מחקרים

שוני בין המינים בתופעות הלוואי מקנאביס

נשים מועדות יותר לתופעות לוואי מקנאביס רפואי, ככל הנראה בשל שילוב של השפעה הטבועה כתוצאה מהבדלי המין, וכן כתוצאה מצריכת הרכב שונה של פיטוקנבינואידים בזני הקנאביס הרפואי

07.11.2021, 16:40
רפואה מגדרית (צילום: אילוסטרציה)
רפואה מגדרית (צילום: אילוסטרציה)

מחקרים הראו כי נשים חשופות יותר לתופעות לוואי מתרופות קונבנציונליות. המחקר הנוכחי, שפורסם בכתב-העת 'Pain Journal', שם למטרה לחקור את ההבדלים בין גברים לנשים בכל הנוגע לתופעות הלוואי הקשורות לשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים, הסובלים מכאב כרוני שאינו כתוצאה ממחלת הסרטן.

במחקר חתך (Cross-sectional study) שפורסם בכתב-העת 'Pain Journal', נכללו 429 מטופלים בוגרים בעלי רישיון לטיפול באמצעות קנאביס רפואי, אשר אובחנו על ידי רופא כסובלים מכאב כרוני שאינו ממקור סרטני. מתוך כלל המטופלים, 64% הם גברים.

נתוני המחקר כללו דיווחים אישיים באמצעות שאלון, וכן מידע כוללני על השימוש בקנאביס רפואי. בו בזמן, נעשו זיהוי וכימות של פיטוקנבינואידים וטרפנואידים של זני הקנאביס הרפואי. בוצעה סטטיסטיקה השוואתית על מנת להעריך את ההבדלים בין נשים לגברים. תתי קבוצות לפי מין הדגימו כי התאמות המינון למשקל היו דומות בין גברים לנשים: 0.48 [0.33-0.6] גרם לגברים ו-0.47 [0.34-0.66] לנשים.

על אף זאת, נשים דיווחו על תופעות לוואי הקשורות לקנאביס הרפואי בשיעור גבוה יותר לעומת גברים. כמו כן, אנליזה נוספת העלתה כי נשים צרכו עירוב זנים שונה של הקנאביס לעומת גברים, עם שיעור חודשי גבוה יותר של רמות הפיטוקנבינואידים CBD ו-CBC, ורמות חודשיות נמוכות יותר באופן משמעותי של הפיטוקנבינואיד 373-15c, ושל הטרפנואיד לינלול (Linalool).

ממצאי החוקרים הדגימו הבדלים בין המינים בכל הנוגע לתופעות הלוואי כתוצאה מהשימוש בקנאביס רפואי בקרב מטופלים הסובלים מכאב כרוני שאינו ממקור סרטני. ההבנה של ההבדלים הללו עשויה להיות מהותית בתכנון הטיפול עם קנאביס רפואי, על מנת שיכלול הרכב פיטוקנבינואידים וטרפנואידים בטוח יותר, וכן על מנת ליידע את המטופלים על תופעות הלוואי הצפויות באופן טוב יותר.

מקור: 

Aviram, J., Lewitus, G. M., Vysotski, Y., Berman, P., Shapira, A., Procaccia, S., & Meiri, D. (2021). Sex differences in medical cannabis-related adverse effects. Pain, Publish Ahead of Print. https://doi.org/10.1097/j.pain.0000000000002463

נושאים קשורים:  מחקרים,  הבדלי מגדר,  כאב כרוני,  קנאביס רפואי,  תופעות לוואי
תגובות