נייר עמדה

גם ממתיקים מלאכותיים ותחליפי סוכר מהווים מנוע למגפת ההשמנה והסוכרת

כך עולה מנייר עמדה חדש שמוצג הבוקר בכנסות ועליו חתומים בן השאר הפורום הישראלי לתזונה, איגוד בריאות הציבור, הפורום לבריאות הציבור בהר"י ומכון גרטנר

משקאות ממותקים. צילום: שאטרסטוק

נייר עמדה שעליו חתמו ד"ר דורית אדלר, נשיא הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא, פרופ' נדב דוידוביץ, יו"ר הפורום לבריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, פרופ' חגי לוין יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' רחלי דנקנר ממכון גרטנר ואיגוד רופאי בריאות הציבור ופרופ' אהרון טרואן מהפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה באוניברסיטה העברית ובו נמנים הנזקים הבריאותיים הניכרים שגורמים משקאות ממותקים, בכלל זה גם אלו שבהם ממתיקים מלאכותיים – מוצג הבוקר (ב') בדיון שמקיימת וועדת הכספים של הכנסת בסוגיית המיסוי על המשקאות הממותקים.

בנייר העמדה, ציינו הרופאים והמומחים כי כל המשקאות הממותקים "מהווים אחד מהמנועים להשמנה ולסוכרת". הם גם מצביעים על טקטיקות פעילות פסולות מצד לוביסטים של תעשיית המשקאות המתנגדת להטלת המיסוי על המוצרים הללו. "מיסוי משקאות ממותקים הוא צעד נכון שצפוי להציל חיים ולמנוע תחלואה", מדגישים מחברי המסמך. הם גם מבהירים שממתיקים מלאכותיים ותחליפי סוכר מזיקים באותה מידה.

הצעת החוק להטלת מס על משקאות ממותקים תוקנה בלחץ התעשייה ובניגוד לעמדת מומחים בתחום הרפואה והתזונה. המס יהיה 1 שקל לכל ליטר משקה ממותק ו-6 שקלים ל-1 ק"ג אבקת משקה. הרופאים תובעים שהמסג גם יחול על משקאות דיאט. "המשקאות הקלים אינם אלא משקאות קשים – נוכח הקושי והנזק שהם מעמיסים על בריאות הפרט והציבור" נכתב בנייר העמדה.

"יש היום בישראל ובעולם מגפות של השמנה וסוכרת. המשקאות הממותקים הם מנועים משמעותיים להן. יש לוודא שמחיר המשקאות הממותקים יהיה הולם ויגלם בתוכו כבר היום את העלויות הבריאותיות, הכלכליות והסביבתיות שבצריכתם – ויסייע בבלימת עלויות אלו והתופעות הבריאותיות החמורות הנובעות מצריכת משקאות מהסוג הזה במיוחד בקרב ילדים ובשכבות במצב סוציו-אקונומי נמוך."

עוד מצביעים מחברי ניר העמדה על כך ש"מחקרים רבים מלמדים כי לא רק משקאות ממותקים בסוכר גורמים לפגיעה בבריאות אלא גם ממתיקים מלאכותיים. קיימת עדות מדעית חזקה לגבי הקשר שבין צריכת סוכר ותחליפיו לבין עלייה במשקל, לשכיחות גבוהה יותר של השמנת יתר, תסמונת מטבולית, סוכרת ומחלות לב וכלי דם. המחקרים מדגימים את ההשפעה השלילית של המשקאות הללו על חיידקי המעיים, להם חשיבות רבה בחילוף החומרים התקין וביכולת הגוף לייצר את מקורות האנרגיה הנחוצים לו במצב של בריאות".

מחברי נייר העמדה קוראים בו למקבלי ההחלטות לרבות שר הבריאות ושר האוצר וחברי הכנסת שלא להיכנע ללחצי גורמי התעשייה. אלו פועלים באמצעות לוביסטים מאחורי הקלעים. הקמפיין שבוצע בחודשים האחרונים כבר הביא להפחתה ב-30% בשיעור המס שמשרדי הבריאות והאוצר סיכמו שיוטל על המשקאות הממותקים. "אלו טקטיקות פסולות, כפי שקורה במדינות רבות בעולם כאשר מנסים לקדם רגולציה לטובת בריאות הציבור. אסטרטגיות דומות לאלו שהפעילה תעשיית הטבק מופעלות כעת כדי לשבש את מהלך המיסוי, כולל הפעלת 'מדענים מטעם' וערעור העובדות המדעיות. אסור להיכנע ללחץ המופעל על ידי חברות המשקאות המזיקים והמיותרים הללו", מודגש בנייר העמדה.

תחזית: בתוך 20 שנה צפוי שיהיו בישראל 1 מיליון חולי סוכרת וטרום-סוכרת

בתוך כך, הכריזה אתמול אוניברסיטת בר אילן על הזנקת מיזם חדש שמטרתו לטפל במחלת הסוכרת. זאת נוכח התחזית שאם לא ינקטו הפעולות הנדרשות ב-2040 יהיו בישראל 1 מיליון חולי סוכרת – פי שניים מאשר היום. המיזם בשם "ספרת הגליל לחקר הסוכרת ע"ש ראסל ברי" נועד לחבר בין המחקר האקדמי הרפואי בכל הנוגע לסוכרת וכן בחקר הטיפול שינתן לחולים בקהילה. הוא יעסוק בכל ההיבטים הקשורים למניעה ואיזון של סוכרת – בין היתר בעבודה עם הרשויות המקומיות לשם יצירת תשתיות מקדמות אורח חיים בריא בקהילה.

ההשקעה במיזם החדש נאמדת ב-75 מיליון דולר. "הכוונה בין השאר להביא לצמצום ב-50% במספר הישראלים הטרום־סוכרתיים שהופכים עם הזמן לחולי סוכרת, הבהיר פרופ' אריה צבן נשיא אוניברסיטת בר אילן. המיזם ישמש להערכתו "מודל ראשון מסוגו גם ברמה עולמית לחקר המחלות הכרוניות בקרב תושבי הפריפריה".

נושאים קשורים:  מיסוי משקאות ממותקים,  משרד הבריאות,  בריאות הציבור,  פרופ' חגי לוין,  פרופ' רחלי דנקנר,  דורית אדלר,  פרופ' נדב דוידוביץ',  נייר עמדה,  חדשות
תגובות
15.11.2021, 19:08

אנא הסבירו לי מדוע ממתיקים מלאכותיים גורמים לעלייה במשקל.

אנונימי/ת
15.11.2021, 19:20

שטות נשארת שטות גם כשמסבירים אותה יפה.

אנונימי/ת
15.11.2021, 19:43

פגיעה במיקרוביום

אנונימי/ת
19.11.2021, 10:09

המיקרוביום דורש עוד הרבה מחקר מדעי מובהק עד שיהיה אמין !!!!!

19.11.2021, 19:18

ברור לכל בר דעת שסוכר לבן וממתיקים מלאכותיים הם הטבק של המאה ה 21. העיקר שהמתנגדים למיסוי לא נותנים לעובדות לבלבל אותם.

סוכר מזיק ממתיקים מלאכותיים עוזרים לטיפול בהשמנה וסוכרת. אין אף איגוד רפואי מכובד שמונע שימוש בממתיקים. ההפך הם מומלצים.

23.11.2021, 23:37

ממתיקים מלאכותיים מגבירים תאבון וגורמים כנראה לכבד שומני.
ממתיקים מלאכותיים הם גם מנוע לרווחים של 'החברה המרכזית לייצור משקאות קלים' (משווקת קוקה קולה, פריגת, קרלסברג ועוד) בישראל; שהיא מנוע הצמיחה של משפחת ורטהיים - בעלת 'קשת' (ערוץ 12, מאקו).
לא פשוט. אבל מלחמה מוצדקת וחשובה.