חדשות

דיאטה קטוגנית עשויה להקטין נזקים בפגיעה מוחית טראומטית

במחקר באוניברסיטת תל אביב נמצא כי דיאטה קטוגנית משפרת זיכרון, מורידה מדדי דלקת במוח, גורמת לפחות מוות נוירונאלי ומאטה את קצב ההזדקנות תאית

דיאטה קטוגנית (צילום: אילוסטרציה)

מחקר בינלאומי בהובלת אוניברסיטת תל אביב קובע כי דיאטה קטוגנית עשויה להטיב עם נזקים מוחיים לאחר פגיעה מוחית טראומטית: הדיאטה משפרת זיכרון מרחבי וזיכרון חזותי, מורידה מדדי דלקת במוח, גורמת לפחות מוות נוירונאלי ומאטה את קצב ההזדקנות תאית.

המחקר, שפורסם לאחרונה ב-Scientific Reports מבית Nature, נערך בהובלת פרופ' חיים (חגי) פיק, ראש מכון אדמס למחקר יישומי בספורט והדוקטורנטית מירב הר-אבן קרז'נר, תזונאית קלינית וחוקרת מוח בהכשרתה, שניהם מהפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב.

פגיעה מוחית טראומטית (TBI) היא גורם מוביל בגרימת מוות ונכות ארוכת טווח בעולם המפותח. על פי הערכות, מדי שנה מעל עשרה מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים מפגיעה מוחית טראומתית הנגרמת בעקבות פגיעת ראש מחפץ קשיח, חבטה, הדף פיצוץ, תאונות דרכים, פציעות בספורט וכו'. פגיעה זו עלולה להוביל לנזקים פיזיים, קוגניטיביים, התנהגותיים ורגשיים וכמו כן מהווה גורם סיכון למחלות כמו אלצהיימר ופרקינסון. כיום, למרות התדירות הגבוהה של פגיעות מוחיות, לא קיים טיפול בעל יעילות מוכחת שיכול לסייע לסובלים מפגיעה זו.

הר-אבן קרז'נר מסבירה כי דיאטה קטוגנית, הגוררת שינויים בצריכה של סוגי המזון המקובלים, מבוססת על אחוזי שומן גבוהים ומטרתה לחקות מצב של צום - במסגרת הדיאטה מגבילים משמעותית מזונות אשר מכילים פחמימות (לדוגמה: לחם, סוכר, דגנים, קטניות, חטיפים, מאפים ואף פירות) ועל חשבון הגבלה זו אוכלים מוצרים עתירי שומן כמו בשר, דגים, ביצים, אבוקדו, חמאה ועוד. מדובר בדיאטה שיכולה להמשך גם לפרקי זמן ארוכים.

הדיאטה גורמת לייצור מוגבר של גופי קטון בכבד המשמשים להפקת אנרגיה. גופים אלה מועברים בזרם הדם אל המוח ומזינים אותו בצורה אופטימלית. דיאטה זו משמשת כטיפול בארץ ובעולם כבר קרוב ל-100 שנים בקרב ילדים עם אפילפסיה ובשנים האחרונות הפכה הדיאטה הקטוגנית לפופולרית בקרב המעוניינים לרדת במשקל. חשוב לציין כי עקב המגבלה התזונתית המשמעותית חשוב להתייעץ עם איש מקצוע כמו רופא או תזונאי.

במסגרת המחקר, שנערך על חיות מודל, החוקרים זיהו כי הדיאטה הקטוגנית משפרת מאוד את התפקוד המוחי של המטופל. לצורך כך החוקרים נעזרו בשיטות מתקדמות שכללו, בין היתר, מבדקים התנהגותיים-קוגניטיביים, מבחנים ביוכימיים וצביעות תאים אימונוהיסטוכימיות (שיטה בביולוגיה לאיתור ולמיקום חלבונים בחתך של רקמה).

המנגנון בו דיאטה קטוגנית מצליחה להטיב עם נזקים מוחיים טרם התגלה במלואו אך מחקרים מראים כי היא משפיעה אנטיאוקסידנטית ומטבולית על המיטוכונדריה (אברונים חשובים בתא אשר תפקידם העיקרי הינו הפקת אנרגיה ונשימה), מורידה ייצור של רדיקלים חופשיים ומעלה ATP (מולקולה מרכזית במסלולים ביוכמיים בתא).

פרופ' פיק: "הממצאים היו חד משמעיים והראו שהדיאטה הקטוגנית משפרת זיכרון מרחבי וזיכרון חזותי, מורידה מדדי דלקת במוח ובנוסף גם מאטה את קצב ההזדקנות התאית. תוצאות אלו עשויות לפתוח דלת למחקרים נוספים אשר יפיחו תקווה בפגועי מוח טראומתיים ובבני משפחותיהם".

נושאים קשורים:  אוניברסיטת תל אביב,  דיאטה קטוגנית,  חדשות,  מחקר,  פרופ' חיים (חגי) פיק,  פגיעה מוחית טראומטית
תגובות