דעות

סוגרים את השיבר על הניתוחים הבריאטריים? אוכלוסיית הפריפריה תיפגע ראשונה

הפחתה של 50% במחירי ניתוחים בריאטריים לטיפול בהשמנת יתר תוביל אולי לצמצום בהיקפם אבל תביא עימה יותר מחלות, טיפולים ותרופות, חור בכיס ויותר אי שוויון - כשהצד השני של המטבע נוחת בפריפריה

ניתוח בריאטרי. אילוסטרציה

הפחתה של 50% במחירי ניתוחים בריאטריים תוביל לצמצום בהיקפם - כך התבשרנו לאחרונה. מתברר כי ציפיית משרדי הבריאות והאוצר היא שאם הניתוחים הבריאטריים לטיפול בהשמנת יתר חולנית יהיו פחות רווחיים לבתי החולים, כך הם יבצעו החלטות מושכלות יותר באשר למינון הנכון של הניתוחים. ובעצם, במילים אחרות רומזים בגסות, כי אנחנו כרופאים וככירורגים שנשבעו אמונים לבריאות הציבור, ביניהם נמנה אנוכי, מחליטים לסכן את בריאותם של אנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית ולנתחם ללא סיבה בריאותית ניכרת לעין ומתוך חמדנות. לרמיזה זו, המטילה דופי באמינותם של הרופאים אין אחיזה במציאות!

הכירורג הבריאטרי לא מחליט על דעת עצמו אם לנתח או לא לנתח מועמד הסובל מהשמנת יתר חולנית. התהליך לקבלת אישור עבור ניתוח בריאטרי מבוקר ומנוהל לפי קריטריונים מוקפדים שמעוגנים בחוזר מינהל (1) ושנועדו להבטיח שרק המועמדים המתאימים ביותר לניתוח אכן ינותחו.

לפני הניתוח החולים עוברים מסע הכנה ארוך ודקדקני הכולל בדיקות רפואיות, מפגשים עם דיאטנ/ית בריאטרי/ת ועם עובד/ת סוציאלי/ת או פסיכולוגי/ת, דיאטות מיוחדות, נטילת תוספים ואף פיזיותרפיה. לאחריהם, נבחנת הבקשה לניתוח בוועדה שבוחנת באם המועמד נמצא מחויב לשינויים הנדרשים באורח החיים לאחר הניתוח, וכן באם המועמד מתאים פיזית, מנטלית ונפשית להליך הבריאטרי. גם אחרי שהניתוח מתקיים, המנותחים נדרשים למעקב רפואי ודיאטני למשך כל החיים! כך למעשה נמנעת כל אפשרות שהחולים ינותחו מסיבות שאינן רלוונטיות לבריאותם.

כאן המקום לציין, כי במאי האחרון הקריטריונים המדוברים אף הוקשחו בעקבות דו"ח מבקר המדינה 2018. חוזר המינהל עודכן בעבודה מאומצת בהשתתפות כל האיגודים המקצועיים הרלוונטיים ובתמיכה של ארבע קופות החולים, בו פרסמנו הבהרות והסדרנו סוגיות הפותרות בעיות שמוצגות בדו"ח, חלקן נסמכו על נתונים לא מדויקים, עליהם קצרה היריעה מלהכיל (2).

בנוסף, לטובת שקיפות מלאה, מאז שנת 2013 הניתוחים הבריאטריים מפוקחים ומדווחים לרשם הבריאטרי במשרד הבריאות. זהו רישום מסודר המתפרסם אחת לשנה באתר משרד הבריאות וחשוף לעיני כל, ובעצם זהו הרישום הבודד והיחיד במדינה בתחום הכירורגיה (3). הייתכן שהשקיפות עובדת לרעתנו?

באשר למחירים הגבוהים של הניתוחים, המהווים לכאורה תמריץ לניתוחי-יתר, כדאי לדעת כי מחירון משרד הבריאות איננו מחיר סופי. משרדי הבריאות והאוצר קבעו כי בית החולים חייב לתת לקופות הנחה קבועה על סך 26% והנחת מחזור על סך 1.9%. וזה לא הכל! גם אחרי ההנחה המוסדרת, קופות החולים יכולות לערוך משא ומתן עם בתי החולים. במקומות בהם יש בתי חולים חזקים וגדולים, אין לקופות כוח משמעותי במסגרת משא ומתן, אבל לא כך הדבר בבתי החולים שבפריפריה. שם קופות החולים מתנהלות כמונופול, ובית החולים שמציע את ההנחה הגבוהה ביותר, זוכה בחולים של הקופה.

משמע, כשמקצצים לבתי החולים בפריפריה את המחיר בחצי לפי מחיר מחירון ובנוסף בית החולים נדרש למשא ומתן קשוח, הרי שלא רק שבתי החולים הללו לא מרוויחים, הם מפסידים ובענק!

פגיעה משמעותית בבריאות החברה הערבית

אז מה יקרה לאוכלוסיית הפריפריה אם יסגרו את השיבר על הניתוחים הבריאטריים?

תשובתי היא שנראה יותר אוכלוסיות מוחלשות, נטולות ביטוח פרטי, שסובלות מהשמנת יתר חולנית ומתחלואה נלווית. נראה יותר מקרים של סוכרת ושל שבץ, של דום נשימה בשינה ושל מחלות כלי דם ושל כבד שומני ותוחלת חיים פחותה בארבע עד שש שנים. כלומר, יותר טיפולים, תרופות, חור בכיס ויותר אי שוויון.

להערכתי, תחול פגיעה משמעותית במיוחד בחברה הערבית. כבר היום האוכלוסיה הערבית, לעומת האוכלוסיה היהודית, סובלת פי 1.4 יותר מהשמנה, פי 1.6 יותר מסוכרת ופי 2.1 יותר מהשמנה וסוכרת יחד. כמו כן, לפי סקר הלמ"ס 2017, רק ל-38% מהאוכלוסיה הערבית יש ביטוח רפואי משלים לעומת 86% באוכלוסיה היהודית ורק ל-12% מבני המגזר הערבי יש ביטוח פרטי לעומת 40% מהאוכלוסיה היהודית.

בנוסף, האוכלוסיה הערבית אינה מטופלת מספיק: גברים ערבים מהווים רק 6% מהמנותחים בניתוחים בריאטריים בארץ, בעוד שהנתונים מוכיחים כי האוכלוסיה הערבית חולה יותר ושמנה יותר. ובעצם, לא רק שהמושג ניתוחי-יתר אינו נכון, אלא שלא מנתחים מספיק, ואנחנו כבר היום עדים לרשימות המתנה ארוכות לניתוחים בריאטריים.

רק לאחרונה התבשרנו על מיסוי המשקאות הממותקים שנועד למנוע או להפחית השמנה באוכלוסיה. מנגד, אנחנו מתבשרים בקיצוץ לא הגיוני בניתוחים הבריאטריים, שהוכחו כפתרון היחידי לסוכרת ולמחלות אחרות באנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית. אני בעד רפורמה. אבל הניתוחים הבריאטריים הם לא מקור הבעיות. להפך, בממוצע הסובלים מהשמנה אחראים ל-70% מעלויות הטיפול לסוכרת, ל-23% מעלויות הטיפול על מחלות כלי דם ול-9% מעלויות הטיפול לסרטן. ההערכה היא שעלויות הטיפול במחלות הנגרמות מהשמנה הן 425 מיליארד דולר לשנה במדינות ה-OECDי(4).

לעומת זאת, מספר מחקרים הוכיחו את יעילותו של ניתוח בריאטרי מבחינה כלכלית. מחקר קנדי שפורסם בשנה האחרונה הראה כי הניתוח הבריאטרי מחזיר את ההשקעה ואפילו חוסך כסף, כאשר החיסכון בעלויות נמדד בהפחתת עלויות הכרוכות בנכויות, בתרופות, בקצבות נכות ובאבטחת הכנסה, במקביל לצמיחה בפריון עבודה ולצריכה מופחתת של שירותי בריאות (5).

לסיכום, אציין כי השמנת יתר חולנית היא מחלה המהווה גורם מחולל להתפתחות סוכרת, מחלות לב וכלי דם, לחץ דם, כולסטרול גבוה. בשל הסכנה המרחפת להתקף לב, לאירוע מוחי ולתמותה, חולים אלה נזקקים לטיפול רפואי משמעותי. על פי ארגון הבריאות העולמי, הפתרון המוכח והיעיל ביותר לטיפול במחלה הוא ניתוח בריאטרי. לכן, אני מציע למקבלי ההחלטות לחשוב אחרת ולשאול: מדוע בכזאת קלות הם מוכנים לוותר על ניתוח שעשוי להאריך את חייהם של חולי השמנת יתר בארבע עד שש שנים?

הכותב הוא יו"ר החברה לכירורגיה מטבולית ובריאטרית

ספרות:

  1. חוזר מינהל הרפואה 33/2013
  2. עדכון לחוזר המינהל מ-2013
  3. הרישום הלאומי לניתוחים בריאטריים אתר משרד הבריאות
  4. The Heavy Burden of Obesity : The Economics of Prevention. OECD-iLibrary
  5.  Lester, Padwal et al. The real-world cost-effectiveness of bariatric surgery for the treatment of severe obesity: a cost–utility analysis. CMAJ Open 2021. DOI:10.9778/cmajo.20200188
נושאים קשורים:  ד"ר נאסר סקרן,  ניתוחים בריאטריים,  פריפריה,  השמנת יתר,  אוכלוסיה ערבית,  דעות
תגובות
אנונימי/ת
11.01.2022, 17:11

יחזור שוב , השמנה זהו עניין תורשתי, ועובר מדור לדור ומספר עבודה לרופאים ופוגע באיכות האוכלוסייה. כדי לשפר יכות האוכלוסייה צריך שיהיה פוליגמיה ,ואז גבר חזק ומוצלח יקים יותר צעצועים בריאים וחזקים, אך מדינת ישראל נוהגת כי מדינת נוצרית ואימצה חוק מונוגמיה, רק להיות נשוי עם אישה אחד גם עם זיווג לא מוצלח. מנהיגים של מדינת ישאל פחדנים. מונוגמיה זה עניין בלתי טבעי לבני אדם ו לכל חיי. דה רבני גרשון היה ובו התנצרו והוציאו הלכות נוצריות. רב הזה לא ראו לכרו רב , נזק שהוא גרם בלתי נסבל ועונש לכזה "רב"... תגידו מה העונש , הוא למעשה גרם לעם יהודי שועה דמוגרפית.

אנונימי/ת
12.01.2022, 18:59

כמה גילדאות עטופה בצביעות מדהים. כן, אין שיקולים כלכליים בכלל...פחחחח

אנונימי/ת
12.01.2022, 20:19

ברור שזה עניין כלכלי בלבד, מה הבעיה שתנתחו את החולים בחצי מחיר ? עדיין ישאר רווח, אז במקום 5000 שח בקיצור תורים תקבל 2500…

אנונימי/ת
14.01.2022, 22:05

די לשקר , עניין כלכלי בלבד

אנונימי/ת
15.01.2022, 11:18

זה גם עניין כלכלי, הויכוח אינו רפואי שייש צורך בטיפולים השונים להשמנה. כלכלית אפשר להשוות את תמחור הניתוחים למחיר זהה של כל הניתוחים להשמנה. וכך להוריד בתמחור בתקופה קשה ולאפשר את העבודה בתחום.

16.01.2022, 10:50

אתה צודק בהחלט , רק שוכח לציין שיש גם אצל חלק מהכירורגים הבריאטרים להיטות יתר לבצע את הניתוחים גם אצל מטופלים שלא עומדים בקריטריונים .