מחקרים

האם ההפעלה של תאי B בדם ההיקפי של חולי RA מושפעות מטיפול נוגד TNF?

חוקרים מצאו כי לשימוש בתרופות נוגדות TNF אין השפעה ממשית על ההפעלה של תאי B בדם ההיקפי של חולי דלקת מפרקים שגרונית

rheumatoid arthritis, דלקת מפרקים שגרונית (הדמיית אילוסטרציה)

ההפעלה של תאי B יכולה להתרחש בתגובות במרכזי הנבט (germinal centers) ברקמות לימפואדיות שניוניות ובמרכזי נבט אקטופיים בסינוביום של חולי דלקת מפרקים שגרונית (RA), בתהליך שעשוי להיות תלוי בגורמים כגון TNF ולימפוטוקסין (LT).

במחקר שפורסם בכתב העת Arthtirits & Rheumatology ביקשו החוקרים לאפיין את המדור ההיקפי של תאי ה-B לאורך טיפול בדלקת מפרקים שגרונית באמצעות תכשירים נוגדי-TNF.

במסגרת המחקר 63 נבדקים הוקצו באופן אקראי ביחס של 2: 1 לקבלת טיפול עם אתאנרספט (n = 43) או אדלימומאב (n = 20) במינון המקובל, למשך 24 שבועות. הנבדקים עמדו בקריטריונים ל-RA על פי ה-ACR 1987, היו בעלי מחלה פעילה מבחינה קלינית (DAS28> 4.4), וקיבלו טיפול עם מינונים יציבים של מתוטרקסט. נקודת הסיום המכניסטית העיקרית הייתה במקטע תאי הזיכרון מסוג B שעברו הפעלה בין מועד תחילת המחקר לשבוע 12, בכל אחת מקבוצות הטיפול.

באופן מפתיע, תתי-הקבוצות של תאי ה-B נותרו יציבות לאורך המחקר ללא קשר לסוג הטיפול, וללא שינוי משמעותי בתאי זיכרון מסוג B. חסימת TNF ו-LT באמצעות אתאנרספט לא הביאה להבדלים מובהקים בתגובה קלינית בהשוואה לחסימת TNF בלבד באמצעות אדלימומאב.

הרמה של מספר אוכלוסיות תאי B שעברו הפעלה, ובכללן תאים פעילים נאיביים ותאים שליליים (double negative) ל-CD21, הייתה גבוהה יותר בקרב מטופלים עם מחלה שאינה מגיבה לטיפול בכל נקודות הזמן, והרמה של תאי B מופעלים מסוג CD95+ הייתה מוגברת תחת שימוש בנוגדי TNF בקבוצת הלא-מגיבים לטיפול. לעומת זאת, הרמה של תאי B בשלבי מעבר (transition), תת קבוצה עם פעילות רגולטורית משוערת, הייתה נמוכה יותר בקרב מטופלים ללא תגובה לטיפול.

לסיכום, תוצאות המחקר תומכות בכך שאוכלוסיית תתי-הקבוצות של תאי B בדם ההיקפי של חולי דלקת מפרקים שגרונית הינה יציבה להפליא, ואינה מושפעת באופן דיפרנציאלי מחסימה כפולה של TNF ו- LT באמצעות אתאנרספט, או חסימה של TNF בלבד עם אדלימומאב. כמו כן הן מראות כי תאי B מופעלים אכן קשורים לתגובה בעצימות נמוכה יותר.

מקור:

Meednu, N et al. Arthritis and Rheumatology. 2021 Aug 4. doi: 10.1002/art.41941

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מפרקים שגרונית,  תאי B,  נוגדי TNF,  אדאלימומאב
תגובות