מחקרים

בדרך לחיסון ל-HCV?

חוקרים זיהו אפיטופ על חלבון המעטפת של נגיף ה-HCV שמשמ כאפיטופ העיקרי בתהליך פינוי הנגיף בקרב מטופלים שהחלימו מהדבקה בנגיף באופן ספונטני

21.11.2021, 17:48
מעבדת מחקר לפיתוח תרופות וחיסונים. אילוסטרציה

כ-30% מהמטופלים שנדבקו בנגיף דלקת הכבד הנגיפית מסוג C (HCV) יכולים להיפטר מהנגיף באופן ספונטני. עדויות מצטברות מעידות על חלקם של נוגדנים נטרלים בהחלמה ספונטנית שכזו. כיוון שכיום ישנו מידע מועט בנושא, הבנת הסגוליות של האפיטופ של נוגדנים מסוג זה תשפיע על ההיגיון שמאחורי פיתוח חיסון לנגיף. בנוסף לנוגדנים המתמקדים באפיטופים קונפורמציונליים (conformational epitope targeted antibodies), ידוע כי גם לנוגדנים עם ספציפיות לאפיטופים ליניאריים יש תגובה צולבת (cross reactivity) נרחבת כנגד מגוון זנים של HCV.

במחקר שפורסם בכתב העת Plos One, ביקשו החוקרים לאפיין את תפקידם הפוטנציאלי של שלושה אפיטופים ליניאריים שמורים בפינוי הספונטני של HCV.

החוקרים השתמשו בבדיקת ELISA בכדי לבדוק את התגובתיות של נסיוב שנלקח מחולים כרוניים וממחלימים ספונטניים לפפטידים ליניאריים המתאימים לשלושה אזורים שמורים של E2, חלבון מעטפת של הנגיף, המשתרעים בין חומצות האמינו 412–423, 523–532 ו-432–443.

לאחר מכן, אפיינו החוקרים את התלות של נטרול הנגיף בנוגדנים הספציפיים לאפיטופים הללו בדגימות הנסיוב הריאקטיביות באמצעות מבחן נטרול מבוסס פסאודו-חלקיקים.

בבדיקת ה-ELISA נמצא כי הנסיוב של החולים הכרוניים היה בעל תגובתיות לפפטידים רבים, בעוד שרוב הדגימות שנלקחו ממחלימים ספונטניים היו תגובתיות לפפטיד יחיד, דבר שמרמז על נוכחות של נוגדנים ספציפיים יותר בנסיוב של המחלימים.

התוצאות של רוב מבחני הנטרול שבהם נבדקה התגובתיות לפפטיד ספציפי, הנטרול הושפע באופן מובהק מנוכחותו של הפפטיד המתאים. הנטרול של נגיף ה-HCV על ידי הנסיוב של חולים כרוניים הושפע ממספר פפטידים, בעוד ש-75% מדיגמות הנסיוב של מחלימים שהביאו לנטרול פסאודו-חלקיקים של הנגיף התחרו באפיטופ 432.

לסיכום, ממצאים אלה מצביעים על כך שאנשים המחלימים באופן ספונטני מזיהום HCV בשלב החריף של ההדבקה, יכולים לייצר נוגדנים ספציפיים לאפיטופים ליניאריים שמורים, ואותם נוגדנים יכולים לשחק תפקיד בפינוי הספונטני של הנגיף.

האפיטופ הנמצא באזור 432–443 של החלבון E2 זוהה כאפיטופ העיקרי שלוקח חלק בפינוי הספונטני, והוא עשוי לשמש כדגם לפיתוח של אימונוגן לצורך חיסון מניעתי.

מקור:  

Ahsan, A et al. PLoS One. 2021 Aug 27;16(8):e0256816. doi: 10.1371/journal.pone.0256816

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפטיטיס C,  חיסונים,  החלמה
תגובות