COVID-19 בישראל

עד כה: רק שני מקרים מאומתים בוודאות של זן האומיקרון בישראל

מנהלת המעבדה הארצית לנגיפים: "האומיקרון דומה לזן הבריטי - אנשים שלא חוסנו ואין להם זיכרון חיסוני כלל הם הפגיעים ביותר"

המעבדה הארצית לזיהוי נגיפים ב"שיבא". צילום משרד הבריאות

משרד הבריאות חזר והדגיש אמש כי עד כה אובחנו בישראל רק שני מקרים מאומתים בוודאות של הידבקות בזן האומיקרון של נגיף הקורונה: עובדה זרה שחזרה לישראל ממלאווי וחוסנה בתרכיב של "אסטרהזניקה" וישראלית בת 32, מחוסנת בשלוש מנות שחזרה לארץ מביקור בדרום אפריקה.

בנוסף, קיים ועומד חשד לגבי 17 מקרים של חשיפה לאומיקרון והם עדיין נבדקים במעבדה הארצית לנגיפים במרכז הרפואי שיבא. התשובות לגבי בדיקות הריצוף הגנטי שלהם יגיעו רק מחר.

במעבדה נעשה הריצוף הגנטי של דגימות נגיף בתוך תרבית כדי לברר כיצד וכמה זמן נדרש לנגיף להרוס את התרבית. בהמשך מוכנסים לתרבית נוגדנים בריכוזים שונים שנלקחו מנסיוב הדם של מחלימים או מחוסנים ובודקים את יעילותם. במהלך זה נעשה חישוב שבו מושווה שיעור ההגנה מול האומיקרון לעומת שיעורה מול זני הנגיף האחרים.

על פי הערכה ראשונה של מנהלת המעבדה פרופ' אלה מנדלסון, המצוטטת ב"הארץ", "נראה כי האומיקרון איננו הורס את רקמת התרבית במהירות ובכך הוא דומה לזן הבריטי". פרופ' מנדלסון הבהירה: "אנשים שאף פעם לא חוסנו ואין להם זיכרון חיסוני בכלל הם הפגיעים ביותר. אין להם אפילו 'קו הגנה ראשון' להתמודדות עם הנגיף שחדר לגופם. עד שהגוף שלהם בונה קו הגנה ראשון חולף יותר זמן מהרגיל. הנגיף ממתין לרגע שבו יוכל לתקוף ריאות ואיברים נוספים בגוף והסיכוי של אנשים אלה לפתח מחלה קשה גבוה יותר משל אחרים".

בתוך כך, אמש דווח ב-CBS כי זן האומיקרון היה באירופה עוד לפני שאובחן בדרום אפריקה המוגדרת כמקורו. על פי דיווח זה, מקרה ראשון אותר בהולנד כבר ב-19 בנובמבר בעוד שדרום אפריקה הודיעה שזיהתה מקרה ראשון בתחומה ב-22 בנובמבר.

נושאים קשורים:  אומיקרון,  חדשות,  קורונה,  19-COVID,  פרופ' אלה מנדלסון
תגובות