה ואיש מרתק, יישר כח.

יישר כוח !

אנונימי/ת
08.11.2021, 19:33

מסכימה

אנונימי/ת
08.01.2022, 12:18

תרופות נהדרות, כבר 70 שנה לא מוצאים להן מחלות...

21.02.2023, 14:24

טיפול לגמילה פיזית מאופיאטים וסמים ממכרים אחרים ( פנטניל , אוקסיקונטין , הרואין , קוקאין , קראק , מת אמפטמין , נקוטין , אלכוהול , ) הטיפול עם איבוגאין עובד אני יודע כי עשיתי בעצמי . הטיפול באיבוגאין נותן די טוקס ( גמילה פיזית ) תוך 36 שעות ומשאיר את המטופל עם תחושת אופוריה וחוסר תשוקה להשתמש בסמים ( אין שום דודא באחריות ) שדועכת לאט לאט ונותנת למטופל חופש מהתמכרות כדי להמשיך לטפל בשורש הביעה ולא לחזור להשתמש בהמשך הדרך ... האיבוגאין משפיע כטריפ פסיכדלי שמוערר הזיות ( דומה לפטריות או די אמ טי ) הוא מתיישב על הקולטן האופיאטי ומנתרל אותו הופך אותו בחזרה למצב שהיה לפני השימוש בסם הממכר .. ככה שכ36 שעות אחרי הטיפול המטופל מרגיש כאילו לא לקח סמים מעולם ללא תסמונת גמילה וללא כמיהה לשימוש בסמים אליהם היה מכור פיזית . איבוגאין אינו מסוכן ולא גורם למחלות נפש להתפרץ .. הטיפול מיועד למכורים לסמים מכל סוג בכל גיל בריאים בנפשם ( פוסט טראומה זה בסדר איבוגאין עוזר גם לזה ) וגם צריך לעבור בדיקת אקג ותפקודי כבד תקינים . למידע בחינם על מטפלים בחול ועלויות הטיפול ( בבסביבות 1800 יורו לטיפול בקליניקה מוסמכת בספרד או פורטוגל ) אפשר לפנות אלי בפרטי אשמח לשתף מידע עם כל אחד . [email protected]