מחקרים

שיעור הנוירופתיה לאחר ניתוח לתיקון קברנומה בגזע המוח

במחקר שבדק חולים שעברו ניתוח לתיקון קברנומה נמצא כי שיעור הנוירופתיה היה גבוה יותר מכפי שתועד במחקרים קודמים. עוד מצאו החוקרים כי הנוירופתיה משפיעה באופן מובהק על איכות החיים של המטופלים לאחר הניתוח

כאב נוירופתי (אילוסטרציה)
כאב נוירופתי (אילוסטרציה)

במסגרת המחקר, שפורסם בכתב העת 'European Journal of Neurology', החוקרים ניסו להעריך את שיעור הכאב הנוירופתי ומובהקותו לאחר ניתוח לתיקון קברנומה בגזע המוח (BSCM: Brain Stem Cavernous Malformations).

לצורך כך, סקרו החוקרים 74 מטופלים אשר עברו ניתוח לתיקון BSCM בתקופה שבין 2003-2019. הסקירה כללה את שיעור הנוירופתיה לאחר הניתוח, וכן את הטיפול שניתן בעקבות זאת. החוקרים בדקו האם ישנה חשיבות למיקום ה-BSCM, מאפיינים טרום-ניתוחיים, השפעות על תוצא תפקודי, איכות חיים בריאותית לאחר הניתוח (HRQOL) ושביעות רצונם של המטופלים מחייהם (LS).

שישה מטופלים (8%) סבלו מנוירופתיה. שיעור ה-Leeds Assessment of Neuropathic Symptoms and Signs scores (LANSS) נע בין 12-16 (ממוצע 14.28 ± 1.6). סרגל הכאב (Visual analog scale pain) עמד על 5.2 ± 2.0. נוירופתיה לא נמצאה כמשפיעה על המאפיינים הטרום ניתוחיים או על תוצא תפקודי. המטופלים שסבלו מנוירופתיה דיווחו על איכות חיים בריאותית נמוכה בכל הקשור לכאבים גופניים (באמצעות ה-HRQOL), וכן דירגו באופן נמוך את שביעות רצונם (LS) מבחינת תעסוקה. דירוגים אלו במדדי איכות ושביעות רצון מהחיים היו נמוכים באופן מובהק בקרב המטופלים שסבלו מנוירופתיה, לעומת אלו שלא סבלו מכך.

מתוך ששת המטופלים, שלושה נמצאים כעת תחת טיפול ייעודי לנוירופתיה. שיעור המטופלים הסובלים מנוירופתיה בעקבות הניתוח (8%) היה גבוה יותר לעומת מחקרים קודמים שפורסמו. מדד איכות החיים הבריאותית של המטופלים (HRQOL) הושפע מהכאב ממנו סבלו המטופלים. זאת ועוד, נמצא כי מרבית המטופלים שסבלו מנוירופתיה טופלו באופן שאינו מספק, והם אינם שבעי רצון עם התוצאות הטיפוליות.

יש לציין כי החוקרים לא מצאו קשר בין נוירופתיה לאחר הניתוח לבין מיקום ה-BSCM (מבחינת גרעיני גזע המוח המעורבים בעיבוד כאב) או למדדים טרום-ניתוחיים, הקשורים למטופל או ל-BSCM.

החוקרים מסכמים כי ממצאיהם עשויים לעזור בהעלאת המודעות לנוירופתיה לאחר ניתוח לתיקון BSCM. מודעות לתופעה זו הנה הכרחית לצורך שיפור האבחון ומתן טיפול ראוי, וכן לצורך יידוע המטופלים על ההשלכות האפשרויות טרם ביצוע הניתוח.

מקור: 

Herten, A., Saban, D., Santos, A. N., Chen, B., Darkwah Oppong, M., Rauschenbach, L., Jabbarli, R., Wrede, K., Bingel, U., Müller, D., Holle‐Lee, D., Schmidt, B., Li, Y., Sure, U., & Dammann, P. (2021). The occurrence of neuropathic pain following surgery of brainstem cavernous malformations. European Journal of Neurology. https://doi.org/10.1111/ENE.15179

נושאים קשורים:  מחקרים,  כאב נוירופתי,  נוירופתיה פריפרית,  איכות חיים,  ניתוח מוח
תגובות