מחקרים COVID-19

תרופה עתיקת יומין נמצאה יעילה גם כנגד קורונה חמורה

חוקרים מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה מצאו: התרופה האנטי דלקתית קולכיצין לטיפול במחלת גאוט שיפרה את מצבם של חולי קורונה קשים והפחיתה תמותה בשיעור של 50%

קולכיצין לטיפול במחלת גאוט. הוכיחה יעילות בטיפול בחולי קורונה. צילום: אילוסטרציה

התרופה האנטי דלקתית קולכיצין, ששימשה במשך שנים ארוכות לטיפול ולמניעה של מחלת גאוט, מחלה מטבולית תורשתית הגורמת לשקיעה מוגברת של גבישי חומצת שתן בפרקים ובכליות, נתגלתה עתה במחקר חדש גם כיעילה לטיפול בקורונה חמורה. החוקרים מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה סבורים ששימוש בה עשוי להוריד ב-50% את שיעורי התמותה מקורונה.

המחקר החדש, שהתפרסם בחודש שעבר ב-European Journal of Internal Medicine ניתח נתונים לגבי חולי קורונה שטופלו בתרופה הזאת במסגרת ניסוי מבוקר שבו זוהתה יעילותה. "תוצאת המחקר מפתיעה במיוחד, כיוון שזו תרופה עתיקה מאד ומוכרת בטיפול במחלות דלקתיות אחרות לגמרי", הדגיש מוביל המחקר פרופ' עמיחי שטנר.

"יעילותה הובררה לא רק כנגד ההתקפים החדים ומניעתם אלא גם בהגנה מפני עמילואידוזיס, סיבוך קשה של המחלה הפוגע בכליות. בשנים האחרונות נערכו מחקרים גדולים ומבוקרים בקולכיצין מול תרופת דמה (פלצבו) ויעילותה הוכחה גם עבור שורה של מחלות נפוצות אחרות, עד כדי כך שהעלו אותה לרשימת 200 התרופות הנרשמות ביותר בארה"ב כיום", הוסיף פרופ' שטנר.

פרופסור עמיחי שטנר

פרופ' עמיחי שטנר. יעילות הקולכיצין בטיפול בקורונה היא בבחינת תגלית חשובה שתוכל לתרום לשיפור בתחלואה ובתמותה של חולים רבים"

קולכיצין מבוססת על תמצית צמח הסתוונית, שהיה ידוע עוד בימי קדם בתכונות הריפוי המיוחדות שלו. האזכור הראשוני של קולכיצין התגלה בפפירוס מצרי קדום שתוארך לשנת 1550 לפנה"ס, כלומר עוד קודם ליציאת בני ישראל ממצרים. בהמשך היתה בשימושם של רופאים ביוון העתיקה, בתקופה הביזנטית וגם בקרב רופאים ערבים לפני יותר מאלף שנים. זו מהתרופות הבודדות ששרדו עד לתקופה המודרנית.

"קולכיצין, כאמור, שימשה בעיקר לטיפול ולמניעת התקפים חדים של מחלת השיגדון ("גאוט"), מחלה מטבולית בלבד. תגלית מלפני כ-50 שנה שאושרה במחקרים שנעשו בשיבא ובמרכז הרפואי הדסה הוכיחה את יעילותה הרבה גם נגד מחלה התקפית דלקתית על בסיס תורשתי - קדחת ים תיכונית (FMF). זו שכיחה יחסית בקרב משפחות יהודיות מצפון אפריקה וגם אצל טורקים, ארמנים וערבים. באחרונה ערכתי סקירה על השימושים המוכחים בקולכיצין במחקרים איכותיים מ-20 השנים האחרונות. המחקר הנוכחי מעלה שלושה שימושים חדשים ומבוססים לתרופה הזו, כולל טיפול בקורונה", סיפר פרופ' שטנר.

שלושת השימושים העיקריים שנבחנו במחקר זה מגלים יעילות מרשימה של קולכיצין, בנוסף לכך שזו תרופה זולה, נסבלת היטב בדרך כלל ובעלת פרופיל בטיחות גבוה ויעילות מרשימה.

במחקרים אחרים נמצא שבצירוף לתרופה נוגדת דלקת לא-סטרואידלית, הקולכיצין יעילה מאוד בטיפול בדלקת קרום הלב (פריקרדיטיס) ובמניעת הישנויות שעלולות להוביל לתחלואה קשה. בדומה לכך, הטיפול יעיל גם במניעה ובטיפול בדלקת אוטואימונית של קרומי הלב והריאות המופיעה לא פעם לאחר אוטם שריר הלב, ניתוחי לב פתוח ותיתכן גם אחרי צנתורים לטיפול בחסימות עורקי הלב, למניעת התקפי פרפור פרוזדורים (אבלציה) או להכנסת קוצב.

שימוש נוסף בקולכיצין מרתק עוד יותר: חולים רבים שעברו אירוע לב נמצאים בסכנה מוגברת משמעותית לאירוע חוזר ולשבץ מוחי. במחקרים שנעשו בשנים האחרונות נמצא כי בזכות פעילותה האנטי דלקתית על הרבדים הטרשתיים בעורקים, קולכיצין במנות יומיות קטנות מסוגלת להגן ביעילות על חולים אלה. רמת ההגנה היתה עד כדי מניעת כמחצית מהאירועים החוזרים, וההשפעה המיטיבה המרשימה הזאת הושגה גם בחולים שכבר עברו צנתור טיפולי ונטלו טיפול מניעתי מיטבי על ידי אספירין וסטטינים.

"אלה חדשות חשובות עבור מספר גדול מאוד של חולים. בזכות התרופה הזאת נמנעו גם אירועי לב ואירועי שבץ מוחי. היא נסבלה היטב על ידי רוב המטופלים. רק כאחד מעשרה נאלצו להפסיק את השימוש בה, בעיקר בגלל תופעת לוואי לא חמורה של שלשול. כרגע אנחנו ממתינים לתוצאות מחקרים נוספים בחולי טרשת עורקים. נקווה שאלה יאשרו את המגמה החיובית", הדגיש פרופ' שטנר.

באשר למגיפת הקורונה: עד כה התפרסמו ארבעה מחקרים מבוקרים שבדקו את השפעת תוספת של קולכיצין בכמעט 6,000 חולי קורונה. נמצא כי חולים שקיבלו תרופה זאת הראו שיפור משמעותי במדדי קורונה חמורה וכן חלה ירידה בתמותה לערך בשיעור של כ-50% לעומת אלה שלא טופלו בקולכיצין.

פרופ' שטנר: "בזכות המחיר הזול שלה ובטיחות השימוש בה, יעילות הקולכיצין בטיפול בקורונה היא בבחינת תגלית חשובה שתוכל לתרום מהותית לשיפור בתחלואה ובתמותה של חולים רבים, אם תאושר במחקרים נוספים. התוצאה מפתיעה במיוחד בגלל שזו תרופה כה עתיקה ומוכרת, שהולכים ומתגלים עבורה גם שימושים חדשים, וייתכן שמחקרים עתידיים יבססו את התועלת שלה במצבי חולי רבים נוספים".

נושאים קשורים:  קולכיצין,  קורונה,  גאוט,  19-COVID,  תרופה לקורונה,  פרופ' עמיחי שטנר,  מחקר,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
21.11.2021, 15:06

מה עם התרופה של ד''ר נדר? מדוע לא נותנים אותה לחולים קשים נמצאה יעילות של למעלה מתשעים אחוז? אם זה בגלל שהיא נסיונית-תנו לחולים הקשים לבחור