מחקרים COVID-19

"שיבא" מרחיב את מחקר מתן המנה הרביעית גם לחיסון של מודרנה

המחקר נועד לבחון את השפעת השילוב של מתן מנה רביעית של חיסון "מודרנה" למחוסני שלוש מנות של "פייזר" על מידת החיסוניות וההגנה נגד זן האומיקרון

עובדת צוות רפואי ב"שיבא" מקבלת את החיסון הרביעי. צילום: דוברות בית החולים

מחקר מתן המנה הרביעית של החיסון נגד קורונה, שמוביל בימים אלה המרכז הרפואי שיבא, תל השומר, מתרחב גם לחיסון של "מודרנה". המחקר אושר בוועדת הלסינקי המוסדית.

המחקר, ביוזמתה ובהובלתה של פרופ' גילי רגב-יוחאי - מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים ב"שיבא", ובשיתוף פעולה עם חברת מדיסון, המשווקת את חיסוני מודרנה בישראל, נועד לבחון את השפעת השילוב של מתן מנה רביעית של חיסון "מודרנה" למחוסני שלוש מנות של "פייזר" על מידת החיסוניות וההגנה נגד זן האומיקרון.

המחקר (קוהורט) מבוסס על סרולוגיה וחיסוניות של קבוצת נבדקים שמונה כ-6,000 איש. במחקר צפויים להשתתף כ-150 עובדי בריאות מ"שיבא", שקיבלו את המנה השלישית עד 20 באוגוסט 2021 ותוצאת הסרולוגיה שלהם היא מתחת ל-700. במהלך המחקר יבוצעו לנסיינים בדיקות סרולוגיה ומעקב שוטף אחר תופעות לוואי ורמות הנוגדנים.

פרופ' רגב-יוחאי: "מחקר זה ילמד אותנו על יעילות שילוב חיסונים כמנה רביעית והשפעתה על רמת ההגנה ויעילות המנה הרביעית נגד הקורונה בכלל וזן האומיקרון בפרט. בכוונתנו להשוות את תוצאות מתן המנה הרביעית של 'מודרנה' עם קבוצת ביקורת שקיבלה רק את שלוש המנות הראשונות של 'פייזר'".

בתחילת השבוע (א') פורסמו תוצאות ראשוניות בנוגע לבטיחות המנה הרביעית של חיסון "פייזר", מתוך ניסוי שהחל בשבוע שעבר ב"שיבא". מתוצאות מ-154 מחוסנים עלה כי בדומה לתגובה למנה השלישית, כ-80% דיווחו על תגובות מקומיות קלות, כ-45% דיווחו על תופעות סיסטמטיות, כולל חום (ב-10%) שחלף תוך 24 שעות במירב המקרים, חולשה, כאבי שרירים וכאבי ראש.

פרופ' רגב-יוחאי מסרה כי "מנתונים אלה נראה בשלב זה כי פרופיל החיסון הרביעי (של "פייזר" - מ.ד) בטוח כמו מנות החיסון הקודמות. בימים הבאים נדווח על ממצאים ראשוניים בנוגע לעליית הנוגדנים הראשונית והחיסוניות תוך שבוע ממתן החיסון".

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  מנה רביעית,  מחקרים,  פרופ' גילי רגב-יוחאי,  שיבא,  אומיקרון,  פייזר,  מודרנה,  19-COVID
תגובות