מחקרים

האם סוכרת של התורם פוגעת בהישרדות השתל הכלייתי?

חוקרים מצאו כי שתל כלייתי מתורם מת שסבל מסוכרת במשך 6 שנים או יותר, וכן ממצאים היסטולוגיים שונים, קשורים להישרדות ירודה של השתל

05.01.2022, 15:15
כליה להשתלה. צילום: שאטרסטוק

כ-6% מתורמי הכליות שתרמו כליה לאחר מותם (DKDs) סבלו מסוכרת. הכליות שהם תרמו עשויות להיות קשורות להישרדות פחות טובה של השתל האלוגני, אך מחקרי עבר מצביעים על כך שלסטטוס הסוכרת של המקבל יש השפעה רבה יותר על התמותה וההישרדות.

מכיוון שממצאי ביופסיה הם הסיבה השכיחה ביותר לסילוק איברים, יש היגיון בזיהוי גורמים היסטולוגיים וקליניים המשפיעים על הישרדות השתל בקרב חולים המקבלים כליה מתורם DKD שסבל מסוכרת.

במחקר רטרוספקטיבי שפורסם בכתב העת Modern Pathology בחנו החוקרים נתונים שנאגרו במוסדם בין השנים 2005-2019, וביצעו הערכה מחודשת של הביופסיות שנערכו טרם ההשתלה וכן את אלו שנערכו בזמן המוקדם ביותר לאחר ההשתלה.

הממצאים ההיסטולוגיים הושוו מול קבוצת ביקורת של DKD ללא סוכרת. מתוך 829 השתלות DKD בקרב מבוגרים, 37 (4.5%) הגיעו מתורמים עם סוכרת. לא נמצא הבדל מובהק בהישרדות שתל DKD מחולי סוכרת לעומת לא-סוכרתיים במשתנים השונים שנבדקו. עם זאת, בריבוד של התוצאות לפי משך הסוכרת של התורם נמצא כי סוכרת של התורם שנמשכה 6 שנים הייתה קשורה לכישלון של השתל.

בקרב 25 חולים עם ביופסיות זמינות לאחר ההשתלה, בשתלים מ-DKD סוכרתיים נמצאה פגיעה כרונית לא-גלומרולרית גדולה יותר באופן מובהק בהשוואה לשתלים מ-DKD שאינם סוכרתיים.

הגורמים שזוהו בביופסיה מוקדמת לאחר ההשתלה וזוהו כקשורים לכישלון של השתל היו: היאלינוזיס עורקי בדרגה בינונית (ב-24%), פיברוזיס אינטרסטיציאלי ואטרופיה גלומרולרית בדרגה מתונה (IFTA, ב-36%), וגלומרולופתיה סוכרתית (ב-24%).

אי התאמות בדגימה קפואה שנלקחה לפני ההשתלה היו שכיחות יותר במקרים של תורמים עם סוכרת ארוכת שנים, וציוני ההילינוזיס עורקי וה-IFTA בדגימה הקפואה איפשרו חיזוי מדוייק של אובדן השתל. לא נמצא שיפור מורפולוגי בנגעים של נפרופתיה סוכרתית במעקב קצר טווח.

לסיכום, תורם עם סוכרת שנמשכה 6 שנים, ממצאים היסטולוגיים בחתך קפוא ובביופסיה מוקדמת לאחר ההשתלה קשורים לאובדן שתל כליה מתורם DKD עם סוכרת.

מקור:  

Gilbert, A et al. Modern Pathology. 2022 Jan;35(1):128-134.doi: 10.1038/s41379-021-00927-2

נושאים קשורים:  מחקרים,  השתלת כליה,  תורם מת,  סוכרת,  הישרדות שתל
תגובות