COVID-19 עולמי

פייזר ומרק הציגו שתי תרופות חדשות במתן פומי לחולי קורונה

"פייזר" הציגה תרופה נסיונית המונעת אשפוז ותמותה בחולי קורונה ו"מרק" קיבלה על התרופה שלה אישור שימוש רשמי בבריטניה | גורמים במשרד הבריאות כבר הודיעו: התרופה לא מחליפה את החיסון

תרופה לקורונה. אילוסטרציה

לארגז הכלים שבו משתמשים עתה רופאים במאבק כנגד נגיף הקורונה מחולל הקוביד-19 נוספו בסוף השבוע שני חידושים: בשונה מתרכיבי החיסונים שפותחו וכבר הוכנסו לשימוש נרחב במדינות רבות בעולם, הפעם מדובר בתרופות לטיפול בחולים והן ינתנו במתן פומי (אוראלי).

האחת היא גלולה אנטי ויראלית שעדיין מוגדרת כתרופה נסיונית של "פייזר" – שם קוד PF07321332 (או בקיצור 332) שתקבל את שם המותג Paxlovid, והאחרת היא התרופה של "מרק" בשם molnupiravir, שקיבלה אישור מהרגולטור הבריטי. כלומר, לראשונה ניתן אישור כזה על ידי גורם ממשלתי רשמי המוסמך לכך.

על התרופה הנסיונית של "פייזר" מסרה החברה בהודעה לתקשורת בעקבות ניסוי שערכה בה, אבל נתוניו טרם עברו ביקורת עמיתים. התרופה הפחיתה סיכון למוות ולאשפוז של חולה מאומת. היא מיועדת לטיפול במי שכבר אובחן ובשלב ראשון מאוד של מחלתו. "התרופה הזאת עשויה להקהות את השלכותיה של הפנדמיה", הגדירו אותה מומחים בארה"ב שנחשפו לממצאי הניסוי במלואם. "זו תרופה חשובה מאין כמותה".

הבוקר (א') הודיע ראש הממשלה נפתלי בנט שאם ה-FDA וגם צוות המומחים בארץ הבוחן את נתוני הניסוי הקליני בתרופת פייזר יאשרו להשתמש בה – ישראל תרכוש. במוצ"ש מסר מנכ"ל "פייזר", ד"ר אלברט בורלא, ש-90 מדינות כבר הזמינו את התרופה. החברה תהיה מסוגלת לייצר עד סוף 2021 לערך 180 אלף מנות ממנה ובמהלך כל 2022 לפחות 50 מיליון.

בעוד שתרופות אנטי ויראליות קיימות שבהן נעשה שימוש לטיפול בחולי קורונה ניתנות בעירוי או בזריקה, המיוחד בתכשיר זה כמו בתכשיר של "מרק" שהוא יינתן במתן אוראלי כאשר המטרה המוצהרת היא למנוע ככל האפשר הגעה לאשפוז והשימוש בתרופה החדישה יהיה בעיקר בעת הצורך לקבל את הטיפול בבית. כמו כן מעוניינת החברה, על פי הצהרותיה, שהתרופה תהיה קלה להשגה ולרכישה בכל בית מרקחת ובמחיר סביר. יומלץ למי שזקוק לה לעבור תחילה בדיקה לקורונה כדי לאשר חיוביות לנגיף.

בהודעת "פייזר" נמסרו פרטים מהניסוי שעברה התרופה הזאת על 389 נסיינים שקיבלו אותה ואף לא אחד מהם מת מהמחלה, לעומת 385 שקיבלו את הפלצבו ובקבוצת ביקורת זאת היו שבעה מתים מהמחלה. כן נמסר באתר statnews שההמלצה למתן התרופה היא שתינתן חמישה ימים לאחר הופעת התסמינים ולא לאחר שלושה. עם זאת, היא צריכה להינתן במשך 28 יום.

התרופה של "מרק" הפחיתה ומנעה אשפוזים ומוות ב-50%. היא צריכה להינתן פעמיים ביום. "מרק" כבר רשמה עליה כמה פטנטים. התרופה תיועד בשלב ראשון בעיקר למדינות שבהן קיים מחסור או אין בכלל חיסונים אבל התחלואה בקורונה גבוהה.

מומחים הביעו דאגה שהמעבר לשימוש בתרופות לטיפול במחלה כאשר היא כבר קיימת ועם ביטויים ברורים יגביר עוד יותר את ההססנות מפני קבלת חיסון נגד קורונה שמטרתו מניעה.

במשרד הבריאות בישראל ממתינים כאמור לראות את מלוא הנתונים לגבי התרופה החדשה של "פייזר" וגורמי המקצוע הדגישו שככל הידוע כרגע, התרופה החדשה נבדקה רק על אוכלוסיות בסיכון ולכן "היא לא מחליפה את החיסון".

נושאים קשורים:  תרופה לקורונה,  פייזר,  חברת "מרק",  חדשות,  19-COVID,  תרופה אנטי-ויראלית
תגובות