COVID-19 בישראל

דו"ח אמ"ן: סבירות גבוהה שלא זוהו שרשראות הדבקה רבות בקהילה

ממצאי ביוב מכ-20 ישובים וערים בישראל מעלים את הסבירות לקיומן של שרשראות הדבקה בזן האומיקרון בקהילה שטרם זוהו | חשש משמעותי לשיאי מאושפזים

מעבדת בדיקות. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

הדו"ח היומי של מרכז המידע הלאומי למאבק בקורונה שאותו מפרסם אמ"ן ציין הבוקר (ב'), בין היתר, כי ממצאי ביוב מכ-20 ישובים וערים בישראל "מעלים את הסבירות לקיומן של שרשראות הדבקה בזן האומיקרון בקהילה שטרם זוהו". הערכת אמ"ן: בתוך שבועיים ככל הנראה יישבר שיא המאומתים היומי בישראל מאז פרוץ המגיפה.

מחברי הדו"ח מהדהדים בו גם הערכות שהשמיעו מומחים אחרים, לפיהן הגנת החיסון מפני הדבקה באומיקרון בהשוואה להידבקות בדלתא פחותה, קיים חשש משמעותי לשיאי מאושפזים ובמוסדות מערכת הבריאות יש לצפות להיעדרויות רבות של עובדים.

הדו"ח מצביע בממוקד על הדיווחים המתרבים מכלל העולם על עלייה חדשה באשפוזי הילדים שנדבקו באומיקרון, בעיקר לא מחוסנים, בהשוואה לגלים הקודמים. אף על פי שטרם פורסמו ממצאי מחקרים קליניים בכתבי העת המקצועיים, נראה שעלייה זו נובעת משילוב של יכולת ההדבקה הגבוהה של אומיקרון עם התחסנות נמוכה בקרב הילדים. "ייתכן אף שחלק מסוים – מיעוט - מהעלייה נובע בכלל מגילוי מקרי נשאות קורונה בילדים שאושפזו מסיבה אחרת וייתכן שהאומיקרון גם גורם לשינויים מסוימים בתמונה הקלינית של המחלה בקרב ילדים", צוין בדו"ח.

הדו"ח גם מציין כי "במועילות החיסונים מול האומיקרון על סמך מחקרים קליניים ראשוניים מדנמרק ומבריטניה צפויה ירידה משמעותית במניעת ההדבקה, אולם מנת הדחף צפויה לשקם את המוגנות מפני הידבקות, לפחות לטווח הזמן הקצר". עדיין קיימים פערי ידע על אודות מידת הדעיכה של מוגנות זו בחלוף הזמן מהחיסון, בפרט בקרב קשישים והם אמנם אלה העשויים להזדקק למנת חיסון רביעית, לשימור רמת מוגנות גבוהה לאורך זמן. חיסון רביעי צפוי להפחית את נטל התחלואה הקשה בקרב אוכלוסיה רגישה זאת", הודגש.

עוד כותבים מומחי אמ"ן כי "במדינות שבהן שיעור המתחסנים בבוסטרים הטריים גבוה, צפוי שגל האומיקרון יסתיים מהר יחסית ובפחות אשפוזים ביחס למספר הנדבקים, גם בהשוואה לצפוי בישראל".

נושאים קשורים:  אומיקרון,  הדבקה בנגיף,  קורונה,  חיסונים,  19-COVID,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
03.01.2022, 18:27

באמת יכולות אנליזה בלתי נתפסות.
"סבירות גבוהה שלא זוהו שרשראות הדבקה רבות בקהילה" - יכול להיות שלא היה צריך להפעיל כאן את יכולות אמ"ן כדי להגיע למסקנה הנשגבת הזו?